Нова концесионна процедура за летището в Пловдив

Транспортният министър ще предложи на кабинета прекратяване на проведената

Нова концесионна процедура за летището в Пловдив

Правителството ще прави нова концесионна процедура за летището в Пловдив по новия Закон за концесиите. Това става ясно от съобщение на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

За възлагането на нова концесия ще бъдат изготвени нови концесионни анализи, като документацията за концесията ще бъде съобразена с новия Закон за концесиите и актовете по негово прилагане, е посочено в съобщението.

Преди това новият транспортен министър Росен Желязков ще предложи на правителството да прекрати процедурата за концесия на летище "Пловдив". Тя беше спечелена от китайско-холандски консорциум, който обаче след това се отказа от сключването на договора.

Мотивът за прекратяване на процедурата е, че тя е проведена по стария Закон за концесиите, който не отговаря на европейските изисквания в тази област, които са в сила от 2014 г.

"Настоящата процедура за възлагане на концесия на летище "Пловдив" е открита и проведена по правилата на отменения Закон за концесиите. Сред основните аргументи от министерството посочват обстоятелството, че сключването на концесионен договор за срок от 35 години, спрямо който ще се прилагат правилата на отменен закон, а не новите правила на Европейския съюз в областта на концесиите, не гарантира устойчивост и трайност на концесията", се казва в съобщението на транспортното министерство.

Концесионната процедура за летище "Пловдив" се проведе през миналата година. Оферти подадоха три обединения, но на финалната права останаха две. В края на март правителството определи обединението между китайската "Хайнан" и регистрираното в Холандия дружество "Пловдив Еърпорт Инвест" за победител. Китайците обаче се отказаха от сключването на договор, като и до момента официално не са обявили причината за това.

В същото време класираният на второ място участник "Консорциум Летище Пловдив", в който влизат "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК, потвърди през август намерението си да стане концесионер. Сега вече е ясно, че това няма да се случи.

Офертите на двамата участници

След като по времето на бившия транспортен министър Ивайло Московски цялата документация по проведената концесионна процедура изчезна от сайта на транспортно министерство, сега за първи път официално беше публикувано сравнение между офертите на двамата кандидати.

Размерът на инвестициите предложен от китайско-холандския консорциум е бил в размер на 79 083 000 евро без ДДС. В същото време консорциумът от български компании е предложил инвестиции от 65 513 475 евро без ДДС.

Значително по-високо е концесионното плащане, предложено от чужденците. "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" са дали фиксирана част на годишните концесионни плащания в размер на 600 000 лева без ДДС, коригирана с приложимия за съответния период инфлационен индекс. Променливата част е в размер на 6 на сто от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година, свързани с ползването на обекта на концесията и дължимия ДДС върху сумата.

В същото време предложението на "Консорциум Летище Пловдив" е фиксирана част на годишните концесионни плащания от 120 000 лева без ДДС, коригирана с приложимия за съответния период инфлационен индекс. Променливата част е в размер на 6 на сто от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година, свързани с ползването на обекта на концесията и дължимия ДДС върху сумата.

Още от Бизнес