Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

КЗП разкри телеком, мамещ клиенти със сключени по телефона договори

19 коментара
КЗП разкри телеком, мамещ клиенти със сключени по телефона договори

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е разкрила телеком, който мами клиентите си за сключени по телефона договори и иска после от тях обезщетения му е забранила да прилага установените пет нелоялни търговски практики, съобщиха от контролния орган във вторник. Не се посочва обаче името на оператора, който се е възползвал от възрастни и незапознати с договорните им условия клиенти, за да им продължава договорите въпреки техния отказ.

След като отпадна автоматичното продължаване на договорите за ползване на телеком услуги след изтичането на срока им, а те вече стават безсрочни и по всяко време може да бъдат прекратени без неустойки, въпросният оператор и открил начини как да оплита клиентите си, така че да продължават да са вързани към него. Схемите са разкрити след подадени жалби от пострадали, но дори и по време на проверката операторът се опитвал да лъже КЗП.

В единия вариант на измамата оператор на телекома се обажда на абоната, предлага му да сключи договор от разстояние и въпреки отказа на клиента такъв се прави. Докато потребителят се усети, компанията вече му иска да си плати оставащите месечни вноски като неустойки за прекратяване на договора, който би трябвало да е станал безсрочен, но не продължен едностранно от оператора. При проверка на такива случай телекомът твърдял, че има съгласието на абоната, дадено в телефонен разговор, но при изискване на записа от страна на КЗП се оказвало, че има техническа грешка. Едва тогава компанията възстановявала условията по първоначалния договор или анулирала договора и с кредитни известия сторнирала начислените суми по издадени месечни фактури.

Друга нелоялна практика на телекома е да отправя по телефона предложения към възрастни или болни хора, които не могат да вземат адекватно решение или не са запознати с възможността за дистанционно сключване на договор, и очакват да получат писмено копие за подпис или пък забравят какви условия са им били предложени.

Служители на оператора също така давали непълна и заблуждаваща информация относно срока за отказ от сключен от разстояние договор за телефонна услуга. Повечето хора не знаят, че може да се сключи договор от разстояние, и именно заради това дават съгласието си, като държат да имат информацията в писмен вид, смятайки, че само подписан договорът е валиден. Потърпевшите били уверявани, че до пет работни дни след телефонния разговор ще получат условията му в писмен вид. Често обаче това ставало повече от 15 дни по-късно и така хората не могат да се възползват от възможността да се откажат от телефонния договор в 14-дневен срок от устната уговорка.

Друг от прилаганите трикове бил вместо да се предадат писмените условия на клиента, куриер да оставя стикер и друг вид съобщение на вратата на апартамента, на пощенската кутия, на вратата на входа или другаде, че лицето има пратка. Така без тя да бъде доставена, телекомът считал, че е изпълнил изпълнил задължението си за предоставяне на писмената информация на потребителя.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #19

    И аз станах жертва на Виваком, но след дълги разговори и "жалби" при оператора установих, че само ме разтакават. Затова се обърнах към КЗП и за моя радост се оказа, че хората си вършат работата. Договорът ми бе отменен! Затова съветвам всички, които имат проблеми да не се колебаят, а да попълнят електронната форма на формуляра на сайта на КЗП. Аз лично съм много доволен от тях. А сега и с радост прочетох, че им забраняват да мамят хората какъвто бе и моят случай. Успехи!!!

  2. Анонимен
    #18

    моиат слу4аи е са6тиат.питам ги даите догожора.не дажат.сас жети дух ли склу4ихте догожор бе измамници.4удиа се и се маиа какжо да пражиа като не искам да имам поже4е стацьонарен телефон

  3. Анонимен
    #17

    пълна измама

  4. Анонимен
    #16

    1. Сключване на договор без подпис е законно действие???? Ха хванете първия учебник по търговско или гражданско право пък да видим какво ще прочетете вътре. Заведете дело и да видим за колко гледания ще падне тази претенция. 2. "В нашата система не е регистриран отказ..." При липсата на валидно предоставено съгласие и то по, забележете, договор... ами да ходят да се гръмнат ако не ги осъдите преди това. 3. Това е резултат от качествено образование и желанието на индивидите да живят правово и цивилизивано.

  5. Анонимен
    #15

    Тук става въпрос за ВИВАКОМ.Аз съшо сам потерпевща по тази схема по телефона,въпреки,че не съм дала съгласието си, а само изслущах предложението им .При плашане на следвашата сметка разбрах, че вече имам нов ДВЕГОДИШЕН ДОГОВОР!!!!
    Изпратих жалба до ВИВАКОМ софиа, обслужване на клиенти. Отговорът, които получих беще повече от ЦИНИЧЕН! Цитирам:

    "В НАШИТЕ СИСТЕМИ НЕ РЕГИСТРИРАН ОТКАЗ ОТ УСЛУГАТА В РАМКИТЕ НА УКАЗАНИЯ СРОК." БЛАГОДАРИМ ВИ ,ЧЕ ИЗБРАХТЕ ВИВАКОМ ЗА ВАШ ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОНЕН ДОСТАВЧИК."

  6. Анонимен
    #14

    Защо трябва да е анонимен тоя телеком?

  7. Анонимен
    #13

    визира се тука Виваком ...като че ли тази практика не е при всички оператори ...и вероятно се визират закъсненията с доставките около 6 септември ...празничните дни ..а тази глупост за болни или неадекватни хора е просто без коментар ...леко платена публикация ми се струва това

  8. Анонимен
    #12

    Нищо де, България имаше комисар по защита на правата на потребителите в ЕС!

  9. Анонимен
    #11

    "Измамата и рекета в РБ не са ли криминално престъпление" НЕ.ТОВА Е ДЪРЖАВНА ПОЛИТИКА.ВСЕ ПАК ДА НЕ ЗАБРАВЯМЕ,ЧЕ МИН-ПР. Е МУТРА.

  10. Анонимен
    #10

    Представят се за Виваком, а най-вероятно е да са и те.Всеки ден ми звънят на стационарния.Казват, че за по-добро обслужване разговорът се записва.Аз отговарям, че ако през нощта милиционерите не са променили Конституцията ще се възползвам от конституционното си право и не желая да бъда записвана и снимана.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.