Блоговете, статиите, писани от компютри, и материалите от социалните мрежи вече се вляха в потока на новинарския печат. Не се очаква обаче това да погуби професионалната журналистика, сочи изследване, публикувано миналата седмица в САЩ и цитирано в понеделник от Франс прес.
Проучването, озаглавено "Постиндустриалната журналистика", е подготвено от Центъра за дигитална журналистика "Тоу" в Колумбийския университет. Авторите обясняват, че технологичната революция е осигурила възможност за истинска информационна експлозия с ред отрицателни, но и положителни последици за медиите.
Има например много сфери, в които професионалните журналисти не може да бъдат заменени от машини или интернавти доброволци (т. нар. краудсорсинг), посочват изследователите. "Благородната задача на журналиста е да разследва темите, истински важни за обществото, като кризата със свещениците педофили в католическата църква, измамническото счетоводство на "Енрон" или скандала с "Фаст енд Фюриъс" - операция на министерството на правосъдието в САЩ, раздавало оръжия на мексиканската организирана престъпност, заявяват те.
"Журналистът, схващан като човек, който разкрива истината, осмисля или обяснява реалността, не може да бъде сведен до лесно заменим компютър", обясняват авторите - С. У. Андерсън, Емили Бел и Клей Шърки. Същевременно социалните мрежи, блоговете и краудсорсингът дадоха възможност да се разпространява информация, недостъпна в миналото, отбелязват те.
Припомня се например, че за смъртта на Бин Ладен съобщи най-напред пакистанец в Туитър; също и за цунамито в Япония през 2011 г., описано с множество подробности от очевидци в световната мрежа.
Изследователите обясняват също, че компютрите, способни да превръщат алгоритми в статии въз основа на спортни или финансови данни, осигуряват на журналистите време, през което да насочат усилия към най-важните теми.
Дигиталната ера обаче предизвика "спад в качеството на информацията в САЩ" и положението "ще се влошава, преди да се подобри" - "в някои градчета, където няма местен печат, то видимо ще се влоши", отбелязват със съжаление изследователите. А старият модел, базиран предимно на рекламата, вече никога няма да е същият: за да оцелеят медиите, "информацията трябва да им излиза много по-евтино", смятат авторите.
Идването на цифровата ера налага да се разработи нов икономически модел, и то гъвкав, изтъкват те: "приходите може да идват от рекламата, от потребителите, от спонсори, дарения, филантропи. А разходите може да бъдат намалени чрез сключване на партньорства, възлагане на външни поръчки, подизпълнителска дейност и автоматизация".
Отбелязва се появата на сайтове като "Хъфингтън пост", които събират и обобщават мнения на реномирани външни сътрудници, без обаче да им изплащат възнаграждение.
"Ръководството на "Хъфингтън пост" осъзна, че ще е по-интересно за читателите му сайтът да извади и коментира информациите на "Вашингтон пост" или "Ню Йорк таймс", а не да се абонира за емисиите на агенциите" по печата, се посочва в изследването.
С оглед експлозивно множащите се информационни източници медиите ще трябва да си намерят и подходящи ниши. "Има търсене за анализи, грижливо подготвени след дълго ровене в материала. Или пък за живописни репортажи, извисени над какофонията на всекидневните новини", смятат авторите на анализа.
Дошла е обаче нова ера и малко ще са медиите, успели да се закрепят, добавят те.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
При положение, че всеки добър сайт може да пуска собствени изследвания със статистическа значимост.. всеки може да решава за себе си. http://blog.pazaruvaj.com/index.php/archives/1126
Analiza ispuska edin vajen faktor: osnovnite medii v USA sa silno "liberalni" (razbirai - levi). S razvitieto na interneta, tiahnata vaznojnost da manipulirat beshe silno ogranichena. Tova e edna ot prichinite mnogo ot tiah da sa vav finansova kriza.