Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МФ официално се отказва да затяга контрола върху оборотите, бизнесът е доволен

Софтуерите, манипулиращи касовите апарати, ще бъдат оставени на морала на търговците

9 коментара
МФ официално се отказва да затяга контрола върху оборотите, бизнесът е доволен

Новият финансов министър Кирил Ананиев официално препотвърди заявката си от 31 юли да се откаже изцяло от идеята за затягане на контрола върху оборотите на търговците чрез регулация на софтуерите за отчитане на продабжите. Министерството на финансите предлага от закона за ДДС да отпаднат всички текстове в тази посока, става ясно от пакета данъчни промени за 2021 г.

Промяната в курса на МФ бе обявена още в първата седмица след оставката на предишния министър на финансите Владислав Горанов, който бе най-силният защитник на промените. Отказът дойде и в началото на антиправителствените протести като част от усилията на управляващите да отговорят на очакванията на различни недоволни обществени групи и бизнеси.

Ако промените бъдат гласувани в парламента, ще се сложи край на продължилата около две години и половина битка за въвеждане на по-строг контрол върху отчитането на оборотите в търговските обекти.

През февруари 2018 г. финансовото министерство за пръв път обяви, че има намерение да вкара в регулация използваните в повечето търговски обекти софтуери за управление за продажбите (СУПТО), които към онзи момент бяха извън всякакъв контрол. Основният аргумент бе, че данъчните се натъкваха на най-изобретателни методи за укриване на обороти, при които касовият апарат издава бележка, но чрез манипулация на софтуера впоследствие записите се изтриват и не стигат до НАП. По данни на агенцията за приходите укритите обороти варираха между 30% и 70%.

За близо три години НАП и бизнес асоциациите проведоха стотици срещи, публични обсъждания и консултации за усъвършенстване на промените в Наредба Н-18. Измененията бяха отлагани многократно по личното разпореждане на премиера Бойко Борисов, за да угоди на бизнеса. Едни от най-гласовитите противници на текстовете бяха представителите на сектора на ресторантьорите и заведенията, който е и сред най-сивите в държавата, но в последните месеци с лобистки натиск успя да си издейства редица отстъпки от Борисов под предлога, че е много засегнат от Covid-19.

Работодателските организации също многократно се оплакваха от промените, тъй като регулацията създаваше куп практически трудности, особено на големи чуждестранни компании със специфични бизнес процеси.

Сега обаче в закона не се предлага нищо, което да замени отпадащите текстове. МФ не поема никакъв ангажимент да предложи друг вид регулация, който да подобри контрола върху отчитането на оборотите.

"За изминалия 2-годишен период въпреки непрекъснатия диалогс производители/разпространители на софтуери за управление на продажбите и ползватели на същите, и приетите множество предложения за прецизиране на разпоредбите, касаещи изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговски обект, все още са налице правила, които водят до противоречиви тълкувания на условията на закона и наредбата. Като следствие оттова се стигна до извода, че към този момент изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговски обект пораждат затруднения, противоречия и пречки за бизнеса, поради което разпоредбите на чл. 118 от ЗДДС, засягащи изискванията за деклариранеи използване на софтуера за управление на продажбите, се отменя", пише в мотивите на финансовото министерство.

Бизнесът е доволен от завоя в правителствената политика.

"Подкрепяме инициативата на МФ да се откаже от начина на регулиране на СУПТО по сегашния начин. Необходима е нова, модерна рамка за контрол върху следите при работа с фискални инструменти. Ние сме готови да участваме в подобни инициативи", коментира пред Mediapool председателят на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер Ясен Танев. По думите му през последните три години бизнесът е загубил милиони евро в опит да се нагоди към промените в Наредба Н-18.

С пакета данъчни проблеми за 2021 г. правителството не предлага почти никакви други съществени промени, става ясно от публикувания проект на страницата на МФ.

Сред малкото промени е например новият срок – 25 ноември, за подаване на декларацията за промени на авансовите вноски за корпоративен данък по чл. 88 от Закона за корпоративното подоходно облагане. Целта е да се осигури по-голяма предвидимост на данъчните приходи в бюджета и ще се избегне концентрацията на значителни постъпления от авансови вноски в средата на декември, което води до прекалено кратък срок за уреждане на бюджетните взаимоотношения.

С друг текст се удължава възможността за прилагане на данъчното облекчение за извършване на производствена дейност в общини с безработица, по-висока от средната за страната в случаите на минимална помощ по чл. 188 от ЗКПО. Данъчният бонус ще продължи да се прилага и след сегашния краен срок - 31 декември 2020 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. луд
    #9

    Тази статия е абсолютно манипулативна. Ако софтуер може да изтрива без следа въведени фискални бонове, тази възможност трябва да се предостави от производителя на фискални устройства и няма нищо общо с ползваните софтуер. Ако има такъв софтуер то как ще се регулира от НАП - нещо като да се регулират инструментите за кражба на крадците. Ползваните софтуери просто съхраняват данни за продажби, които Не са минавали никога през ФУ. Идеята това да се регулира е подобна на горната - тази информация може

  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #8
  3. Бокачо
    #7

    Свръхрегулацията, наложена от Горанов, беше еманация на отношението на ГЕРБ към малкия и средния бизнес - мачкане, мачкане и пак мачкане. Още в началото беше ясно, че тази мярка е недомислена и няма да осветли кой знае какви обороти, за да се прилага на толкова широка база (не само при ресторантьорите). За сметка на това съсипа нервите на хората, доведе до реални затруднения и милиони излишни разходи (и също толкова приходи за една позакъсала софтуерна фирма с недобро име и за производителите на

  4. Коментарът е изтрит в 15:25 на 11 септември 2020 от автора.
    #6
  5. Eliminate
    #5

    Мда Кирил Ананиев остави едно проспериращо министерство на здравеопазването,сега е ред на министерството на финансите.Тези от ГЕРБ са универсални.Също като ШЕФ Борисов.Всичко знаят,от всичко разбират,накрая само "буламачи" забъркват от остатъци.

  6. mediaman
    #4

    Другари гербаджии вие тази държава докато не я затриете няма да мирясате. От една страна харчите като бесни обслужвайки колегите му.три от сивия сектор, а от друга страна намалявате умишлено приходите в бюджета. Жива да не бех, ама вече съжалявам, че БойКой разкара наглеца Горанов.

  7. levii
    #3

    Бях на почивка в Оняново, х-л Делта. Какви фишове мислите, че получавах в ресторанта. Два вида- един с регистрация по НАП, втори не. На една и също фирма, регистрирана в с. Марчево. Не разбирам много от тези неща, но кой знае защо си помислих, че в единия случай (по редко) сумата се отчита в НАП, но имат и втори апарат който не се отчита в НАП.

  8. ефрейтора
    #2

    Много точна и аргументирана статия . Държавата , в лицето на МФ прави поредната безпринципна отстъпка на един бранш , който е с двата крака в сивата икономика . Ами да ги оставят без никакъв контрол , ама и тогава ще са недоволни и ще поискат и пари кеш...

  9. Иван Арнаудов
    #1

    Трактовката на статията е погрешна. МФ не се е отказал от абсолютно нищо. Единствената промяна, която въвежда новият проект за изменение на ЗДДС е, че отпада задължителното одобрение на СУПТО от страна на НАП. Но всичко останало - поведението на самите СУПТО (специфицирано в Наредба №18), поведението на касовия апарат (специфицирано пак там), интеграцията на електронните магазини (с всичките й неизвестности) остава непроменена. Тоест, издевателствата над бизнеса няма да спрат и тормозът по схема "що си с шапка, що си без шапка" ще продължи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.