Пътната полиция вече няма да спира шофьорите, превишили позволената скорост. Това стана ясно от думите на министъра на вътрешните работи Веселин Вучков във вторник. На специална пресконференция той обяви нова организация на контрол на пътя.
Основната ѝ цел е да се ограничи до минимум прекият контакт между служителите, осъществяващи пътен контрол, и водачите. Ако такъв контакт се наложи, той да бъде в условията на контрол от техническо средство – видео и аудио запис, каза министърът.
По думите му контролът за спазване ограниченията на скоростта ще става по два начина. Единият е чрез стационарни камери, които издават електронен фиш. Те са 25 на територията на страната. Другият е чрез мобилни камери за електронен фиш, които са 148. Законът за МВР ще бъде променен, за да се използват отново и мобилните камери, които бяха спрени след решение на Върховния административен съд. По думите на министъра, законът ще бъде изменен така, че да не нарушава тълкуването на съда.
"Водачът няма да се спира на пътя, а ще бъде призован по общия ред да получи своя административен акт за установяване на административно нарушение в районното полицейско управление по местоживеене. Няма да се изпраща електронен фиш автоматично, а нарушителят ще бъде призован в РПУ”, обясни Вучков.
Според него пускането на мобилните камери ще решава 80% от проблема с корупцията по пътищата.
"Новият модел няма да намали възможностите за контрол и санкциониране на нарушения”, смята министърът.
Той добави, че контролът по спазване на други изисквания на Закона за движение по пътищата – като шофиране с предпазни колани, използване на специални седалки за деца – ще се осъществява при прилагане на т.нар. широкообхватен контрол. Местата за провеждане на подобни акции ще се обявяват на сайтовете на районните дирекции и на табели.
На тях ще се намират не по-малко от два полицейски екипа, а действията им ще се заснемат с видеокамери, каза Веселин Вучков. По думите му обаче засега това няма да бъде масова практика, защото към момента МВР разполага с едва 28 подобни камери.
Записите от камерите ще се съхраняват в информационен фонд, достъп до който ще имат само специално определени ръководни служители от областните дирекции на МВР. Записите ще се съхраняват за месец, след което ще бъдат унищожавани.
"Охранителна полиция" вече няма да има право да осъществява контрол на движението по пътищата, съобщи министърът на вътрешните работи. Контрол на движението ще се извършва единствено от служителите на "Пътна полиция". Служителите на "Охранителна полиция" ще могат да спират автомобили, но само за обща проверка, без да проверяват за спазването на закона за движение по пътищата.
Към днешна дата в 400 автомобила на МВР са монтирани джи пи ес системи за контрол, като следващия месец се очаква те да станат 2500. Целта е ръководителите им да знаят във всеки момент къде се намира съответният полицейски автомобил.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
12 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Още едно безумие. Нефелни, изкукуригали хора дойдоха на власт. Вие си ги избрахте и напълно заслужавате всичко най-страшно, което става или предстои.
Отново глупости на търкалета и търкаляне на глупости. Писах и преди седмица тук по повод изхвърлянията (тогава) на премиера - НЯМА ВАРИАНТ полицията да не може да проверява, да спира.
@daskal,
Отново много точен коментар!
@Kruger,
Ами нали точно това е тълкуванието на съда. Министърът уж е юрист, пък дори не го е прочел май?! Да не говорим да го разбрал...
Да, това е България и тук корупцията и полицейския айдутлук са недопустимо големи, но оправянето не е чрез забрана на едно или друго действие …
по принцип. Оправянето започва с оправяне на личния състав. Пак ще се повторя:
1. Пипне ли полицай документ за самоличност - подава го на диспечер, така документира проверката. Kruger и Kalina са описали нещо много подобно като работещ вариант.
2. Пипнат ли полицай, че е пипнал документ за самоличност и си го подхвърля из ръчичките с въпроса "К'о прай'м с'я?" - разкатават го този полицай.
3. Но към ден-днешен, ПРЕДИ ВСИЧКО, ако трябва и с "МВР пикчърс", се отива в дома на оня катаджия Тръпков, дето бил заврян зет ли, прибран зет ли беден бил, и се нащракват белезниците както на него, така и на жена му. Той е уличен лошо, той не е наказан. Защо? Какво правим нататък и как го правим?!
Не можеш и да запазиш корупцията в КАТ, и да имаш ред по улиците едновременно. Просто няма теоретична възможност. За да има ред, трябва да има полиция. За да има полиция, трябва да има ред вътре в нея и този ред започва от главите кадрите под фуражките. За съжаление моята прогноза в случая е песимистична, защото видимо някой иска фасадна демокрация, телевизионни изпълнения, полицейска държава и неокомунистическа диктатура, или поне в някои сектори...
Надявам се г-н министъра да има отговор на въпросите: Как по запис от камерата ще бъде идентифициран водача, който щял да бъден привикван в РПУ-то за връчване на фиша? Ако ще викат собственика на автомобила, за да даде показание (?), как точно ще работи това с АД-та, съуправители, компании с автопаркове... (управителите им трябва да спят в РПУ-тата:)) По-реално да е както в други страни, напр. Гърция - съвсем близо е. Има мобилни камери които се монтират в участъци по преценка, а на няколко км. зад тях е полицията която спира, идентифицира водача и издава глобата. Информацията от камерите се транслира в реално време и не може да бъде променяна. Това работи.
Даскал (3), и аз съм свидетел ежедневно на такива изпълнения в София, но за съжаление никога до сега не съм видял някое такова пишлеме да бъде санкционирано. Точно за това трябва да има камери на колкото се може повече места, това ще реши въпроса. Иначе катаджиите предпочитат да се скатават на някое спокойно местенце, където най-много да спрат някой циганин с 30-годишен бус и да му вземат някой лев.
В Швейцария могат да те спрат за проверка и го правят, особено по сигнал. Обаче за 20 години са ме спряли 2 пъти за проверка на границата с Франция, не и на пътя. Случвало ми се е обаче да получа фиш за плащане на глоба 2 пъти - веднъж за превишена скорост (40фр./км. над разрешеното) и веднъж, защото не обърнах внимание (по български) на временно поставен пътен знак.
Глобите са много високи и можеш да ги обжалваш, но в това няма смисъл, защото са подплатени със сигурни доказателства. Никога не се …
плащат лично и могат да те вкарат в затвора, ако предложиш подкуп на полицай. Но тук полицаите са поставени да са в помощ на хората, а не да ги рекетират.
Много рядко някой нарушава, защото още от детската градина са научени да спазват закона за движението по пътищата.
И какво ще стане. КАТ спират да са орган за контрол, както е според закона, а стават само "санкциониращ" орган. Т.е. "вий си летете ниско, само си платете", което за част от шофьорите не е голям проблем. А ако ги спират, загубят 30-на минути си е друго.
Полицията трабва да може да спира шофьори ПРИ ВСЯКАКВИ ОБСТОЯТЕЛСТВА! Включително и за превишена скорост. Ежедневно съм свидетел на кретенски изпълнения из улиците на града - нагли малоумни пишлемета карат като на рали, не спазват предимства, изпреварват както си искат, минават на червено и т.н. Какви снимки при това положение? Ще снимаме убити хора и смачкани ламарини? Някой трябва да спре кретена, да го измъкне от колата и да му съдере кожата от глоби! Ако е неадекватен - трябва просто да го свалят от колата! Както би се случило във всяка нормална страна.