Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Образованието – време е за реформи

17 коментара

Едно събитие, случило се през миналата седмица, дава основание да се отдели внимание на образованието и на проблемите пред тази твърде важна сфера от живота на гражданите. Поводът е предложението на регионалния инспекторат по образованието в София в училищата да се приемат ученици, които са получили двойки на единия от двата изпита по математика или литература.

На пръв поглед идеята предизвиква недоумение, тъй като целта на подобни изпити е да се отсеят именно кандидатите, които притежават необходимите знания, за да бъдат приети и обучавани в определено училище, а слабата оценка означава, че те не са успели да се справят. Само че това води до друг проблем – част от бройките в училища, които предлагат средно качество на образованието, няма да бъдат заети, а учениците ще бъдат принудени да се запишат в училища, които не са толкова добри*. Логично е тези по-слаби училища да настояват за спазване на предварително обявената процедура и по този начин учениците да бъдат принудени да се запишат при тях. Средните по качество училища, които не са успели да запълнят паралелките си, ще са принудени да ги намалят и съответно ще понесат най-големи вреди.

Една от основните причини за този казус е намаляването на броя на децата поради демографските проблеми на страната, което означава, че всяка година все по-малко деца се обучават в училищата. Това е един факт, който изглежда не е бил отчетен от някои от училищата със средно качество.

Другата причина, която съществено влияе на получените резултати от изпитите, е влошеното качество на образованието в България. Това е една от областите, които не са реформирани след демократичните промени, но развитието на която представлява предпоставка за ускорен икономически растеж. Сегашната система се основава на пълно централизиране – средствата се отпускат от бюджета, държавата определя броя и вида на паралелките, а също така и какви ще са учебните програми. Тоест имаме едно образование, което е зависимо изцяло от държавата, като на отделните училища и на директорите им се дава твърде малко автономия и съответно отговорността им също е недостатъчна.

Освен това обичайната практика е контролът да се упражнява на входа – тоест важни са знанията на учениците, когато ги приемат в дадено училище, но не и когато го завършват. Следователно лошите резултати от изпитите за влизане в гимназиите трябва да се разглеждат като оценка за качеството на получените знания до момента в началното образование. Те са сигнал, че в началното училище проблемите са особено сериозни, тъй като там не могат да се подготвят достатъчно добри ученици.

Друг аспект на проблемите в образованието е твърде големият брой на учителите спрямо учениците в сравнение с развитите страни. Това подсказва, че ефективността на извършваните разходи е ниска и е възможно тяхното оптимизиране с цел подобряване на качеството.

Целта тук не е подробно да се занимаваме с проблемите на образованието, а да предложим едно възможно решение. То би могло да се осъществи чрез въвеждането на т.нар. ваучерна система. Принципът при нея е, че парите следват ученика. Следователно на училището се отпускат средства от бюджета, когато то е предпочетено от ученика, а училищата, които не успеят да привлекат достатъчно ученици, получават по-малко пари. Така най-добрите училища се стимулират да разширяват възможностите си за обучение, като това става естествено за сметка на останалите, които са принудени да повишават качеството на предлаганата услуга, за да не фалират. Резултатите от подобен процес са част от училищата да бъдат закрити, като това ще се случи поради избора на учениците и техните родители и няма да бъде определено административно.

Друго следствие е свиването на броя на учителите, което също е обективно необходимо. Това трябва да се съчетае с приватизация на част от училищата, което ще ги направи автономни на практика. В противен случай остава възможността за запазване на сегашната система и недостатъчна степен на отговорност при управлението им.

Друго позитивно следствие от тази реформа е по-голямата адекватност на образованието спрямо нуждите на трудовия пазар в сравнение със ситуацията в момента. По-качественото образование дава повече умения и подготвя ресурс за фирмите. То понижава разходите за допълнително обучение при започване и по време на трудовия стаж и повишава конкурентоспособността на работната сила. Цялостният ефект е повече възможности и по-високи доходи за българските граждани.

Ваучерната система присъстваше в програмите на почти всички основни партии и от тях зависи дали ще спазят обещанията си пред избирателите. Едно наистина отговорно решение ще бъде осъществяването на бърза и цялостна реформа, ползите от която ще бъдат несъмнени.

 www.ime-bg.org


* Допускаме, че училищата с ниско качество на обучението не биха изисквали полагането на изпит, а това биха направили такива, които са били предпочитани от повече ученици в миналото и са с по-добра репутация. Заедно с това обаче, те не са от най-добрите училища, които са успели да запълнят

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Правилно
    #17

    Има закон за Народната просвета, който от 1991 г. е в синхрон с правата на децата и изискванията за свобода и демократичност в образованието.Това, което липсва е СИСТЕМАТИЧНА ПОДГОТОВКА НА УЧИТЕЛИТЕ ДА ИЗПЪЛНЯВАТ ИЗИСКВАНИЯТА НА ЗАКОНА.КОЙ ОТГОВАРЯ ЗА ПОДГОТОВКАТА НА УЧИТЕЛИТЕ?ПОЗНАЙТЕ ДЕ!!!

  2. Dar
    #16

    Pove4eto u4iteli gledat kak po-burzo da im minat 4asovete i da otidat da rabotqt drugade, vmesto da u4at decata. Za tova sega6nite u4enici ne znaqt, imat mnogo beden re4nik i sa bezkrajno ograni4eni. Neka u4itelqt da e osiguren materialno, da ne misli samo za prehranata si, a da moge da si kupi knigi i da 4ete. Tova e.

  3. mariana
    #15

    резултатите са според знанията на децата. знанията на децата са резултат от "поднасянето на учебния материал",а изучавания материал - майка плаче. кой канцеларски плъх пълни главите на децата с термини и понятия които самите учители са срещали чак в студентските си години. аз съм учител по математика и знам,че материала е труден , изучават се много ненужни неща.нашето училище с разработените си учебни програми не улеснява живота на децата,не ги готви за живота,НАПРОТИВ ОБЪРКВА ИМ ЖИВОТА

  4. до др.Чобанов
    #14

    Уважаеми другарю, ама Вие не знаете ли, че т. наречената реформа в образованието продължава вече 15 годинки. Е, какъв е резултатът днес? Може би Ви се иска да стане съвсем безнадежден? Ами станете Вие другарю министър и покажете...

  5. Мариян Дянков
    #13

    Когато пишете за образованието не забравяйте, че в него има една язва, за която дори и сериозните анализатори не се сещат - огромният брой специални училище и все още липсващата на практика възможност за обучение на деца с увреждания в общообразователните училища. Образованието не е само знания - то е право, то е равнопоставеност. То би трябвало да изравни възможностите на моя син и сина на мутра, която е изтрепала куп народ и в момента по думите на друга мутра е добре облачен бизнесмен.Това в пълна

  6. Галка
    #12

    Отдавна детските градини пращят от деца, а това означава и бъдеще за училищата. Защо тогава ДРУГАРЮ Чобанов да се свиват щатовете за учителите? Ако това е идеята ви за реформа в образованието чрез съкращаване на учители, то нека си остане само за ваше ползване .......

  7. Mr. Stoyanov
    #11

    Kato chovek zavurshil vishe obrazovanie v USA bih iskal da kajha che bulgarskoto sredno obrazovanie imashe dosta dobro nivo v blizkoto minalo...Mnojhestvo nesta v nego obache byaha bezmislini i tvurde mnogoto predmeti kakto i domasni, proekti, kontrolni, i tn. predrazpolagaha prepisvaneto kato edinstven nachin za preminavane...Posledvalite godini na ikonomicheski padezh dovedoha do demoralizicai i vuzpitatelna kriza v mnogo semeistva...Ot tam decata nyamat neobhodimata naglasa za obrazovanie i otnovo

  8. Vince
    #10

    Nashenskata systema, dokolkoto si spomniam, predpolaga detsata da poseshtavam nachalno i osnovno uchilishte ne tolkova po izbor (spored niakakvi kriterii), ami po kvartali. Taka vsiakakvi detsa se okazvat v edin i susht klas. Loshoto e, che roditelskite podhodi kum vuzpitanieto vse poveche zapochvat da razchitat na tova uchilishteto da kompensira nedostatuchnoto semeino vuzpitanie. Ako se zamisli chovek, mai tova e bila roliata na uchilishteto v Bulgaria otkrai vreme - da vuzpitava. A po-vazhnata

  9. ...
    #9

    Ami to kato saberesh umni i glupawi w edin klas, nali uchitelqt shte trqbwa da pepodawa sas skorosta na naj glupawite i ot tam shte zagubqt umnite. Posle kak da izkarwame kachestweni kadri na pazara na truda. Kato nqma dostatychno umni deca da namlqt brojkata. No ne move s dwojka i s shestica w edno uchilishte!!! Neka da izlqzat malko , no dobre podgotweni deca.

  10. Mario Popzlatev
    #8

    "V posledniya mesets broyat na avtobusite, preminali krustovishta na cherven svetofar, se e uvelichil s 0.07%.Osven tova, firmite-sobstvenitsi predostavyat s 20% poveche vutreshna plosht v avtobusite, koyato da se izpolzva za reklamni tseli - tova obache nadvishava znachitelno ploshta, opredwelena sus zakon.Zabelyazani sa i seriozni problemi s pochistvaneto na avtobusite."Mojem li da narechem gornite redove "Problemi na avtobusostroeneto?".Ochevidno, tam stava vupros za problemi na eksploatatsiyata.Ochevidno

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.