Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Киното, което стряска

31 коментара
Киното, което стряска

Два са филмите през последните дни на Берлинале, които се посрещнаха с възторг от аплодиращата зрителна зала и с почти единодушното възхищение на критиците. Говоря за две напълно противоположни като тематика и авторски подход продукции. Свързва ги едно – те са дело на майстори, на талантливи и въодушевени от работата си екипи.

В секция Панорама, където често се въртят тайните фаворити на публиката, филми, за някои от които на селекционната комисия просто не е стигнал кураж да ги включи в  конкурсната програма, вчера имаше премиера

Tough Enough

на един от най-талантливите и касови млади германски режисьори Детлеф Бук. Рядко съм присъствал на толкова динамична и експлозивно заредена публика в голямата зала на Zoo Palast. Наред с обичайните фестивални гости към центъра на града се бяха вдигнали живописни персонажи от проблемния квартал Нойкьолн с неговите турски, арабски, руски гета – статисти, лично поканени от режисьора за премиерата на невиждано реалистичния му и жестоко безпощаден филм.

Някъде в хрониката на Биеналето през изминалите дни бях споменал прогресиращия социален разпад на столицата. Берлин е град, изправен пред практическа неплатежоспособност след многогодишни финансови злоупотреби на политическата класа. При население 3,4 милиона жители Берлин е обременен с дълг от 58 милиарда евро – без прецедент в европейски мащаб. Публичните разходи се свиват постоянно и са близо до минимума, след който функционирането на определени сектори на обществения живот става проблематично. Това се отнася и до образованието, мерките за охрана на обществения ред или за интеграция на големите компактни маси мигранти в някои микрорайони. В квартали като Вединг и Нойкьолн вече съществуват гета (по официалната терминология «проблемни махали»), където след 17 часа обикновени полицаи предпочитат да не замръкват. Там, и това се признава от длъжностни лица на непублично ниво, съществува собствено правораздаване, както отдавна съществуват свои автономни форми на кредитиране, на разпределение на жилищния фонд.

Именно в Нойкьолн, кварталът, където, както чувам от познати германци от по-престижните райони, кракът им не е стъпвал през последните 5 години, Детлеф Бук намира сюжета за новия си филм. Нойкьолн, чийто уличен пейзаж край булевард «Карл Маркс» и пресечките наоколо вече напомня по-скоро балканска метрополия с анадолски колорит, отколкото средноевропейски град.

«На 15-ия си рожден ден бях прогонен от рая», така започва разказа си Михаел – живял до тогава във вила в престижния квартал Целендорф и изхвърлен на улицата заедно с майка си - любовница на богат адвокат, който решава, че трябва да си намери нещо по-младо срещу прогресиращата импотентност. Двамата се приютяват в мизерна квартира в сърцето на Кройцберг и Михаел тръгва в новото училище, неприличащо на нищо, което той е виждал до тогава през живота си. Още първият ден е пребит, лишен от джиесем, пари и маратонки и от тук нататък всекидневието му се превръща в безкрайно унижение и садистки тормоз от владеещите училищните дворове и входовете на сградите турски банди. Учителите немци са капитулирали и с карикатурно поведение се опитват да поддържат пред самите себе си илюзията, че преподават нещо на някого. Всъщност учащи се просто няма. Има седящи в клас, пушещи, ругаещи, биещи се тийнейджъри, но не и учещи  – поне в училище те няма какво да научат за живота, който ги очаква. Това друго учене става навън и Михаел бързо схваща основните правила – като един от малкото в квартала с немски външен вид, той прави впечатление на Хамал – елегантен шеф на мафиотска арабска групировка. Започват да го натоварват с малки куриерски задачи – пакет хашиш, после кокаин – все повече и повече – при редките полицейски рейдове Михаел е последният, върху когото би паднало подозрение.

Бруталността на действията има паралел в бруталността на изображението – колоритът е почти отмит – преобладават оттенъците на мръсносивото и кафявото, цитатите на неореализма са вградени с умение и не пропускат своето въздействие. Камерата се движи на нивото на очите – зрителят става максимално близък участник в сцени, каквито познавахме само от филми за Ню Йорк, а сега знаем, че се случват на не повече от пет спирки с метрото от Александерплац. След Tough Enough вече ще се говори не само за «Небето над Берлин» (Вим Вендерс), а и за улиците и фасадите на Берлин – толкова различни от блестящата и благоухаеща Фридрихщрасе. Саундтрекът е главно хип-хоп, денсфлор, пънк - напълно в духа на заглавието. Той изостря сетивата и те кара да свиваш неволно юмрук. Всекиго, който би протестирал, че реалиите във филма са пресилени Детлеф Бук призовава да се откаже от доброволната слепота, да отиде на място и види как се живее в квартали като Нойкьолн. Незабелязано, казва той в едно интервю, е извършена промяна в обществения баланс, отношенията са неузнаваеми – докато арабско момче може да се движи необезпокоявано по улицата, защото зад гърба си има цял род от 200 души, то синът на самотна немска майка е предопределен да бъде жертва. Когато филмът е бил показван предварително пред турски младежи в градове в Западна Германия, те реагират с възхищение на описаната среда. Някои споделят с гордост, че са ходили вече в Нойкьолн (не в Берлин, именно в Нойкьолн), разказва режисьорът.

Тъй като филмът едва ли ще се появи в разпространение в България ще завърша с нещо, което обикновено не се прави – ще разкажа края. На път с многохилядна сума от сделка с дрога, Михаел е нападнат от един от турските си мъчители и загубва раницата с парите. За Хамал ситуацията е проста: неговите мутри домъкват турчето пребито и оковано под един мост. Връчват револвер на Михаел и му дават възможност да избира – да стреля в тила на провинилия се противник или сам да получи куршум в главата. Ситуация, от която няма спасение. Наведен над гърчещото се тяло Михаел насочва цевта и застива в няколкоминутен ступор. Сцената е от най тягостните, които съм преживявал на екран. Накрая прокънтява изстрел...

След премиерата публика и критика бяха единодушни: до сега никой не е показвал така безпощадно и реалистично живота на едно поколение, за което няма бъдеще. Големият въпрос е – а какво бъдеще може да има тогава Берлин?

Утре ще продължим репортажите от Берлинале с разказ за другия забележителен филм - A Prairie Home Companion на един от големите майстори на съвременното кино Робърт Олтман. Той бе показан в официалната конкурсна програма.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

31 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. лимпида
    #32

    проблемът за омразата е чисто теоритичен. Някой във форума писа, че омразата е източник на завист. Напълно съм съгласен. Що се отнася до комплексите-овразата не е плод на комплекси, тя е обратното на любовта или обичта. Тя е суверенно чувство и всеки от нас го е изпитвал, без връзка с някакъв комплекс. Прочие, аз бих могъл да развия темата и иначе. Напр. че липсата на осъзнато национално и човешко достойнство от повечето българи по време на Възраждането са в дъното(освен друго) достатъчно развито

  2. Nina
    #31

    Разочарова ме, чак ми се плаче.

  3. Европа, Европа
    #30

    Под марксистки ботуш...

  4. съветник от СОС
    #29

    ??????

  5. ???
    #28

    Ne namiram nikakyv problem v boraveneto s ezika ot strana na avtora. Verojatno e atakuvan zaradi drugi negovi materiali, pylni s nepriazyn kym Golemia Severen Brat. Ili pyk zaradi sydyrzhanieto na filma. Da kazha vse pak, che takiva filmi e normalno da se pojavjavat shtom ima i takiva predgradia ( zabelezhete syshto Banlieu 13 na Luc Besson, izprevaril s ~ godina bezredicite vyv Francia ot kraja na minalata godina) .

  6. Nina
    #27

    :))) споделям напълно това, което казваш. И аз опитах, ама ти се справи перфектно.

  7. Вели анти лампида
    #26

    3. По т2 на анти лимпида - омразата е по принцип емоция на комплексирания - че какъв да бъде обикновения българин , освен комплексиран ? Нима хора като Ахмед Доган и Цветелин Кънчев не го дакораха до амок? Кой днес „анализира” и какво „анализира” ? Как да спечелят президенски избори с гласовете на турци и цигани срещу българите?„Гражданското общество се изгражда от активни и уверени личности” но и те трябва да знаят как да обичат и как да мразят!!! Иначи нищо не става?Апропо, революция навсякъде дсе прави от хора, които МРАЗЯТ! Контрареволяция – също! Ти ми предлагаш да си трая и да търпя положението! Баста! Не искам!

  8. Вели анти лампида
    #25

    1. Преди да започна - БЛАГОДАРЯ ТИ ЛИМПИДА! За написаното!Съвсем закономерно след такъв анализ e да се появи и АНТИ ЛИМПИДА. Според последния - "дребен, с дух на терорист" е и Христо Ботев, който ни завещава да обичаме и да мразим! И това е нормално - за да мразиш, трябва да можеш преди всичко да обичаш. И революционера трябва да обича НАРОДА си / преди всичко - НАЦИЯТА си/ / и да не дава да капне и капка нечистотия върху нея, както правят евреите по света / ! /продължение/

  9. Вели анти лампида
    #24

    2. Да си спомним републиката на Левски - благодарение на това, че сме били толерантни определни сили в света ни разкатаха мамата с малцинства като това на турците или циганите, които днеска ни управляват. Мерси от такава република!!! Видях я вече как действува и как живея в нея! Направо казано – не я ща! Що за глупост е да говориш за национално освободително движение – срещу Турската империя, основаващо се действия на турци и цигани! Да ми обясни къде в схемата вижда българите и България! / слездва продължение/

  10. bohem
    #23

    "един от най-талантливите и касови млади германски режисьори" -- tozi pisach e napulno praznoglav i ne razbira nishto ot kino. Ne moga da razbera kak mediapool.bg darzhi takive neinteligentni zhurnalisti na zaplata. Toj prosto ne znae kak da si sluzh s leksikata na bulgarskija a verotjatno i na nikoj drug ezik. Kato che li neshto napira otvutre mu, ama zashto trjabva da si go izbiva na nas chitatelite.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.