Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пълен провал на опитите за привличане на инвеститори в три летища

28 коментара
Летище Русе

Опитите за концесия на карго терминала на пловдивското летище ще бъдат прекратени окончателно, след като повече от година инвеститорският интерес към съоръжението е нулев. Това съобщиха от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията за Mediapool. Чака се решение на Министерския съвет за прекратяване на процедурата, стартирана през март 2011 г., уточниха от МТИТС. Нито един комплект тръжна документация не е закупен оттогава, въпреки че срокът за подаване на оферти е удължаван на два пъти.

Пред провал са и процедурите за концесия на летищата в Русе и Горна Оряховица. И там сроковете за оферти от инвеститори са удължавани на няколко пъти като новите дати за заявка на интерес са през април 2012 г. Няма изгледи обаче да се появи частник, който да инвестира милиони в ремонта на запуснатите от години съоръжения.

 

В Стратегията за концесии на транспортна инфраструктура на ГЕРБ пише, че летищата са стари и не особено атрактивни, не са пригодени към шенгенските изисквания, прилежащата им инфраструктура е в лошо състояние, а румънските летища представляват сериозна конкуренция, поне що се отнася до пистата в Русе.

 

При представянето на концесионната стратегия още през 2010 г. обаче управляващите заявиха, че приходите от инвестиции в съоръженията и развитието на търговска дейност ще са 1 млрд. лева. Близо две години след това единственият позитивен опит на ГЕРБ с концесиите на инфраструктура е за бургаското пристанище, част от което вече се управлява от Параходство “Български морски флот“. Компанията ще инвестира в порта 100.3 млн. евро за 35 години и ще поеме изплащането на по-голямата част от японския заем за изграждането на Терминал 2А.

 

Предстои откриването на концесионните процедури за пристанищата Русе, Лом и Варна. Варненското пристанище най-вероятно ще бъде отдадено като цяло, а русенското – на три части. Концесионната процедура за пристанище Лом ще тръгне за втори път, след като първата се провали заради съдебни спорове между кандидатите за порта – фирми на Васил Божков и на Христо Ковачки. За разлика от летищата, интересът към морските и речните пристанища е традиционно голям.

 

Единственото летищно съоръжение, което би могло да предизвика сериозен интерес е софийският аеропорт. Правителството вече има разрешение от Брюксел за концесионирането на Летище София, тъй като част от модернизацията му и изграждането на Терминал 2 бяха финансирани с 50 млн. евро от европейската предприсъединителна програма ИСПА. Отделно държавата взе близо 90 млн. евро кредит от Европейската инвестиционна банка.

 

Идеята за концесиониране на летището бе лансирана в края на 2010 г. от финансовия министър Симеон Дянков, а по-късно от министерството на транспорта я развиха с намерението на частния оператор да се прехвърли погасяването на задълженията на държавата по кредита за реконструкцията на аерогарата.

Отделно правителството наля в средата на миналата година близо 400 хил. лв. в създаването на дружество "Летище Балчик", което трябва да превърне военния аеропорт в граждански и след това той да бъде даден на концесия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

28 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #28

    Държавата вкарала 100 000 000 в София и вече има интерес. Ами вкарайте 10 000 000 в Русе или в Горна Оряховица А там нито лев.....

  2. Анонимен
    #27

    К.ви летища, к.ва документация...Кандидатът ако знае изискванията за едно летище, нЕма да се сети за подобни авантюри. Без да говорим за административните напъни.

  3. Анонимен
    #26

    Ама чиновниците взеха едни премии да готвя безумни документации... Колкото по- безумен проекта- толкова по -голям кеф за чиновниците... Частна фирма ако така работи- боже опази...

  4. Анонимен
    #25

    Поредната олигофрения на идиотите милиционери
    Четете
    - Кабинетът ще стимулира иновациите с още бюрокрация

    в. „Сега“ днес
    При пълната си неспособност да създаде среда, която да насърчи иновациите в бизнеса, кабинетът чертае нови планове за бюрократично "стимулиране" и за безсмислено пилеене на пари - уж в името на фирмите.

    За целта икономическото министерство е произвело проектозакон, който предвижда създаване на специално държавно предприятие, което да управлява и харчи фонд за иновации, както

  5. И.Иванов, Швеция
    #24

    АНОНИМЕН РЕКЛАМЕН АГЕНТ НА ГЕРБ ? """ Анонимен 00:13 | 05.01.2012 ... Дянков в резиденцията бля бля. Колко странно за втори управляващ в държавата който дава международно потвърдени резултати ..." Какви "международно потвърдени резултати" дава ? Че продължава да увеличва международния дълг на България ? Че с "управлението" му България бе призната от Еуростат за международно най-бедната най-мизерстваща държава в Европа ?

  6. Анонимен
    #23

    http://gzhelyazkov.blog.bg/zabavlenie/2012/01/04/kameryn-kym-merkel-molia-ne-mi-davaite-za-primer-bylgarite.876882

  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #22
  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #21
  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #20
  10. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #19

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.