Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Как ще догонваме румънците

3 коментара
Как ще догонваме румънците

Съдебната реформа отново ще се "задвижва с пълна сила" - за да "догоним румънците и да бъдем за пример", както обяви премиерът Борисов. Изборът на новите съдебни инспектори показа как ще става това "задвижване".

Реформите в България често и решително се ускоряват, но въпреки това рядко помръдват. Несъмнен шампион в това отношение е съдебната реформа. Така стана и през последната година: тъкмо да потегли, заредена обилно с идеи, добри намерения, обещания и заклинания, и пак забуксува на място.

Защото отново се оказа, че има по-мощни интереси и сили, които в решителния момент накараха почти всички партии в парламента дружно да „скочат на спирачките” и да окастрят необходимите за реформата конституционни поправки.

"За половин година ще догоним румънците"

Последва най-критичният досега доклад на Европейската комисия, а председателят ѝ наруши 10-годишното табу и отдели Румъния от България, като обясни, че за едната мониторингът ще отпадне скоро, а за другата - не.

Паралелно вероятно е имало и други, не толкова видими, но още по-неприятни сигнали, предупреждения и заплахи, така че българският министър-председател изведнъж прозря, че образът в огледалото му изглежда съмнителен за „нормалните хора” и затова започна да се разграничава от Пеевски, а след това обяви и ново ускоряване на съдебната реформа.

"Много сме амбицирани ... Всичко, което е необходимо, се надявам до средата на годината да го задвижим с пълна сила ... За половин година ще догоним румънците и ще бъдем за пример", зарече се за пореден път Борисов. Заместниците му в правителството пък заговориха, че е "време да се амбицираме”, "редно е да се мобилизираме” и "колкото може по-бързо” "да се направи всичко възможно, за да може България да навакса в областите, в които изостава”.

Първият тест

По стечение на обстоятелствата само ден-два по-късно се удаде прекрасна възможност да се премине от думи към дела - предстоеше парламентът да избере десетте членове на новия съдебен инспекторат.

С една от малкото останали положителни промени в конституцията, на тази институция бяха дадени нови правомощия. Тя вече няма просто да следи формално за хода на делата, а ще прави проверки за почтеност и конфликт на интереси, за пълнотата и верността на имуществените декларации, за прояви, уронващи престижа на съдебната власт и свързани с нарушаване независимостта на съдии, прокурори и следователи.

С други думи: инспекторатът би трябвало да се превърне в гарант за моралния и професионален интегритет на магистратите и филтър срещу корупционните практики и зависимостите в съдебната власт. Което обаче може да стане само ако самите инспектори отговарят на най-високите и строги критерии за професионализъм, нравственост и независимост. Затова техният избор бе от ключово значение за съдебната реформа.

По старата инерция

Партиите в парламента имаха предостатъчно време да направят този избор както трябва, но пак не го сториха. Както в много други подобни случаи, те отново си разпределиха местата на квотен партиен принцип чрез предварителни задкулисни договорки, така че никой (включително и повечето от самите депутати) не разбра кой заради какви качества или недостатъци е избран или не е.

Самото гласуване премина делово под строй за по-малко от час, без каквото и да било представяне, мотивиране и обсъждане на кандидатурите. Чу се само как от микрофона председателката на парламента изчита трите им имена, а в залата депутатите си подсказват, за да не стане някоя грешка.

Пренебрегнати бяха по-голямата част от номинациите на магистратската общност, както и искането на главния съдебен инспектор да бъдат избрани повече съдии, отколкото прокурори и следователи. Какви са позициите на избраните по въпросите на съдебната реформа, както и дали въобще имат такива позиции, не стана ясно. Затова пък е очевидно, че сред тях попаднаха хора, обвързани със статуквото в съдебната власт, участници в някои от скандалните схеми, разиграли се в нея през последните години.

До какво води прилагането на този метод на избор, е добре известно. Достатъчно е да се погледнат делата на непробиваемото мнозинство в днешния Висш съдебен съвет. Затова засега изглежда много вероятно и новият съдебен инспекторат да се впише в тази традиция - като марионетка на политически и икономически интереси, а не гарант за морал и независимост и филтър срещу корупцията.

Това не е "задвижване с пълна сила”, а имитация на движение по силата на старата порочна инерция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. A.Aleksiev
    #3

    "време да се амбицираме”,"време е да се костюмираме, време е да се гримираме! Да започне кукленото ШОУ!" Преди 24-25 години Великият Тодор Колев (вечна му памет!) пееше "Как ще ги стигнем американците?" Ако беше доживял, днес щеше да е хит "Как ще ги стигнем румънците?" А след още 20 години- "Как ще ги стигнем от Буркина Фасо?" Това всичкото от наште Оправлявящи свръхЕнтелигенти.

  2. daskal
    #2
  3. От Драгалевци
    #1

    На първи септември 2016 г. в България няма да има нито престъпност, нито корупция. Това съобщи живият Господ от Банкя. И няма причина да не му вьрваме.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.