Градски транспорт на нова скорост - обещанията на кандидатите за кмет на София

Сн. БГНЕС, архив

Модерен, редовен, бърз, удобен градски транспорт. Продължаване на строежа на метрото (но с някои условия), ремонт на трамвайните трасета и строителството на нови. Пускането на нови тролейбусни линии. Това са основните обещания, които дават четирима от кандидатите за кмет на София в предизборните си програми.

В поредица публикации Mediapool сравнява програмите на Йорданка Фандъкова (ГЕРБ/СДС), Мая Манолова (независим кандидат, подкрепен от БСП и други леви и десни формации), Борислав Игнатов ("Демократична България") и Борис Бонев ("Спаси София"). Кандидатите на ВМРО Ангел Джамбазки и на "Атака" Волен Сидеров към момента нямат публикувани програми, които да бъдат сравнени с платформите на опонентите им. Плановете на четиримата с писмени платформи за придвижването в града включват още очакваната от години електронна система за таксуване, промяна на тарифната политика, връзки между отделните видове транспорт, включително жп и междуградски автобуси.

Фандъкова, която е кмет на София от 2009 г. насам и през чийто мандати се осъществи сериозна промяна на целия градски транспорт, обещава да продължи започнатото с приоритет върху новите лъчове на метрото. Тя обаче е критикувана от претендентите за поста за начина, по който се управлява публичният транспорт. Манолова, Игнатов и Бонев обещават ревизия и реорганизация на "Центъра за градска мобилност", който отговаря за паркирането и транспорта, както и на трите транспортни оператора.

Метрото - а сега накъде

Фандъкова посочва развитието на метрото като "стратегически приоритет" в евентуалния ѝ следващ мандат. Тя дори избра да обяви кандидатурата си за кмет не другаде, а на новостроящата се трета линия на подземната железница.

Съвсем логично акцентът в програмата ѝ е върху свършеното до момента – за 10 години са построени 75% (30 км) от съществуващата мрежа, а през 2009 г. подземната железница беше дълга по-малко от 10 км и с нея пътуваха 70 000 души дневно. Сега мрежата е над 40 км, а пътниците – 350 000.

Всъщност строителството на метрото в последните 10 години набра скорост благодарение на еврофондовете, които станаха достъпни за България след влизането ѝ в ЕС през 2007 г. Преди това общината разчиташе на собствения си бюджет и заеми, което ограничаваше инвестициите.


Така изгрежда станцията "Красно село", която е част от третата линия на метрото. Сн. Столична община

Фандъкова припомня още, че до края на 2019 г. ще бъдат пуснати първите 8 км от третата линия. И настоящият кмет, и Мая Манолова и Борислав Игнатов обещават да довършат разклоненията към "Слатина" и "Цариградско шосе", към Околовръстното шосе и Симеоновския лифт, от бул. "Черни връх" през кв. "Витоша ВЕЦ Симеоново" към "Студентски град", разширението в "Обеля".

"Планираме през 2025 г. метрото на София да има 65 км с 63 метростанции. Всеки ден то ще обслужва над 650 хил. пътници. Трафикът в града ще намалее с 25%", пише в програмата на Фандъкова.

Тези ѝ планове са подложени на сериозна критика от кандидата за кмет на "Спаси София" Борис Бонев. Според него безспорно е продължението на метрото в "Люлин", както и строящата се в момента трета метролиния, която трябва да стига до кв. "Левски". Според организацията обаче по-нататък трасето на третата линия трябва да бъде променено: вместо в разклонение през кв. "Слатина" до бул. "Цариградско шосе" при The mall, парите да се инвестират в продължение на линията от кв. "Левски" към Северната скоростна тангента, където да бъде построен нов жилищен квартал на общинска територия.


Схемата на софийското метро в момента.

Борис Бонев смята, че разклонението към "Цариградско шосе" не би привлякло достатъчно пътници и е икономически неизгодно. Подобни са доводите против изграждането на продължение на метрото от "Младост 4" към Симеоновския лифт. Според него вместо това трябва да се направи нова станция в "Младост 4" при магазина на "Технополис", където да има и голям буферен паркинг и интермодален терминал за връзка с Бистрица, Железница, Симеоновския лифт.

"Метрото е скъпа и тежка инфраструктура, струваща около 30 милиона лв./км. С парите, които биха се дали, за неефективна и ненатоварена отсечка на метрото могат да се осигурят бързи, преки и висококапацитетни линии на наземния транспорт в цяла София и да се финансират десетки километри нови скоростни трамвайни трасета", пише в "План за София".

В него се посочва още, че отклонението на втората линия на метрото от бул. "Черни връх" към "Студентски град" няма да обслужва достатъчно пътници, а в същото време с парите за строежа могат да се направят бързи линии на наземния транспорт.

Пълна кошница с обещания за нови автобуси

През последните години основна част от инвестициите на общината бяха насочени към купуването на нови превозни средства за градския транспорт- основно автобуси и тролеи. Очаквано, в програмата на Фандъкова не е пропуснато постижението за основна подмяна на стаите превозни средства. Тя обещава тази политика да продължи: "Гарантираме 100% нови автобуси и тролеи до 2022 г."


Част от купените в последните години нови автобуси за градския транспорт. Сн. БГНЕС

Подробно се обяснява за проекта за купуването на малки електробуси, които да се движат по линии в кварталите и да водят гражданите до спирките на метрото и до ключови спирки на градския транспорт. "През 2020 г. стартираме системата на довеждащия транспорт. Той ще осигурява бърза и удобна връзка на кварталите с големите спирки на градския транспорт и метростанциите... Започваме от "Овча купел", "Люлин", "Горна баня", "Витоша ВЕЦ Симеоново", "Малинова долина", "Манастирски ливади" и "Хаджи Димитър", обещава Фандъкова. Именно поръчката за тези електробуси беше атакувана от основния опонент на настоящия кмет Мая Манолова, която обяви, че търгът е с предизвестен победител. Подаването на оферти приключва след местния вот. Въпреки критиките към поръчката, и Манолова залага в програмата си осигуряването на електробуси за довеждащ транспорт в кварталите.


Електробусите в кварталите ще са подобни на този, който беше тестван от Фандъкова преди месеци. Сн. Столична община

Манолова акцентира върху преструктуриране и ускорено развитие на градския транспорт чрез изготвяне на цялостен транспортно-комуникационен план, базиран на развитието на релсовия градски транспорт (метро и трамвай), и нова схема на автобусния и тролейбусния транспорт. "Няма да допуснем закриването на нови трамвайни трасета", пише в програмата ѝ, а това е препратка към критиките към екипа на Фандъкова (основно от "Спаси София") за закриването трамвайни линии като тази на трамвай №6. Манолова смята да търси стратегически партньор за изграждането на завод за трамваи в София, както и да прави поне 5 нови трамвайни трасета.

Нови решения

Освен на довеждащ транспорт в кварталите, Борислав Игнатов залага и на пускането на кратки линии из центъра. Различна идея в програмата му е за тролейбуси с батерии с динамично зареждане вместо автобуси. Те ще ползват наличната контактна мрежа по част от маршрутите, за да заредят батериите си, с които да се движат по останалата част от линията, по която няма контактна мрежа. Такива тролеи можело да се пуснат по линии като 74, 76, 78, 204, 213, 304, 309, 310, 404 и 604.

Подобна идея присъства и в "План за София" на Борис Бонев. Към нея е добавено и обещанието за експресни линии – това са бързи автобусни линии, обслужващи само основни или трансферни спирки и осигуряващи бърз превоз на дълги разстояния.


И четиримата кандидати за кмет на София обещават градският транспорт да е с приоритет при преминаването на кръстовищата, за да стане по-бърз. Сн. БГНЕС

Конкурентите на Фандъкова смятат, че за сметка на модернизирането си градският транспорт в София е станал по-бавен, с големи интервали на движение и лоши връзки помежду си. И Манолова, и Игнатов, и Бонев, както и самата Фандъкова предлагат системи, които да позволяват приоритетно преминаване на автобусите, тролеите и трамваите през кръстовищата в града. Всички смятат, че трябва да се направят още отделени трасета на градския транспорт, както и бус ленти.

От "Спаси София" обещават да купят най-малко 400 нови автобуса за следващите четири години, 100 нови нископодови трамвая и минимум 20 влака, за да развият градска железница. Инвестицията в толкова превозни средства би струвала стотици милиони евро. Само за влаковете са нужни 80 млн. евро, изчислява "Спаси София" и твърди, че могат да се намерят средства от еврофондовете, плана "Юнкер", преструктуриране на управлението на градския транспорт и паркирането, както и други източници. Освен това смятат да сключват рамкови споразумения с реномирани производители, тъй като с поръчките от последните години общината е поръчала нови превозни средства от неподходящи компании.


Развитието и модернизацията на трамвайната мрежа е основен приоритет за "Спаси София", но присъства и в програмите на останалите кандидати. Сн. БГНЕС

Строежът на нови трамвайни трасета и реновирането на съществуващите е залегнало в четирите програми, които в тази си част са доста близки. Те включват и пускането на нов трамвай до "Дървеница", както и по недовършените все още булеварди "Копенхаген" и "Тодор Каблешков"; ремонт на трасетата на трамвай №5 и на линията по бул. "Ал. Стамболийски".

В програмата на Игнатов е посочено, че проектирането и изграждането на трамвайни трасета ще е задължително при строежа на нови булеварди.


Всички обещават да запазят нощният градски транспорт, въпреки че за момента не е особено изгоден икономически. Сн. БГНЕС

Всички кандидати ще запазят нощния транспорт, а от "Спаси София" и "Демократична България" заявяват, че ще го развиват.

Подмяна на спирките

Програмите на четиримата кандидати предвиждат софиянци да получат обновени спирки с навеси и места за сядане.

Фандъкова можеше да е отчела тази задача като свършена или в изпълнение, тъй като преди доста време Общинският съвет гласува правила за концесиониране на спирките срещу приходи от реклама и наем на лавки. Процедурата обаче така и не беше обявена. Сега в програмата ѝ не се посочва дали в евентуален нов мандат това ще се случи, или ще се търсят други начини за набавяне на средства за нови спирки.

От "Спаси София" обаче смятат, че правилата трябва да бъдат променени, за да е сигурно, че на големите спирки ще се сложат достатъчно големи и свързани навеси. Според Борислав Игнатов моделът с отдаване на рекламни площи на спирките трябва да бъде преосмислен.

Реформа на таксуването

В евентуалния си следващ мандат Фандъкова обещава най-накрая да бъде пусната системата за електронно таксуване, за която се говори от преди тя да стане кмет. Сегашната половинчата електронна система с т. нар. "валидатори" и автомати за билети, които не връщат ресто, работи от 2009 г. при това само в тролеите и трамваите. Тя беше въведена по времето на кметуването на Бойко Борисов.

Новата система трябва да позволи билети да се купуват и през електронни устройства, да се плащат с карта. Трябва да се промени и начинът на таксуване, а стойността на билетите да зависи или от времето, или от изминатото разстояние. В програмата на Фандъкова не се посочва кой от двата варианта за определяне на цената ще бъде приложен. Изработването на системата е в ход и по договор тя трябва да работи от декември догодина.


С пускането на електронната система за таксуване перфораторите трябва да бъдат пенсионирани. Сн. БГНЕС

Опонентите на Фандъкова вече обещават да се плаща на разстояние и независимо от броя прекачвания за определеното време. Според Борислав Игнатов трябва да има три тарифи - за 30, 60 и 90 минути. "Ще въведем и неколкодневен (3 или 7-дневен) билет, подходящ за туристи и гости на столицата", пише в платформата на кандидата на "Демократична България". Тя планира и възможност за разсрочено плащане на годишната карта за градски транспорт, която в момента струва 365 лв.

"Ще облекчим купуването на абонаментни карти – чрез интегрирането им със SofiaID, чрез договори с търговци, чрез онлайн продажби. А специално за възрастните хора ще създадем нов облекчен ред за издаването и получаването им от обичайни места, където те потребяват услуги – пощенски станции, места за плащане на битови сметки и т.н.", обещава Игнатов.



Реорганизация на "Центъра за градска мобилност"

Двама от кандидатите за кмет на София - Борислав Игнатов и Борис Бонев, залагат на сериозна реорганизация на начина, по който се управлява градският транспорт в София. Тя засяга основно работата на общинското дружество "Център за градска мобилност" (ЦГМ), което отговаря за приходите и разходите от и за платените зони за паркиране и градския транспорт. Преструктуриране на това дружество, но неясно какво, е споменато и в програмата на Манолова, която смята да възлага на ЦГМ "отговорността за развитието на устойчива градска мобилност за основен приоритет".

И Игнатов, и Бонев смятат да правят ревизия на ЦГМ, включително на договорите му с доставчици и цените на услугите и стоките.

Кандидатът на "Демократична България" смята да трансформира дружеството в общинско предприятие на пряко подчинение на кмета и на Столичния общински съвет. ЦГМ няма вече да планира маршрутите на градския транспорт. Тази дейност ще бъде прехвърлена към Столичната община. Трите транспортни оператора - "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт" и "Метрополитен", ще бъдат слети в една фирма. "Така значително ще понижим оперативните разходи и ще позволим оперативна гъвкавост при планирането на маршрути и временната им промяна", смятат от "Демократична България".

Със същите мотиви от "Спаси София" искат да слеят ЦГМ с трите транспортни фирми на общината в едно мегадружество.

Игнатов залага и нов начин на определяне на финансирането на транспортните оператори. Вместо една и съща цена за 1 км пробег за отделните видове транспорт, ще се определя различна стойност на 1 км в зависимост от маршрута и разходите за изпълнението му.

Още по темата
Още от Местни избори 2019