Искаме незабавна среща с Турция заради разрешенията за превози

Граничната блокада остава, докато не се седне за преговори, заканиха се българските фирми

Искаме незабавна среща с Турция заради разрешенията за превози

Вицепремиерът Даниела Бобева е обещала на превозвачите още тази вечер да поиска от турския се колега до 24 часа да се насрочи среща между представители на двете държави, на която да се обсъдят проблемите на автомобилните превозвачи, които останаха без разрешителни за транзитно преминава през териториите на двете страни и десетки камиони и на турски, и на български фирми са блокирани по границите, включително и на трети страни.

Това съобщи в понеделник след среща с Бобева председателят на Асоциацията на международните автомобилни превозвачи АЕБТРИ Георги Петърнейчев.

Разговорите се състояха на фона на блокада на българо-турската граница при пунктовете "Капитан Андреево" и "Лесово" от около стотина представители на малки транспортни фирми, които не са членове на браншовите организации. Тези транспортни фирми обявиха, че не могат да чакат насрочената за 21 февруари среща в Анкара между транспортните министри, на която трябва да се намери изход от ситуацията със спрените превози на фирмите от държавите на територията на другата заради подновения спор за броя на разрешителните за транзитни товари.

Дългогодишният проблем отново се нагнети, след като на 30 януари Анкара отмени всички еднократни разрешителни, дадени на български превозвачи, тъй като София не ѝ дава исканото от нея количество разрешителни за турски превозвачи. Турция ултимативно поиска увеличаване на сегашните 15 000 разрешителни, издадени от българската страна, на 125 000 броя за 2014 година. В същото време българските превозвачи са получили само 5000 еднократни разрешителни за превоз.

Така в момента има редица блокирани камиони на двете страни на територията на другата. На турската граница има 40-50 камиона, които са блокирани заради проблема с разрешителните от турска страна, приблизително толкова са и от българска страна. Има и български камиони по границите на трети страни като Иран, Ирак и Грузия, които не се пускат на турска територия заради отменените разрешителни.

Големите компании от своя страна сутринта обсъдиха ситуацията и решиха да дадат три дни срок за решаване на проблема, след което започват протести в София. По-късно през деня се срещната с Бобева, която подкрепила техните искания.

Тя обещала да изложи исканията на българския бранш относно разрешителните за превози. В писмото тя ще настоява за отговор до 24 часа на тези искания и уточняване на незабавна среща между двете страни, тъй като границата е затворена и няма да бъде отворена, докато не се седне и не се преговаря, заяви Петърнейчев, който бе зам.-министър на транспорта в кабинета "Станишев".

Стачката ще продължи, докато не се срещнат двете страни и не се реши проблемът, каза още той. "Ако до сряда не се седне на масата да се говори, целият бранш застава на границата, с всички автомобили, които са в България, които и без това не работят. Надявам се, че турската страна ще се съгласи на тази среща, защото сега вече са спрени и техните автомобили. Всичко е спряно и никой не може да излезе и да влезе в страната", каза още Петърнейчев, цитиран от агенция "Фокус".

Около 9 часа сутринта в понеделник около стотина представители на малки превозвачески фирми блокираха граничния пункт "Капитан Андреево" в знак на протест, че турската страна да не признава еднократните им разрешителни за превоз.

Те предприеха тази мярка, тъй като от десет дни техните камиони са блокирани и фирмите търпят огромни загуби, които могат да ги доведат до фалит.

През граничния пункт се пропускат леки автомобили и автобуси, но на българска територия се е образувала около 3-4 км колона от камиони. Не е ясно докога ще продължи Блокадата, казаха от митницата в Свиленград.

Около два часа е бил блокиран и пунктът "Лесово", предаде БНР. Малките превозвачи заявяват, че блокада на границата ще продължи, докато проблемът не бъде разрешен, като се надяват това да стане преди 21 февруари.

Превозвачите искат обаче да се ускори решаването на проблема и да се договори квота за разрешителните. Те искат ясен и точен отговор как турските власти ще решат проблема с пропускателната система на резервационния режим. Друго тяхно настояване е фактурата да отпадне като транспортен документ, обясни председателят на Съюза на превозвачите Ангел Траков пред националното радио. Браншовите организации не подкрепят протестите в понеделник, "за да не се изостря обстановката на границата и да не се затваря, все пак е външна граница на ЕС", по думите на Траков. Той каза, че не може да направи точна преценка какви са загубите на малките превозвачи, но предположи, че са много големи, тъй като те повече от 10 дни не работят.

За последен път разрешителните между двете страни, разменяни на реципрочна основа, са договорени през 2012 г. Тогава са определени 250 000 транзитни разрешителни, 17 500 разрешителни "празен-пълен”, 32 000 разрешителни "пълен-пълен” и 1 100 разрешителни за/от трета страна.

Ако няма възражения, бройката се счита за предварителна и за следващата календарна година. При две срещи през миналата година – в София в началото на септември и в Анкара в средата на същия месец, бе обсъден въпросът с недостига на разрешителните, но не е определен техният брой за 2014 г. През ноември София отново настоява за среща по проблема, но вместо това от турска страна изпращат част от разрешителните, договорени през 2012 г.

Така нашите превозвачи получават за тази година 5000 транзитни разрешителни, 8750 разрешителни "празен-пълен”, 16 000 разрешителни "пълен-пълен” и 550 разрешителни за/от трета страна.

Спазвайки принципа на реципрочност, българската страна предоставя на Турция същото количество разрешителни, а 20 януари 2014 г. отпуска още 10 000 транзитни разрешителни за нуждите на турските превозвачи. Тъй като броят им е недостатъчен за турските превозвачи, Анкара предприема спирането на българските разрешителни и се стига до сегашната ситуация.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?