Категоризация на плажовете може да облекчи финансово наемателите им

Със закон се забраняват хавлии и палатки върху дюни, променят се глобите за недопускане до пясъчната ивица

Сн. Mediapool

Категоризацията на морските плажове, за която се говори от повече от десет години, но особено активна по темата стана министърът на туризма Николина Ангелкова, вече е напът да се случи като от нея може да се облагодетелстват някои от концесионерите или наемателите на пясъчни ивици. Това стана ясно от публикуваните в петък за обществено обсъждане поправки в Закона за устройюството на Черноморското крайбрежие.

С новите текстове се въвежда и изрична забрана за поставянето на плажни принадлежности и палатки върху дюни на самия плаж и дори върху защитените пясъчни образувания, намиращи се в зона Б на крайбрежието и в урбанизираните територии извън границите на зона А. Това ще важи и за автомобили и каравани.

Освен това здравното министерство вече няма да участва в  в изготвянето на наредбите за използване на крайбрежните ивици, както и в определянето на охранителните зони на плажовете.

Променят се и глобите за физически и юридически лица, които възпрепятстват достъпа на хората до плажовете като се вдига долната граница на санкцията, но се намалява в някои случаи горната.

Четири категории с по три подгрупи

Ако текстовете бъдат одобрени в парламента, Министерският съвет трябва да изготви наредба с критериите за категоризацията на морските плажове в четири групи, всяка от които с три подгрупи.  Най-грубо казано ще бъдат обособени атрактивните големи плажове в популярните курорти и туристически селища, по-отдалечените от туристическите дестинации пясъчни ивици и такива с ограничено ползване или за развиване на специализиран туризъм.

После ще има подкатегории, в които ще влизат плажовете според качеството на водите им, близостта на защитени територии, включително релефа на морското дъно, урбанизацията на курортите, в която са разположени или на най-близките селища.

От категорията на съответния плаж ще зависи какви услуги ще е длъжен той да предлага на посетителите си, но това ще бъде решено на следващ етап и с други нормативни актове. При по-малките вероятно ще се окаже, че техните концесионери или наематели ще получат правото да се освободят от някои от поетите сега в договорите си ангажименти. Например, ако не се се налага да има медицински пункт или се намалят изискванията за спасители, съответната фирма ще може да си намали разходите по стопанисването на пясъчната ивица.

Според министерството това ще позволи на частните стопани да намалят цените на предлаганите услуги като например за чадъри и шезлонги, но дали ще стане това зависи изцяло от добрата вола на фирмите. Ведомството няма да има право да иска преразглеждане на сключените вече договори, дори и категоризацията им да променя някои от изискванията към тях. Не се смята, че ще има ощетени дружества заради евентуално попадане в категория с по-високи от договорените изисквания.

Неохраняемите плажове щели да станат по-атрактивни

Министерството на транспорта, което е вносител на промените, ги аргументира с необходимостта да се направят по-атрактивни за стопанисване неохраняемите сега плажове. Според данните на ведомството техният брой е нараснал от 64 през 2013 г. на 95 през 2017 г.

Идеята е да се направи публичен електронен регистър на плажовете, в който да е посочена тяхната категоризация. Групата и подгрупата на всяка ивица ще се актуализира на три години от първоначалното ѝ издаване, както и след като изтече договора за наем или концесия и трябва да се обявява нова процедура за отдаването.

Така, за неохраняемите към момента плажове, които явно при сегашните условия не са атрактивни за частниците, както и за тези с изтичащи договори, условията за концесиониране или наемане и съответно възнаграждението, което трябва да се плаща на държавата,  ще са според категоризацията. Според ведомството така ще се получи най-доброто съотношение между качеството на предлаганите на плажа услуги и цените им.

Публичният регистър на групите плажове щял да случи също така за ориентир на потенциалните концесионери и наематели предварително да преценят каква ще е икономическата им изгода от стопанисването на съответната ивица и какви ще са изискванията към тях.

Проблемът с необозначените дюни остава

Поправките регламентират и друга отдавна лансирана от Ангелкова идея – да се забранят хавлиите и чадърите на плажните дюни, както и преминаването, паркирането и престоя на автомобили и каравани върху пясъчните образувания. Ограниченията за изрично записани за "подвижни (бели) дюни, неподвижни дюни с тревна растителност (сиви дюни) и облесени дюни, попадащи в границите на зона "А", зона "Б" или в урбанизираните територии на населените места след границите на зона "А". Забраните за автомобилите няма да важат само в случаите на разрешено строителство.

Тази забрана се тълкува като опит на Ангелкова да реши в своя полза веднъж завинаги спора си с къмпингуващите на плажа Корал. Все повече стопани на плажове обозначават намиращите се на техен терен пясъчни дюни със забранителни за влизане табели. В същото време обаче много от защитените образувания не са маркирани и не са включени в специалния кадастър на дюните, за чиято актуализация се говори от година, но все още не се е случила.

Новите глоби

Според предложените сега текстове, ограничаването на свободния и безплатен достъп до морските плажове или слагането на такси за това, ще се наказва с глоба от 2000 лв. до 4000 лв. или с имуществена санкция от 5000 лв. – до 10 000 лв. При повторно нарушение глобата става между 3000 и 6000 лв.,  имуществената санкция - от 6000 лв. до 12 000 лв.

За поставени заграждения на плажове, пречещи на пешеходния достъп, санкцията ще е  от 3000 лв. до 5000 лв., или с имуществена санкция от 5000 лв. до 10 000 лв.

Още по темата
Още от Бизнес