Пълен провал на опитите за привличане на инвеститори в три летища

Летище Русе

Опитите за концесия на карго терминала на пловдивското летище ще бъдат прекратени окончателно, след като повече от година инвеститорският интерес към съоръжението е нулев. Това съобщиха от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията за Mediapool. Чака се решение на Министерския съвет за прекратяване на процедурата, стартирана през март 2011 г., уточниха от МТИТС. Нито един комплект тръжна документация не е закупен оттогава, въпреки че срокът за подаване на оферти е удължаван на два пъти.

Пред провал са и процедурите за концесия на летищата в Русе и Горна Оряховица. И там сроковете за оферти от инвеститори са удължавани на няколко пъти като новите дати за заявка на интерес са през април 2012 г. Няма изгледи обаче да се появи частник, който да инвестира милиони в ремонта на запуснатите от години съоръжения.

 

В Стратегията за концесии на транспортна инфраструктура на ГЕРБ пише, че летищата са стари и не особено атрактивни, не са пригодени към шенгенските изисквания, прилежащата им инфраструктура е в лошо състояние, а румънските летища представляват сериозна конкуренция, поне що се отнася до пистата в Русе.

 

При представянето на концесионната стратегия още през 2010 г. обаче управляващите заявиха, че приходите от инвестиции в съоръженията и развитието на търговска дейност ще са 1 млрд. лева. Близо две години след това единственият позитивен опит на ГЕРБ с концесиите на инфраструктура е за бургаското пристанище, част от което вече се управлява от Параходство “Български морски флот“. Компанията ще инвестира в порта 100.3 млн. евро за 35 години и ще поеме изплащането на по-голямата част от японския заем за изграждането на Терминал 2А.

 

Предстои откриването на концесионните процедури за пристанищата Русе, Лом и Варна. Варненското пристанище най-вероятно ще бъде отдадено като цяло, а русенското – на три части. Концесионната процедура за пристанище Лом ще тръгне за втори път, след като първата се провали заради съдебни спорове между кандидатите за порта – фирми на Васил Божков и на Христо Ковачки. За разлика от летищата, интересът към морските и речните пристанища е традиционно голям.

 

Единственото летищно съоръжение, което би могло да предизвика сериозен интерес е софийският аеропорт. Правителството вече има разрешение от Брюксел за концесионирането на Летище София, тъй като част от модернизацията му и изграждането на Терминал 2 бяха финансирани с 50 млн. евро от европейската предприсъединителна програма ИСПА. Отделно държавата взе близо 90 млн. евро кредит от Европейската инвестиционна банка.

 

Идеята за концесиониране на летището бе лансирана в края на 2010 г. от финансовия министър Симеон Дянков, а по-късно от министерството на транспорта я развиха с намерението на частния оператор да се прехвърли погасяването на задълженията на държавата по кредита за реконструкцията на аерогарата.

Отделно правителството наля в средата на миналата година близо 400 хил. лв. в създаването на дружество "Летище Балчик", което трябва да превърне военния аеропорт в граждански и след това той да бъде даден на концесия.

Още по темата
Още от Бизнес