Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Новото време"" ме връща към управлението на Живков

0 коментара

Това, което се случва сега в България, трудно може да се обясни по рационален път или с политически анализ. Можете ли да го обясните като писател и психолог?

Струва ми се, че случващото се у нас само изглежда необяснимо. Често, когато твърдим, че не можем да обясним нещо си, туй означава, че не искаме да го обясним и приемем. А би трябвало да търсим отговора на въпроса тъкмо по рационален път и чрез политически, икономически и психологически анализ. На око погледнато, съществувало е и съществува натрупване на съвсем реални факти, на които значителен процент от електората реагира емоционално. Колкото и да е нелепо, друг процент се оказа подведен от социолозите и медиите, та бе шокиран от ненадейните за него резултати - от поредния обрат в общественото мнение. А той беше доста изводим.

Налице е просто умора, нежелание да се адаптираш към ситуация, която изисква от всекиго големи, главното непривични усилия. Трудно е да приемеш, че съществува неизбежност, опитваш да я избегнеш, вервайки. Лошото е, че нееднократното люшкане от вяра към разочарование струва разхода на енергия, която би послужила за полезни нам действия. А неразумното ѝ изразходване ни води към апатия. Няма нищо чудно в това, че човек се уморява, оттегля, минимализира своите цели.

Като специалист по балканско средновековие намирате ли в днешния ден някакъв средновековен привкус?

На Балканите е някак привично никое историческо време да не извежда характеристиката си докрай. Балканският феодализъм не е бил феодализъм, да не говорим за капитализма на Балканите. Затуй през всеки социално-икономически период съществуват елементи от предходните. Ако си спомняте, имаше нещо родовообщинно в балканския социализъм, неслучайно селячеството, вкарано силом в ТКЗС, днес тъгува по тях. Наблюдаваме черти на феодализма в изграждащото се капиталистическо стопанство, "бартера", да речем - типично натурално заплащане отпреди и под турско. Върви, оправяй се, когато срещу труда си получаваш от индустриалеца осем телевизора или десет килима. Чиста самодейност в икономиката, живописна мешавина. А все пак живеем, сиреч живи сме.

Цялото наше Възраждане е осъществено от гражданското общество. То е нямало от кого друг, поради липса на българска държава. Защо сега напълно изчезнаха традициите на гражданското общество? Защо в България все още не възниква такова общество?

Вярно е, че у нас под турско можем да говорим за гражданско общество - доказват го куп тежки аргументи. Става дума не за стотици, а за хиляди институции на спонтанната национална самоорганизираност. На които никой не е пречил. Общински, училищни, читалищни, църковни, търговски, еснафски институции. Точно те - главно през деветнадесети век, са обусловили не само нашето Възраждане, но и Освобождението ни. Разсъдете по чия инициатива са възникнали те, понеже аз не смея...

Защо в свободна България този утвърден стереотип замира, а при комунизма беше затрит?

Защото го е изместила държавата, за да прибира, разпределя и преразпределя добива на поданиците си. Под предлог че тя се нагърбва с кахърите на неправителствените организации, лишава ги от функции изобщо. А в психологически план - убива инициативността у обществото. После ще се чудим къде се е дянала.

Днес нам е необходимо обратното - да изтласкаме държавата от полето на дейности, кръвно необходими на гражданина. Образование, култура, здравеопазване. Дали ще успеем, след като тя държи и хляба, и ножа? Нека опитаме чрез неправителствените формирования. Едва ли като днешните, които черпят суми от външни фондове, за да ги поделят между своите ръководители, а истински граждански сдружения, заинтересовани от изграждането на гражданско общество. Звучи утопично, но друг изход не виждам, понеже приоритетът на държавното начало в посочените направления е не само неефективен - той бива пакостен.

За колко поколения може изцяло да бъде унищожена или забравена една култура?

Изключено е да бъде унищожена коя да е култура, в случай че би била необходима. Пък, ако необходима не е, нищо не може да я спаси. От авторите на тази култура само в известна степен зависи дали тя ще има живот, от потребителите ѝ зависи мотивацията на създаващите

Изненада ли ви с нещо "новото време"? Какво според вас е новото в него?

Вече нищо не би ме изненадало, особено "новото време" - преживяла съм не едно такова. То ме връща към управлението на Тодор Живков и неговото обкръжение, та нямам думи освен шопското "оти ручахме жабетата". Понеже жизненият ми срок е на изтичане, надявам се да се не налага занапред да понеса още някое-друго "нови времена". Нам те стигат.

Какво промени в България посещението на папата?

Може би, наблюдавайки един истински стоик, публиката ще започне да се отнася по-цивилизовано към инвалидите.

Публикувано във в. "Демокрация"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.