Масон и директор в "Пик" са си раздали медийни пари за европредседателството

Фирмата е наета от Министерството на културата за пилотна разяснителна кампания

Масон и директор в "Пик" са си раздали медийни пари за европредседателството

Компания, собственост на виден масон и на директор на сайта "Пик", е раздала на присъдружните си медии - вестник "Стандарт" и агенциите "Стандарт нюз", "Блиц" и "Пик", средства за разяснителна кампания за българското председателство на ЕС, което започва на 1 януари 2018 г. Това става ясно от отговора на Министерството на културата до Mediapool.

Ведомството на министър Вежди Рашидов е наело фирмата "Сайн Вижън" с договор, сключен на 4 декември 2015 г. Компанията е трябвало да изпълни поръчка за провеждане на пилотна разяснителна кампания в медиите, свързана с подготовката на българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г. "Фирмата – изпълнител е избрала медиите, които да бъдат включени в кампанията", се казва в отговора на МК.

Общата сума е 20 000 лв. с ДДС, която не изглежда особено голяма в сравнение с парите, които правителството разпределя за други медийни кампании и проекти. В случая обаче прави впечатление подходът на държавните институции при избор на медийни канали, който е пример за тотална безпринципност и подхвърляне на малки и големи подаръци за определени избраници.

В отговора на ведомството на Вежди Рашидов се посочва още, че до настоящия момент Министерството на културата няма самостоятелно сключени договори с медии във връзка с подготовката на българското европредседателство.

"Сайн Вижън"

Компанията "Сайн Вижън" е създадена през август 2014 г. Нейни собственици са Милена Петрова Трандева и Димитър Минчев Недков, показва справка в Търговския регистър.

Милена Трандева е в директорския борд на "Пик Броудкастинг", която управлява сайта "Пик", собственост на Недялко Недялков. Трандева, която е съпруга на Недялков, е и негов съдружник в издателската компания "Милениум Пъблишинг", сочи още Търговският регистър.

Димитър Недков пък е известен масон, чиито книги редовно се рекламират на страниците на в."Стандарт". Недков често дава интервюта за вестника и коментира актуални теми на страниците му.

Финансовият отчет на "Сайн Вижън" за 2014 г. показва, че дружеството не е развивало никаква дейност – няма приходи и разходи. Финансовият отчет на компанията за 2015 г. все още не е публикуван в Търговския регистър.

От единия джоб в другия

Компанията "Сайн вижън" разпределя 20 000 лв. с ДДС от Министерството на културата за разяснителната кампания на европредседателството на в. "Стандарт" и агенциите "Стандарт нюз", "Блиц" и "Пик", видно от отчета за изпълнението на плана за подготовката, одобрен от правителството на заседанието на 30 март 2016 г.

Така на практика Димитър Недков и директорката в "Пик" Милена Трандева разпределят парите на медии, за които работят.

Свързващата нишка между четирите медии е общата им рекламна платформа, обявена през август 2015 г., както писа "Клуб Z" в публикация по темата. Тогава главният редактор на вестник "Стандарт" Славка Бозукова купи агенция "Блиц". Редакционната политика на новия медиен съюз беше поета от собственика на "Пик" Недялко Недялков. Последва и разместване на част от работещите от едното издание към другото и обратно.

Общата редакционна политика на четирите медии беше насочена срещу съдебната реформа, срещу неправителствения сектор, срещу политиката на Европейския съюз и срещу всички, които по някакъв начин пречат на интересите на депутата от ДПС Делян Пеевски.
Това донесе на тези медии прозвището "кафявите медии-бухалки".

Как е избрана "Сайн вижън"

Особен интерес предизвиква начинът, по който Министерството на културата избира "Сайн вижън".

От ведомството на министър Вежди Рашидов казаха, че това е станало съгласно чл.14 ал. 5 от Закона за обществените поръчки (ЗОП).

Публичните възложители не прилагат ЗОП, гласи първата алинея на чл. 14, която описва при какви обстоятелства става това.

Конкретният чл.14 ал.5 пък гласи:"В случаите по ал. 1, т. 5 - 8, когато поради датата нa създаване или на започване на дейността на юридическото лице или възложителя или поради реорганизация на дейността му няма данни за оборота или когато тези данни вече не са актуални, е достатъчно да се докаже, че способът за измерване на дейността е достоверен, по-специално чрез неговата бизнес програма".

След преглед на точките по първа алинея остава хипотезата, че "Сайн вижън" не е имала никакъв оборот и през 2015 г. Така се изпълнява условието над 80% от приходите му да идват от възложителя на поръчката, в случая Министерството на културата. По този начин се заобикаля изискването и за провеждане дори на ограничена процедура за избор на изпълнител, защото поръчката е на малка стойност.

В случая "Сайн вижън" действа на принципа на "пощенската кутия" – изпитан способ, прилаган от свързаните с Делян Пеевски медии, които получаваха финансиране от фалиралата КТБ. Разликата тук е, че финансирането идва директно от държавата.

Държавата е спестила от комуникационната стратегия

Иначе от отчетите на правителството стават ясно, че държавата е спестила 280 291 лв. от изпълнението на комуникационната стратегия на България за ЕС за 2014 и 2015 г.

За 2014 г. у нас са похарчени 375 376 лв. при планиран бюджет от 560 000 лв. Причината за икономиите е, че четири проекта, които са били на стойност една четвърт от бюджета, въобще не са били реализирани.

Отчита се, че проведените мероприятия са били разпокъсани и това не е позволило да се постигане по-голяма видимост и популяризиране на темите от европейския дневен ред и "консолидирано изграждане на положителен образ на България като активна и достойна страна членка на Европейския съюз".

Като слабости са посочени "покритие на незначителен кръг представители на целевите групи; недостатъчно широко медийно покритие и обществено участие; разминаване на изпълнените дейности от планираните; непропорционално високи разходи по сключени граждански договори за организация на семинари и конференции".

"Като слабост на Работната програма за 2014 година може да се посочи невключването на каквито и да било проекти, насочени към подготовката на Българското председателство на Съвета на ЕС, въпреки, че целта на Приоритет 3 на програмата е именно такава - Партньорство и прозрачност при участие на България в процеса на вземане на решения в ЕС, в това число и в светлината на бъдещото Председателство на Съвета на ЕС от страна на България през 2018 г.", пише в отчета.

Този пропуск е поправен в комуникационната стратегия за 2015 г. и европредседателството става топ приоритет. Общо за изпълнението на комуникационната стратегия по дейности в България са заложени половин милион лева, но са усвоени 404 331 лв.

На Министерството на културата е възложено да направи концепцията за тема/визия на европредседателството през 2018 г. за 20 000 лв.

Ведомството на Вежди Рашидов харчи и още 19 920 лв. за проучване на предварителните нагласи на българското общество към европредседателството и още 20 000 лв. за концепция за работа с медиите и провеждане на пилотно обучение на журналисти.

Последната дейност - "пилотната разяснителна кампания в медиите" е възложена на в. "Стандарт" и агенциите "Стандарт нюз", "Блиц" и "ПИК". В периода ноември-декември 2015 г. те са публикувани над 40 публикации с таг "председателство" за 20 000 лв., става ясно от отчета на правителството по изпълнението на комуникационната стратегия за 2015 г.

Споделяне
Още по темата
Още от България