КЗП разкри телеком, мамещ клиенти със сключени по телефона договори

КЗП разкри телеком, мамещ клиенти със сключени по телефона договори

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е разкрила телеком, който мами клиентите си за сключени по телефона договори и иска после от тях обезщетения му е забранила да прилага установените пет нелоялни търговски практики, съобщиха от контролния орган във вторник. Не се посочва обаче името на оператора, който се е възползвал от възрастни и незапознати с договорните им условия клиенти, за да им продължава договорите въпреки техния отказ.

След като отпадна автоматичното продължаване на договорите за ползване на телеком услуги след изтичането на срока им, а те вече стават безсрочни и по всяко време може да бъдат прекратени без неустойки, въпросният оператор и открил начини как да оплита клиентите си, така че да продължават да са вързани към него. Схемите са разкрити след подадени жалби от пострадали, но дори и по време на проверката операторът се опитвал да лъже КЗП.

В единия вариант на измамата оператор на телекома се обажда на абоната, предлага му да сключи договор от разстояние и въпреки отказа на клиента такъв се прави. Докато потребителят се усети, компанията вече му иска да си плати оставащите месечни вноски като неустойки за прекратяване на договора, който би трябвало да е станал безсрочен, но не продължен едностранно от оператора. При проверка на такива случай телекомът твърдял, че има съгласието на абоната, дадено в телефонен разговор, но при изискване на записа от страна на КЗП се оказвало, че има техническа грешка. Едва тогава компанията възстановявала условията по първоначалния договор или анулирала договора и с кредитни известия сторнирала начислените суми по издадени месечни фактури.

Друга нелоялна практика на телекома е да отправя по телефона предложения към възрастни или болни хора, които не могат да вземат адекватно решение или не са запознати с възможността за дистанционно сключване на договор, и очакват да получат писмено копие за подпис или пък забравят какви условия са им били предложени.

Служители на оператора също така давали непълна и заблуждаваща информация относно срока за отказ от сключен от разстояние договор за телефонна услуга. Повечето хора не знаят, че може да се сключи договор от разстояние, и именно заради това дават съгласието си, като държат да имат информацията в писмен вид, смятайки, че само подписан договорът е валиден. Потърпевшите били уверявани, че до пет работни дни след телефонния разговор ще получат условията му в писмен вид. Често обаче това ставало повече от 15 дни по-късно и така хората не могат да се възползват от възможността да се откажат от телефонния договор в 14-дневен срок от устната уговорка.

Друг от прилаганите трикове бил вместо да се предадат писмените условия на клиента, куриер да оставя стикер и друг вид съобщение на вратата на апартамента, на пощенската кутия, на вратата на входа или другаде, че лицето има пратка. Така без тя да бъде доставена, телекомът считал, че е изпълнил изпълнил задължението си за предоставяне на писмената информация на потребителя.

Споделяне
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?