КЗК отново не видя картел и монопол при горивата

Отчита пак проблема с данъчните складове и предлага свободните им капацитети да се обявяват онлайн

КЗК отново не видя картел и монопол при горивата

Поредният секторен анализ на пазара на горива у нас, извършен от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), отново не откри картел в търговията на дребно и пак отчете като основни проблеми малкото на брой данъчни складове за внос на бензин и дизел, административната и финансова тежест за започване на такъв бизнес.

Антимонополният орган излезе с решение, според което поскъпването на горивата през 2018 г., станало причина за проучването, е обективно и е причинено от конкурентната среда, разходите за дистрибуция, количеството и обема на продажбите и търсенето и др. Според комисията няма съществени пречки за навлизането на нови играчи на пазара, но предвид това, че е малък те не могат да предложат по-конкурентни от вече съществуващите цени. Тя отбелязва още, че в момента цените на бензина и дизела у нас са най-ниските в Европейския съюз, а поскъпването им се движи в рамките на около 2 процента годишно.

Отбелязва се, че печалбата на доставчиците се движи около 4 процента, половината от цената отива за данъци и акцизи, а между  33 и 40% при различните горива е за закупуването им от доставчиците на едро. Разходите за биокомпонента и транспорт е 2 % от цената на дребно, а за съхранението на горивата - под 1 % от крайната тарифа.

Секторният анализ посочва, че новите разпоредби за търговията с горива, които предизвикаха тежки обвинения в лобизъм между дребните и едрите играчи на пазара и изискват регистрация на всяка фирма, занимаваща се с петролни продукти, могат да доведат до извеждане на част от сегашните участници на пазара и да се превърнат в бариера за осъществяване на търговия с горива.

В същото време КЗК отчита, че в момента сивият сектор при горивата, срещу който са насочени влизащите в сила от юли разпоредби, има значителен дял от 30 на сто.

Анализът констатира, че в периода 2016-2018 г. пазарните позиции на играчите не се променят съществено и има доминиращ доставчик, чието име не се посочва, но е логично това да е "Лукойл". На този участник през 2016 г. са се падали над 50 процента от пазара на бензин А98Н, но 44 на сто през миналата година. При продажбите на най-популярния бензин А95Н един доставчик е държал 25 на сто от пазара през 2016 г.1 но е намалил продажбите си до 21 на сто през 2018 г. При дизела делът на най-големият играч е бил между 25 и 33 на сто в последните три години.. Останалите по-големи играчи се радват на дял между 10 и 20 на сто, а останалите значителни на брой доставчици имат под 2 процента участие.

От решението става ясно, че около 50% от складовите вместимостите за бензин А95Н, над 80% за А98Н и около 40% за дизела се държат от един играч, който също вероятно е "Лукойл Нефтохим Бургас“,

Комисията изказва също така мнение, че предвиденото изискване фискалната касова бележка, издавана от всички 3400 бензиностанции в страната, да съдържа покупна цена на горивото без акциз и без данък върху добавената стойност би могло да засегне конкурентната среда на пазарите на търговия на едро и дребно с горива.

Стари идеи плюс една нова

За подобряване на търговията с горива от КЗК предлагат да се създаде електронна платформа, която в реално време да показва свободните капацитети в данъчните складове и складовете за задължителните запаси от горива. Тази платформа може да се поддържа от Агенция митници, пред която регистрираните складодържатели да предоставят информация преди 30 април на всяка календарна година относно свободните си вместимости.

Отново се лансира идеята за изграждане на държавни данъчни складове, за да се повиши конкурентния натиск на нивото на търговията на едро и на дребно с горива, както и на ниво предлагане на услуги от складодържатели. Припомня се възможността да се сключат двустранни споразумения с други държави членки на ЕС с цел създаване на облекчена процедура за движението на акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз. Такова предложение има още времето на министерстването на Трайчо Трайков при първия управленски мандат на ГЕРБ, по-късно дори щяха да се предложат такива законови промени, но това така и не се случи.

КЗК смята още, че трябва да се предприемат мерки за контрола върху качеството на горивата, където има сериозни проблеми. Тя предлага сформирането на работна група за бързо изготвяне на специфичните мерки за преодоляване на конкурентните проблеми, при съобразяване на законодателството на национално ниво и на законодателството на Европейския съюз.

КЗК - специален регулатор или специален коментатор

Повтарянето на старите тези на антимонополния орган провокира "Демократична България" да поиска оставката на ръководството му, тъй като анализът показва, че нищо няма да се предприеме за  подобряване на пазара за горива, а само замазва положението. "От специален регулатор, КЗК се превръща в специален коментатор, който не предприема нито една значима мярка", пише в позиция на дясната коалиция.

Според нея, в "последните няколко години ГЕРБ и БСП предприеха геноцид срещу малките търговци, което допълнително ограничи конкуренцията и е причина за нарастване цените на горивата". "Демократична България" нарича това "Коалиция "Лукойл", която е приела редица дискриминираши изисквания. Като такива се посочва двойното обезпечаване от малките търговци на дължимото ДДС, за разлика от големите вериги на пазара, заради което дори ЕК започна наказателна процедура срещу България.

"След това прие промени в Закона за акцизите и данъчните складове за минималните капацитети на данъчните складове, които твърде вероятно ще доведат до отнемане на лицензи и още по-големи проблеми с достъпа. Накрая прие "картелния закон“ за горивата, гласуван от ГЕРБ, БСП и т.нар. "патриоти“, който има за цел да удари малките търговци, което вероятно ще се реализира през въведения регистрационен режим (Закон за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход)", заявяват от коалицията.

Освен оставката на ръководството на КЗК, тя иска "отмяна на лобистките закони, извършващи геноцид срещу малките и средни търговци в полза на големите вериги". Друго предложение е облекчаване на достъпа до данъчните складове и законова забрана производителите и търговците на горива или свързани с тях лица да имат господстващо положение или концентрация в сегмента на данъчните складове. Настоява се също за регулиране на данъчните складове като обществени доставчици със задължителен, свободен и равнопоставен достъп до тях и публичност на цените за наемане, като в края на всеки месец обявяват свободните количества.

"Демократична България" призовава за обективно разследване на големите вериги, чиито цени подозрително съвпадат.

Още от България

Изненадани ли сте, че Антикорупционната комисия не откри нередности около "Апартаментгейт"?