Напрежение в държавните военни заводи. Кирил Петков не може да освободи шефовете на ВМЗ-Сопот

Готвят се протести, няма достатъчно работа и заплатите са под риск

ВМЗ-Сопот, сн. БГНЕС

Силно напрежение има във ВМЗ-Сопот, което е най-голямото предприятие във военнопромишления комплекс на България. След като за известно време заводите бяха осигурени финансово с много договори, сега ситуацията отново се е влошила.

Работниците и служителите във ВМЗ-Сопот обявиха, че ще поискат оставката на служебния министър на икономиката Кирил Петков, ако в кратки срокове ВМЗ не излезе от структурата на Държавната консолидационна компания (ДКК), за да се върне към икономическото министерство. Освен това те настояват да бъде освободен сегашният състав на Съвета на директорите в предприятието.

Работници и служители в предприятието твърдят, че вече от месеци нямат работа и са притеснени за бъдещето на завода.

Синдикалистите от КТ "Подкрепа" обявиха стачна готовност и готвят протест в София. Синдикалният секретар на КТ "Подкрепа" във ВМЗ - Сопот Красимир Цветков, обясни пред БНР, че техните искания не са политически, а икономически.

"Искаме договори и заплати, които да изработим", добави той.

Икономическият министър Кирил Петков съобщи в интервю за Меdiapool, че вече е стартирал процедура по преструктурирането на ДКК. Идеята е да се извадят дружествата от холдинга (в това число ВМЗ-Сопот) и да минат на пряко подчинение на министъра на икономиката. Освен това той се е опитал да смени ръководството на заводите, но сегашните шефове са оспорили правомощията му и са заявили, че те се подчиняват само на борда на ДКК, който все още не е сменен.

Според Петков оръжейните заводи имат договори и са в добро състояние. В същото време обаче имало някои сделки, които изисквали проверка.

"В момента тече проверката. ВМЗ Сопот има пари, защото имат сделки, но има доста неясноти. По някои от сделките има въпроси. За самото назначение на борда също има въпроси. Тепърва навлизаме там. Целта ни е всички оръжейни заводи под шапката на ДКК - ВМЗ Сопот, "Авионамс", "Кинтекс", НИТИ да се върнат на пряко подчинение на Министерството на икономиката", посочи министър Петков.

По-късно в сряда той съобщи, че няма да има стачки във ВМЗ – Сопот.

Министърът каза, че е уверил работещите в дружеството, че конкурсът за нови директори в ДКК приключва в четвъртък и изрази надежда да има поне трима нови представители в ДКК, с което да се даде нова сигурност и посока за ВМЗ.

Петков заяви, че би се радвал, ако има възможност ВМЗ да се извади от ДКК и да е на пряко подчинение към МИ, но добави, че това е сложен процес и изисква врема.

Освен това ДКК има заем от Българската банка за развитие на обща стойност 172 млн. лева. От тях 130 млн. лева са дадени за ремонт на язовири. Останалите средства към момента няма яснота към кои компании са отишли, защото сегашното ръководство на ДКК не предоставя информация.

Предполага се, че част от средствата са отишли за оръжейните заводи. Така, ако те бъдат изваден от ДКК, заемът ще трябва да се преструктурира.

Димитър Атанасов, представител на синдикалната структура на КТ "Подкрепа" в оръжейното предприятия, коментира от своя страна, че работниците не са против Кирил Петков. Министърът на икономиката се е срещнал с тях, разговарял е и е дал обещания.

"Нали той се борш срещу мутрите, нали е ходил на протести, нали се бори за правда, ей сега нека го докаже", добави Атанасов, цитиран от БГНЕС.

Напрежение има и около военните заводи от холдинга "ТЕРЕМ", които са под шапката на военното министерство.

Служебният военен министър Георги Панайотов обясни, че заводите са на загуба от 2018 година и след септември нямат нови договори, което означава, че хората, заети там, ще останат без работа.

"Дружествата от групата "Терем" трябва да бъдат преструктурирани. Трябва да се оптимизира тяхната дейност. Трябва да бъде променена философията на работа на дружествата, ако искаме те да печелят, ако искаме хората, които работят там, да взимат заплати и ако искаме те да имат способности да ремонтират всякакъв вид военна техника. Даже стигнаха до твърдение, че те можели да ремонтират МиГ-29. Не, не могат да ремонтират МиГ-29, за съжаление", коментира наскоро Панайотов.

Към момента не е ясно как ще се овладее ситуацията. Традиционно такива кризи се решават като военното министерство насочи ремонти или поддръжка на старата съветска техника, която все още е на въоръжение в армията, към заводите.

Според служебния военен министър и експерти заводите са технически изостанали и могат да се справят само с частичната поддръжка на стара съветска техника.

Това обаче не попречи на предишното правителство да даде модернизацията на старите съветски танкове Т-72 на "ТЕРЕМ" (сделката е за около 80 млн. лева), макар на всички да бе ясно, че заводите не могат да се справят с нея. След това "ТЕРЕМ" превъзложи изпълнението на израелска фирма с опит, но по непрозрачен начин, поради което не се знае как точно и по какви правила е избрана фирмата и имала ли е конкуренция.

Същата схема се подготвяше от миналото правителство и за втория най-голям военен проект за придобиването на нови бронирани машини за около 1.5 млрд. лева. Бившият военен министър Красимир Каракачанов внесе доклад в Министерския съвет, но не бе взето решение.

Изборът на фирмата трябва да мине през парламент и правителство, но ако той бъде даден на "ТЕРЕМ", конкурсът може лесно да бъде заобиколен. Иначе, отново е ясно, че заводите от ведомствения холдинг няма как да движат толкова технологичен проект и вероятно може да изпълняват съвсем периферни дейности по него.

Засега проектът е на трупчета и ще бъде решен от евентуално ново правителство.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес