Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Някой си играе с огъня

284 коментара
Някой си играе с огъня

С огъня на етническия конфликт по-точно. С ксенофобията, с липсата на памет, с изкривената история. Бие рунтава патриотарска гръд, човърка стари рани, трупа съчките на омразата. Знае се какво изгаря по тези географски ширини, като се запалят тези съчки. Изгарят цели държави. Виж Босна, виж Косово, виж цялата бивша Югославия. Пролива се невинна кръв, отварят се концлагери, почват масови кланета и етнически прочиствания. Homo Balkanikus се изсулва от европейското си лустро така, както змията от старата си кожа. Явява се в цялата мощ на подсъзнателния си гняв, в цялото съзнание за собствената си пропуснатост и историческа обремененост – същество диво, безмозъчно, безмилостно. Търси някой да му е виновен – за всичко, което е искал и не е успял да постигне. Все едно кой, все едно какъв. Някой, който може да бъде колен без много угризения.

И започва поредното кърваво хоро на Балканите. Бесовско, безбожно и необяснимо.

Не е нужно много, когато живееш върху дънерите на вековни етнически конфликти. Достатъчна е и една искра. Достатъчна е и нечия глупост, нечий непремерен жест. Кошмарът на етническия конфликт е в това, че веднъж породен, той се сам се поддържа и сам се раздухва. Насилието ражда насилие, омразата ражда омраза. Хора, дето довчера са си пили заедно ракиите, изведнъж се хващат за гушите, съседи минават през комшулуците с факли в ръка.

Всичко това се е случвало вече недалеч – може да се случи и тук – и не са прави оптимистите, дето смятат, че България е оградена от балканския ареал с цивилизационен зид. Може – защото насилието е прясно, защото още се виждат белезите и от 70-те, когато покръстваха помаците, и от 1985-а, когато бе пикът на покръстването на турците, и от 1989-а – годината на “голямата екскурзия”.

Може да стане по никакъв – буквално никакъв повод. Например, защото на някой си съвременен Гочоолу му хрумнало да се накичи с хотентотските дрънкулки на патриотарската слава, та белким го изберат отново за депутатин. Като фамозния Яне Янев, например, дето открил “радикален ислямизъм” в забрадките и носиите на ученичките в Рибново и сезирал за това прокуратурата – и медиите, разбира се. В резултат: ДАНС пристигнала в пет часа сутринта и прибрала кмета на Гърмен Ахмед Башев и преподавателя по ислям Мурат Бошнак.

Официалното обяснение, дадено от говорителката на агенцията, е, че били привикани да дадат обяснения. Странно е наистина това привикване, описано от близките на кмета като нахлуване с взлом и тършуване из чекмеджета и гардероби.

Най-малкото храбрите защитници на националната ни сигурност би трябвало да знаят, че в правния мир няма такава фигура като насилствено довеждане за даване на обяснения. Има арест, при който се изисква писмено прокурорско разрешение или покана за свидетелски показания, която се осъществява със съдебна призовка. Също така няма мишкуване по долапи и гардероби – има обиск, който се прави също със съответната прокурорска заповед. Ако няма такава, то мишкуващите са обикновени апаши – и подлежат на наказателна отговорност.

За да ги има тези прокурорски разпореждания обаче, трябва да има повдигнато обвинение. За да има повдигнато обвинение, трябва да има престъпление и доказателства за вината на извършилите го. Такива няма. Има приказки на Яне Янев. За това как кметът и учителят принуждавали деца и младежи да посещават джамията, да ходят на училище в традиционни за исляма носии и “да странят от светския живот”. За негово сведение: не само децата и младежите, но и всички възрастни в Рибново носят традиционните си дрехи и посещават джамията – защото това е храмът на тяхната религия. Вечерта след събитието всички телевизии показаха жителите и на Рибново, и на Гърмен – и никой от тях не се оплака от какъвто и да било натиск.

Само че хората бяха на улицата, вълнуваха се, възмущаваха се. Не от кмета и от учителя си, а от Яне Янев и ДАНС.

Твърди се, че ги е страх. И това е вярно. Страх ги е, че някой пак може да ги кара с диво насилие да си сменят имената, да си смъкнат забрадките, може да срути джамията им и да оскверни гробовете им. Страх ги е, защото всичко това им се е случвало. Защото мнозина още могат да покажат белезите от побоищата, с които са ги принуждавали да сменят вяра и име преди повече от три десетилетия.

През 1975 г., малко след като беше отшумяло покръстването на помаците, пътувах цяла седмица с рейсове и камиони из Чеча, срещнах се с какви ли не хора – и малко по малко картината за това как и с какви насилия е преминало “мероприятието” взе да ми става ясна. Но най-дълбок спомен в паметта ми остави следната картина: пътувах с някакъв междуселски рейс и на една спирка се опитаха да се качат няколко отрудени женици, очевидно бъхтали досега на тютюневите ниви. Бяха с покрити коси – не с фереджета или с шамии, а с най-обикновени селски забрадки. Шофьорът – някакъв едър и рунтав тип, типичният “тъмен балкански субект”, изръмжа грубо: да си сваляли забрадките или да слизали от рейса. Те се опитаха плахо да възразят – той обаче се измъкна иззад кормилото и ги изблъска обратно навън; по-точно казано – изрита ги с ритници. Сетне затвори вратите и отпраши нататък.

Та това е “радикалният ислям” на забрадките. Говорих с местните доктори – било им забранено да оказват медицинска помощ на жени с шалвари – дори да идвали да раждат, пак им се забранявало. ДС беше иззела цялата медицинска документация, свързана с периода на покръстването – поради твърде високия процент на лечение на пребити в т. н. “възродителен” процес помаци.

За механизмите на същия ми стана ясно от разказите на моите съвойници от поделението в Ардино; бяха ме натирили оттам на шестия месец в трудови войски по решение на местния ЗКПЧ, който с основание беше дошъл до убеждението, че от мен войник не става. Това ме спаси, но моите съвойници бяха мобилизирани в помощ на прословутото покръстване. Обкръжавали селата с танкове и автомати, завардвали отвсякъде, после в селото слизали хората на ДС и се почвало: бой – докато подпишеш, че си съгласен да си смениш името. В едно село ги посрещнали с изстрели. В друго едно от войничетата не издържало на срама да участва в тези акции и се гръмнало. Явно и тогава е имало неприспособими души.

Ама те са българи! – просто чувам как възроптават патриотарите. Да, българи са. Само дето вярват в Аллах, както други в Христос, Яхве или Буда. Ако нещо ги е отчуждило от България, то това е именно възродителният процес. Свестни хора са, невероятно гостоприемни. Толкова пъти съм замръквал в помашките села: влизал съм в местната кръчма да изпия чаша ракия – и додето я допия, по околните маси вече се карат кой да ме покани да пренощувам у тях. Мен, българинът – принадлежащият към онези, дето са ги насилвали да сменят имената и вярата си, дето са осквернявали гробовете на дедите им.

Давал ли си е Яне Янев сметка за това? Очевидно не – ако се съди по надутите му хвалби по адрес на ДАНС. "Удовлетворен съм от светкавичните действия на ДАНС, хората в Гърмен и Рибново са доволни от това, че бяха чути и че бяха предприети конкретни действия срещу насаждането на радикален ислямизъм в Западните Родопи". Регионът бил вече “освободен” от радикалния ислямизъм, твърди той. И за да не остане ДАНС без работа, бърза да внесе поредната сензация в полза на собствената си PR-акция: пак радикален ислям, само че в Сатовча.

За да не остане по-назад, Волен Сидеров пък обвинява прокуратурата в двойни стандарти: той отдавна бил сигнализирал за ислямистките щения и в Гърмен, и в Смолянско, и в София. Приглася му, разбира се, “воеводата” Каракачанов. Той пък бил че “и други политици разбраха за какво става дума и започнаха също активно да се произнасят по тази тема”.

Тримата сякаш са си плюли в устите. Медиите раздухват думите им, разнищват как кметът на Барутин бил агент на ДС, топил хората по възродителния процес. Никой не ще и да чуе, например, думите на Антонина Желязкова – която за разлика от всички глаголстващи по темата има конкретни преки наблюдения: "Година и половина съм правила изследователски проекти в с. Рибново и цялата община Гърмен. Не видях там никъде радикален ислям. Изведнъж се сетиха, че момичетата в селото ходят, облечени с традиционно облекло. Те никога не са сменяли това облекло, те ходят така от десетилетия и заради това селото е обърнато в резерват и привлича туристи, защото хората си ходят с традиционното облекло. Сега изведнъж Яне Янев се сети, че те отивали на училище с тези облекла”.

Ето така се почва. Това начало може да е само краткотрайна медийна патардия, но може да е и искрата, която да запали кладата от натрупани стари вражди и сегашни недоволства, които могат да имат съвършено други причини.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

284 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Стефан Бошкoв
    #288

    CHE KORANA E VZEMAT OT EVREITE,A TOVA ZNACHI “STARIAT ZAVET” 600 GODINI SLED KATO ISUS HRISTOS E OTISHAL NA KRASTA ZA SPASENIETO NA NAS GRESHNITE. PROCHETETE KORANA I STE SE UBEDITE, CHE TOVA E STARIAT ZAVET.NOVIAT ZAVET E NAPISAN S IDVANETO NA ISUS HRISTOS, KOITO E IZPRATEN OT BOG DA SE RODI KATO CHOVEK NA ZEMIATA I DA OTIDE NA KRASTA DA POEME NASHITE GREHOVE I DA VAZKRASNE. I KOITO POVIARVA V ISUS STE BADE SPASEN I ZAKRILIAN OT BOG.NO DIAVOLA NE E OSTANAL BEZUCHASTEN V TOVA DEIANIE NA BOG I ZATOVA

  2. Pe6o
    #287

    Mozhe li nyakoy da informira kak zhivejat hristiyanite (kolkoto gi ima) v myusyulmanskite durzhavi? Kakvo e otnosheneto kum tyah? Neka da supostavim. Sorry, za latinicata.

  3. И.Иванов, Швеция
    #286

    Оплаква се Stenly:"Вие се хванахте за скобите, които по моя несъобразителност оставих."Оплаква се Stenly, че е хванат от Иванов да грабва и живи и умрели, включително и Антон Страшимиров и написаното от него"Правдата на моята родина е много по-голяма от правдата въобще!"за да си брани неговата си му правда ...Национализъм ...Или наци(онали)зъм зад свенливо фередже ...И да поставя в затруднение читатели да гадаят коя ли ще да му е родината ...Междувременно показвайки, че и добри поети могат да пишат елементарни простотии.

  4. Shtirliz
    #285

    Питам какво ще рече плачливият демократ ако в един хубав момент протежетата му помаци решат да си направят автономия? Ислямът е агресивна религия изискваща тотално подчинение на практикуващите я. Ние християните можем да си играем на демокрация, равенство на пола в обществото и тн. При ислямските народи демокрацията е не съществуващо понятие и не бива да забравяме това. "Невежеството е сила", бе казал някой...

  5. ГТ
    #284

    ти първи ме нарече ченге, без да ме познаваш.Всички наглеци ли сте ченгета или всички ченгета сте наглеци?

  6. майкъл
    #283

    повдигна се въпрос-ето възможен отговор! предполагам, че ако си назначен за "негър"..т.е черноработник в USA, същото е да си друговерец в ислямския свят.. ако си професионалист с договор, това е нещо друго! или?

  7. aahasfer
    #282

    щатният рупор на *чистата съвест* да обясни каква е *кладата от натрупани стари вражди и сегашни недоволства* на нас,непросветените?Защо пък да не приемем,че на него и някои други им плащат за да ни убеждават - не,това не е радикален ислям.Да ни обясни какво разбира под *сегашно недоволство*?Дали сугарев знае агентурното минало от ДС на кмета?И какво мисли за това?

  8. минувач
    #281

    Ясно е, че сте клеветник. Автор: ГТПолучено на: 18 Март 2009 11:16На моя въпрос защо всички ченгета сте националисти ти първи се отзова. Значи се припозна като ченге. Гузен негонен бяга.Всичко е пределно просто и ясно.

  9. минувач
    #280

    Относно: ченге минувачАвтор: ГТПолучено на: 17 Март 2009 22:08> ти първи ме нарече ченге, без да ме познаваш.Да, защото запитахте защо всички националисти били ченгета. Такъв въпрос предполага, че познавате професионално всички ченгета, че сте по професия ченге. Някои се гордеят с професията си, други не, но това все пак е отделен въпрос.> Всички наглеци ли сте ченгета или всички ченгета сте наглеци?Изобщо не съм ви дал повод да ме наричате ченге,нито съм проявил наглост.Вашата работа е като на в израза Крадец вика Дръжте крадеца. Или, Гузен негонен лае.Именно вие провокирахте форума с некоректния въпрос защо всички ченгета били /или са/ националисти.

  10. Карина
    #279

    Добре дошъл :)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.