Каракачанов даде назад за ремонта на Су 25

Военният министър разпореди нови преговори с беларуския завод, съобразени с изискванията на МО

Самолети Су 25

Плановете на военното министерство да ремонтира съветските щурмоваци Су -25 може и да не се реализират. Министърът на отбраната Красимир Каракачанов отмени заповедта си, с която избра беларуската компания "558-ми авиоремонтен завод" за изпълнител на поръчката и върна процедурата за нови преговори, става ясно от документацията по поръчката.

Самата поръчка предизвика сериозен скандал и стана повод БСП да обвини МО в "поредния грабеж". Каракачанов досега отхвърляше всички твърдения за нередности, но последното му решение показва, че бъдещето на сделката не е толкова сигурно.

Той отменя заповедта си заради неяснота около офертата на беларуската фирма, тъй като в нея се посочвало, че тя важи само при цялостен ремонт на самолетите, а не за отделни части.

Военният министър не приема и доклада на комисията по поръчката и иска работата ѝ да се съобрази с изискванията на Министерството на отбраната.

Поръчката

Военното министерство пусна поръчката за ремонта на 14 самолета Су 25 с прогнозна стойност до 41 млн.евро без ДДС и покани само две компании - 558-ми авиационен ремонтен завод - Беларус и Обединена авиостроителна корпорация – Русия.

В крайна сметка само беларуския завод подаде оферта, която изненадващо сe оказа за около 310 млн. лева. 

От МО твърдят, че няма как да се стигне до такава сума.

Въпреки всички обяснения обаче още не е ясно колко още ще излезе бъдещата сделка, нито колко самолети ще бъдат ремонтирани по готвеното рамково споразумение. Според МО с решение на Министерския съвет сумата по рамковото споразумение може да нарасне най-много до 82.5 млн. лв. без ДДС при оферта от страна на беларуския завод около 310 млн. лева за ремонта на 14 самолета.

В същото време в документите по поръчката се посочва, че разминаването в цените не е проблем, тъй като възложителят не е обявил изрично, че посочената прогнозна цена е максимална.

"Максимално определена е единствено сумата, която може да разходва възложителят и то след решение на Министерския съвет на България. Нещо повече, обстоятелството не е посочено като основание за отстраняване в условията на поръчката", твърди комисията по поръчката.

Какво твърди БСП?

БСП обвини МО, че готви поръчка само с един кон и с неясна цена.

"Що за сделка е тази, която започва от 41 млн. лв., скача на 80 млн. лв. в стремеж да бъде заобиколен парламента, защото сделки под 100 млн. лв. не се гледат от парламента, и в един момент, когато победител е предизвестеният участник, той дава цена от над 300 млн. лв. В крайна сметка си стискат ръцете за 180 млн.лв. Що за сделка е тази, в която милионите хвърчат с космическа скорост?", попита депутатът от БСП Атанас Зафиров миналата седмица.

От БСП за пореден път настояха в поръчката да бъде поканен и наскоро национализирния завод "Авионамс".

Синдикатите твърдят, че предприятието има ресурс да участва в нея, но военният министър Красимир Каракачанов смята, че това не е така.

Сделките около военната авиация

Каракачанов вече сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне до 81 млн. лева.

В същото време проектът за купуване на нов тип изтребители на стойност 1.8 млрд. лева вече е на финалната права.

Въпреки напредналата работа по конкурса все още има скептици дали България ще успее да придобие най-накрая съвместими с НАТО изтребители или парите отново ще изтекат към съветските машини.

Още по темата
Още от България

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?