Медиите на бъдещето едва ли ще погубят журналистиката

Блоговете, статиите, писани от компютри, и материалите от социалните мрежи вече се вляха в потока на новинарския печат. Не се очаква обаче това да погуби професионалната журналистика, сочи изследване, публикувано миналата седмица в САЩ и цитирано в понеделник от Франс прес.

Проучването, озаглавено "Постиндустриалната журналистика", е подготвено от Центъра за дигитална журналистика "Тоу" в Колумбийския университет. Авторите обясняват, че технологичната революция е осигурила възможност за истинска информационна експлозия с ред отрицателни, но и положителни последици за медиите.

Има например много сфери, в които професионалните журналисти не може да бъдат заменени от машини или интернавти доброволци (т. нар. краудсорсинг), посочват изследователите. "Благородната задача на журналиста е да разследва темите, истински важни за обществото, като кризата със свещениците педофили в католическата църква, измамническото счетоводство на "Енрон" или скандала с "Фаст енд Фюриъс" - операция на министерството на правосъдието в САЩ, раздавало оръжия на мексиканската организирана престъпност, заявяват те.

"Журналистът, схващан като човек, който разкрива истината, осмисля или обяснява реалността, не може да бъде сведен до лесно заменим компютър", обясняват авторите - С. У. Андерсън, Емили Бел и Клей Шърки. Същевременно социалните мрежи, блоговете и краудсорсингът дадоха възможност да се разпространява информация, недостъпна в миналото, отбелязват те.

Припомня се например, че за смъртта на Бин Ладен съобщи най-напред пакистанец в Туитър; също и за цунамито в Япония през 2011 г., описано с множество подробности от очевидци в световната мрежа.

Изследователите обясняват също, че компютрите, способни да превръщат алгоритми в статии въз основа на спортни или финансови данни, осигуряват на журналистите време, през което да насочат усилия към най-важните теми.

Дигиталната ера обаче предизвика "спад в качеството на информацията в САЩ" и положението "ще се влошава, преди да се подобри" - "в някои градчета, където няма местен печат, то видимо ще се влоши", отбелязват със съжаление изследователите. А старият модел, базиран предимно на рекламата, вече никога няма да е същият: за да оцелеят медиите, "информацията трябва да им излиза много по-евтино", смятат авторите.

Идването на цифровата ера налага да се разработи нов икономически модел, и то гъвкав, изтъкват те: "приходите може да идват от рекламата, от потребителите, от спонсори, дарения, филантропи. А разходите може да бъдат намалени чрез сключване на партньорства, възлагане на външни поръчки, подизпълнителска дейност и автоматизация".

Отбелязва се появата на сайтове като "Хъфингтън пост", които събират и обобщават мнения на реномирани външни сътрудници, без обаче да им изплащат възнаграждение.

"Ръководството на "Хъфингтън пост" осъзна, че ще е по-интересно за читателите му сайтът да извади и коментира информациите на "Вашингтон пост" или "Ню Йорк таймс", а не да се абонира за емисиите на агенциите" по печата, се посочва в изследването.

С оглед експлозивно множащите се информационни източници медиите ще трябва да си намерят и подходящи ниши. "Има търсене за анализи, грижливо подготвени след дълго ровене в материала. Или пък за живописни репортажи, извисени над какофонията на всекидневните новини", смятат авторите на анализа.

Дошла е обаче нова ера и малко ще са медиите, успели да се закрепят, добавят те.

Споделяне
Още от

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?