Нова стъпка към приемането на пакета "Мобилност" за превозвачите

Кошмарът на българските превозвачи - връщането на камионите и почивката извън кабините, остава

Нова стъпка към приемането на пакета "Мобилност" за превозвачите

Още една стъпка към окончателното приемане на пакета "Мобилност", който предвижда връщането на камионите и почивката на водачите да става извън кабините, беше направена от Европейския парламент.

Във вторник Комисията по транспорт и туризъм в ЕП одобри Споразумението между преговарящите от Европейския парламент и Финландското председателство относно реформата в сектора на автомобилния транспорт.

За да влезе в сила, споразумението сега трябва да бъде одобрено от министрите на ЕС, а след това и в пленарната зала от Европейския парламент.

Правилата за почивките на шофьорите ще трябва да започнат да се прилагат до 20 дни след влизането им в сила, докато за повечето от останалите има гратисен период от 18 месеца, става ясно от съобщението на ЕП.

Новите правила за командированите шофьори, времето за почивка на превозвачите и по-стриктните правила за каботаж имат за цел да прекратят нарушенията на конкуренцията в транспортния сектор и да предоставят по-добри условия за почивки на превозвачите, е посочено в съобщението на ЕП.

България е срещу новите правила, като вече обяви, че след влизането им сила те ще бъдат атакувани пред Европейския съд.

Камионите ще трябва да се връщат на всеки 8 седмици

Споразумението запазва съществуващите лимити за каботаж - три операции в рамките на седем дни. Въвежда се обаче регистриране на преминаването на граници с тахографа на превозните средства. Целта е борба с нарушенията.

За да се предотврати "систематичния каботаж", се въвежда "срок на прекъсване" от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средство.

За справяне с проблема с т. нар. фирми "пощенски кутии", транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Това най-вероятно ще принуди редица български компании да открият фирми в чужбина. Поне такива бяха намеренията на част от българския бизнес.

Новите правила изискват още връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици.

Тъй като операторите все по-често използват микробуси за предоставянето на международни транспортни услуги, тези оператори също ще трябва да отговарят на нормите на ЕС за транспортни оператори и да оборудват микробусите с тахограф.

Нови правила за командироването на превозвачите

Правилата на ниво ЕС за командироване на превозвачи ще дадат по-ясна правна рамка за прилагането на правилата за командированите работници в силно мобилния транспортен сектор. Целта е намаляване на различните национални подходи и гарантиране на справедливо заплащане за шофьорите, посочват от ЕП.

Одобрените правила при командироване предвиждат да се прилагат върху каботажните и трансграничните операции. Изключение се прави за транзит, двустранните операции и двустранните операции с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока или нула на отиване и две на връщане.

Шофьорите трябва да почиват извън кабината

Одобреният текст включва изменения, които помагат за гарантирането на по-добри условия за почивка на шофьорите и им позволяват да прекарват повече време у дома, посочват от ЕП.

Компаниите ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че международните шофьори да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали - поне на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график.

Задължителната почивка в края на седмицата, известна като редовната седмична почивка, не може да бъде взета в кабината на превозното средство, гласи още съгласуваният текст. Ако тази почивка се взема извън дома, настаняването трябва да бъде платено от компанията.

В извънредни случаи, новите правила позволяват на шофьорите да надвишават времето на шофиране при строги ограничения за стигане у дома за седмичната почивка, когато са много близо до основната база.

Гласуването

Временното споразумение относно правилата за командироването на шофьорите беше прието с 27 гласа "за", срещу 22 гласа "против". Въздържали се нямаше.

Временното споразумение относно правилата за периодите за почивки беше прието с 27 гласа "за", срещу 17 гласа "против" и 5 гласа "въздържал се".

Временното споразумение относно правилата за достъп до пазара за превози на товари, беше прието с 32 гласа "за", срещу 17 гласа "против" и без нито един въздържал се.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес