Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Понижен контрол и завишена контрабанда обуславят ниските постъпления от акцизи

Поне още 1.2 млрд. лв. могат да бъдат събрани от косвени данъци, казва финансовият експерт Петър Якимов*

12 коментара
Понижен контрол и завишена контрабанда обуславят ниските постъпления от акцизи

Вие сте сред експертите, според които в проектобюджета за следващата година приходната част е силно подценена и има значителен резерв приходите да бъдат увеличени. Къде виждате такъв резерв, ако приемем, че прогнозите за ръста на икономиката ще са тези, които правителството посочва – около 2.9%.

Действително има сериозни резерви приходите да са по-високи от заложените и ще ви покажа къде са някои от тях. Да се спрем на данъчните приходи, и по-специално на косвените данъци, които са определящи като дял в общите приходи. Вижте какво е положението при акцизите и какви постъпления се очакват от тях.

Планът на агенция "Митници" за събираемост в частта акцизи, заложен от Министерството на финансите в бюджета за настоящата година, възлизаше на 3.8 милиарда лева. Очакваното изпълнение за 2011 г. е 3.9 млрд. лв. или със 100 млн. лв. повече спрямо плана.

При горивата акцизът беше увеличен от 01.01.2011 г. средно с 3.6%. Според данни на митниците и финансовото министерство събираемостта (бруто) от горива ще бъде по-ниска от равнищата в предишната 2010 г. със 127 млн. лв.

Данните за тази година по никакъв начин не отчитат и ефекта от влязлата в сила Наредба №3, която принуди фирмите производители, доставчици и търговци да влязат в допълнителни разходи, свързани с поставяне на измервателни уреди. При положение, че след като има уреди, по-ниската събираемост не може да се хвърли на контрабандата, защото всеки литър гориво би трябвало да се отчита. Също така трябва да се отбележи, че задълженията по възстановяване на акциз са три пъти по-малки в сравнение с 2010 г. (2010 - 620 млн. лв., 2011 - 220 млн. лв.) и че няма стари задължения за възстановяване акциз на земеделските производители.

Трето - според данните на НСИ, износът е драстично увеличен спрямо 2010 г., което би трябвало да говори за по-високо потребление на енергийни носители.

Всички тези фактори трябва да обуславят повишен оборот на горива в страната, но този по-висок оборот не се отразява на повишени приходи от акциз.

Как така – повишено потребление и по-малко събрани акцизи върху горива?

Това е въпрос, на който трябва да отговорят тези, които администрират акцизите – митниците. Аз ще изразя моето мнение – изключително лоша работа на митническата администрация.

Какво е заложено в проектобюджета за 2012 г. от акцизи върху горивата?

На практика заложеното увеличение в приходите от горива според проектобюджета за 2012 г. е в действителност някакво възстановяване на равнищата от 2010 г.

За да има нулева успеваемост през 2012 г. при влязла в сила Наредба 3, която се представя като разковниче за прекратяване на контрабандата, събираемостта от горива трябва да е най-малко с около 360 млн. лв. повече или минимум около 16% повече спрямо 2009 г. Отново се налага изводът, че в бюджета се залагат занижени стойности, за да се отчитат "успехи” и не се предвижда подобряване на работата на митниците в частта борба с контрабандата.

По-интересно е какво се залага като приходи от акцизите върху тютюневите изделия.

Показателно е, че през 2011 г. има отчитане на поредния спад на обмитени късове цигари с близо 1 млрд. къса. През 2011 г. имаше малко увеличение на акциза на рязания тютюн и на 120-милиметровите цигари, както и нямаше задължения за възстановяване на акциз от цигари. Въпреки това не беше отчетен съществен ръст на приходите от акциз от цигари. Проекторазчетът за 2012 г . предвижда минимално повишаване на приходите от акциз върху тютюневите изделия спрямо 2011 г. със 75 млн. лв. или с 4%.

Според Агенция "Митници" през 2011 г. ще бъдат обложени 11 млрд. къса цигари, а през 2012 г. ще бъдат обложени 11.5 млрд. къса цигари, което е възстановяване на количествата от кризисната 2010 г. (бруто 11.94 мл. къса, нето10.8 ).

За поредна година това са най-ниските стойности за последното десетилетие. С други думи, даже и да приемем, че е "нормално” спад от над 50% в обмитените късове цигари за 2010 г. спрямо предишните години следствие на драстичното повишение на акциза, не може да се приеме, че през 2011 г. и 2012 г. положението няма да се промени в посока нагоре, освен ако контрабандата на цигари не е вече "легализирана и отчетена като нормална”, както и че 50% контрабанден дял в търговията с цигари е напълно естествена за страна от ЕС.

Скритите резерви са в обмитените късове цигари, които могат да увеличат приходите от акцизи минимум с 1 млрд. лв. Тоест това са пари, които могат да влязат в бюджета и да се оползотворят от правителството като необходими разходи в редица сфери. Виждате какви тежки преговори се водят за всеки милион лева за науката, образованието, здравеопазването, за пенсионни и социални плащания.

Този спор как и колко се събират от акцизи върху цигарите се водят непрекъснато. Защо смятате, че там се крият сериозни резерви след като непрекъснато се твърди как е намалена контрабандата в този сектор на акцизни стоки?

Числата говорят сами за себе си. Най-малко количество цигари са обмитени през 2006 г. – 14.4 млрд. къса, което е с 27.6% по-малко от 2005 г. През 2006 г. Ваньо Танов е бил началник на ГДБОП, а Антоний Странджев и бил негов заместник в същата служба с ресор контрабанда.

Спадът на цигарите през 2010 г. в процентно изражение спрямо 2009 г. е около 37%, когато Ваньо Танов е шеф на митниците, а Антоний Странджев е зам.-шеф с ресор Митническо разследване и разузнаване.

Средното потребление на цигари за периода 2003-2009 г. е 19.5 млрд. къса. Като към тази бройка прибавим рекордните равнища на контрабанда, които са между 15-20%, достигаме до реално потребление на цигари в България на нива от 23-24 млрд. къса. Реално обмитени през 2011 г. ще бъдат около 11 млрд. къса. От самосебе си се налага извода, че фактическото измерение на контрабандата при ген. Танов е близо 50%, даже и да отчетем 10-процентов спад на потреблението на цигари спрямо 2008 г.

Да, но той има обяснение, че драстичното увеличение на акциза на цигарите води до намаление на потреблението им.

Това обяснение подлежи на съмнение поради няколко факта:

През 2003 г. при акцизна ставка на 1000 къса 22.8 лева са обмитени 22.3 млрд. През 2008 г. при три и половина пъти по-висока акцизна ставка (78.4 лева за 1000 къса) е постигнато почти същото количество обмитени цигари от 21.9 млрд. къса.

През 2005 г. са обмитени 19.9 млрд. къса при ставка 33.5 лева за 1000 къса. Следва драстичен спад през 2006 г. до нива от 14.4 при ставка от 70.8 лева за 1000 къса. Т.е. при вдигане на акциза със 111% се наблюдава спад от 27% в обмитените количества. През 2010 г. акцизът е вдигнат с 46% спрямо средния за 2009 г. и имаме спад от 37% в обмитените количества.

Данните за 2009 г. показват, че спадът в събираемостта на акциза за тютюневи изделия започва през втората половина на 2009 г., т.е. докато спадът през първото шестмесечие на 2009 спрямо същия период на 2008 г. е 9%, то на годишна база спадът през 2009 спрямо 2008 е 20.5%.

Спадът от 2006 г. е компенсиран през следващата година при относително същия акциз, докато в проектобюджета за 2012 г. е заложено почти същото количество цигари като през 2010 г. и през 2011 г., когато спадът бе обяснен с вдигането на акциза през 2010 г.

Това показва абсолютната управленска немощ на Дянков и Танов, които залагат драстично ниски равнища на събираемостта и по този начин осигуряват безпрепятственото функциониране на контрабандните канали.

Няма да коментираме в подробности заложените приходи от акциз върху спиртните напитки и бирата, защото те са относително малки.

От началото на 2011 г. митниците отчитат ръст на приходите от 10%. В проектобюджета за 2012 г. се залагат приблизително същите стойности като събираемост както и през 2011 г.

Ясно се вижда, че след акциите на МВР от средата на 2010 г. има рязко повишаване на събираемостта от алкохол, но този ръст е само в рамките на 6 месеца през 2010 г. През 2011 г. има спад спрямо второто шестмесечие на 2010 г. с близо 20%, което се дължи единствено на понижен контрол и повишена контрабанда.

През 2012 г. не се предвижда абсолютно нищо да бъде направено по тези въпроси, видно от заложените числа.

Какво е положението с ДДС, другият по важност данъчен приходоизточник в бюджета?

Очакваното изпълнение на приходите от ДДС от внос за 2011 г. е 3.345 млрд. лв., което е с 16% повече спрямо 2010 г. и с 12.3% повече от заложените в разчетите за годината. Постъпленията за текущата година се очаква да бъдат с 462 млн. лв. (18.1%) повече в сравнение 2010 г. в резултат на увеличения стойностен обем на внесените горива и смазочни материали.

Според прогнозите на митниците и на финансовото министерство за 2011 г. митниците ще съберат приходи от ДДС от 3.345 млрд. лв. Планът за 2011 на митниците е 2.980 млрд. лв. или планът ще бъде преизпълнен с приблизително 362 млн. лв. или с 12.3% повече.

Този "успех" не се дължи на подобрена събираемост, а на други обективни икономически фактори за периода 2010-2011 г. като нарасналите международни цени на енергийните ресурси, руди и цветни метали са факторите. довели до отчитането на ръст в приходите от ДДС от внос

За да докажа това, ще ви дам пример с цената на петрола тип "Брент”. Вносът на суров петрол има най-голям дял в събраното ДДС от Агенция Митници. Средната цена на петрол тип "Брент” за периода 01-10.2011 г. е 155.70 лв. за барел. Средната цена на петрол от същия тип за периода 01-10.2010 г. е била – 115.20 лв./барел. Т.е. имаме покачване за 2011 г. спрямо същия период на 2010 г. на цената на суровия петрол тип "Брент” с 35.2%.

Същественото повишаване в цената на барел е отговора на успехите на митниците в събираемостта през 2011 г. Единствено следствие на цената има ръст – на нищо друго.

За 2012 г. събраният ДДС от внос се предвижда да бъде с 235 млн. лв. повече или със 7% повече спрямо 2011 г, като не са предвидени драстични промени на цените на международните пазари. С други думи се залага на съществуващото положение за увеличаване на приходите - единствено следствие на промяна на цените, а не на подобряване на ефективността на работата на държавната администрация и на борба с контрабандата.

Бих искал да подчертая, че скритите резерви при ДДС са минимум 200 млн. лв.

Тези резерви могат да са реализират при друго функциониране на митническата администрация и завишен контрол от страна на финансовото министерство - 1.2 млрд. лв. повече приход не са малко.

Повтарям – това са пари, които, според мен, биха могли да подобрят състоянието в редица сектори, където недостигът на финансиране е хроничен.

 

*Петър Якимов е експерт по бюджет и финанси, кандидат за кмет на София’2011. Той е говорител на Гражданско сдружение "Бьлгарска Легия Антимафия”, организация, занимаваща се с темите: митници, митнически и данъчни измами, митническа политика на България, контрол на външната граница на Европейския съюз и противодействие на корупция, трафик на хора и наркотици.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    не знам дали този има идея за пазарите, обаче явно Монито си има, щото е работил чиновник в Световната банка...нали така?

  2. Анонимен
    #11

    каква завидна квази-експертност...този човек си няма идея от пазарите....

  3. Анонимен
    #10

    Смешко Петьр. Лягай в Нова телевизия и се завий да не настинеш

  4. Анонимен
    #9

    Тоя работи със замах. Гледам намерил пари за пенсионерите!! Да ама не. Тая ламя администрацията ще изяде всичко. И как ли не след като за всяка възникнала идея се създава агенция. Боко да редуцира държавните агенции до 20. Танов да осигури пари за 10% увеличение на пенсии и заплати. Толкоз!

  5. Анонимен
    #8

    Са па "финансов експерт". Аре бегай.

  6. Анонимен
    #7

    Взел синия тъпанар жилище за 14000-лева през 1988, плащал по 30-лева на месец за изплащането му - когато наемът за една стая беше 60-лева.. Пък след ПЕТ години го изплатил с цената на една ПЕЧКА продадена за 12000-лева.. И после циганите крадели ток.. Той откраднал цял апартамент.. После НРБ била фалирала.. Десни лъжи..

  7. Анонимен
    #6

    До №1. Лавина от непроизводителна номенклатура, на която и днес плащаме максимални пенсии беше създадена по времето на бай Тошо и дохранена по времето на тройните бандити. Герберите и да искат не могат да създават такава, защото завариха оглозгана държава и то в условията на световна икономическа криза.

  8. Анонимен
    #5

    Abe Yakimov, po -dobre se zanimavai s Mitnizi.Kade beshe tragnal da se pravish na kmet

  9. Анонимен
    #4

    BLUE: Тиквениците вместо да се борят с контрабандата (нали са генетично свързани)се борят с учените (нали нямат нищо общо)

  10. Анонимен
    #3

    ехооо, експерта, заложени са по-ниски приходи, не само заради декламиране на успеваемост, а за да може да се "ИЗТОЧВАТ"

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.