Директорът на митниците Ваньо Танов:

"Лукойл" предлага пак да замрази цените, но не казва срещу какво

Добрев сравнява тарифите в Европа, а Московски препраща за решения към Дянков

"Лукойл" предлага пак да замрази цените, но не казва срещу какво

Петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим" била готова да работи с минимални производствени, търговски и административни разходи и без печалба, за да поевтинеят горивата у нас и дори да замрази цените им, както това бе направено абсолютно безполезно за 1 месец миналата година. Това каза в четвъртък изпълнителят директор на дружеството Валентин Златев, който демонстрира загриженост за рязкото поскъпване на горивата и за разлика от друг път, когато държавата инициира разговори какво да се прави, този път инициативата пое лично той.

Златев е обсъдил въпроса с министрите на икономиката и енергетиката Делян Добрев и с транспортния министър Ивайло Московски, но, както се разбра, привилегията да обяви "добрата новина" ще е на премиера Бойко Борисов, с когото Златев предстои да се види.

Само преди три седмици шефът на "Лукойл България" заяви, че не вижда начин да поевтинеят горивата, а в края на февруари от компанията обясниха как работят на загуба при преработката на бензин А95.

Ако се съди по публичните изяви на Валентин Златев, "Лукойл България" отдавна работи на загуба. Такова беше обяснението му и през март миналата година, когато вървяха драматични битки за цените на горивата.

Борисов: Каквато цената на борсата, такава и на бензиностанцията

По-рано през деня премиерът Бойко Борисов заяви, че бъдещето на България е в алтернативните горива, както в цял свят. "Високите цени на горивата не са само у нас. Петролът вчера достигна нива, които никой не е очаквал, затова цял свят работи върху алтернативните горива - газ, електромобили и всичко останало", коментира премиерът пред журналисти след първа копка на лот 4 на автомагистрала "Струма".

"Няма българин, които да не знае, че ние не произвеждаме петрол, не добиваме петрол и го внасяме. В крайна сметка каквато е цената на борсата, такава е и на бензиностанциите, така че всяка спекулация в това отношение е много груба”, отсече Борисов.

По-късно Валентин Златев обясни, че е предложил на правителството пакет от мерки за намаляване на цените на горивата, но отказа да съобщи какви са те и в замяна на какво петролната компания е готова за кой ли път да се "жертва" в името на по-поносимите цени на бензин и дизел.

Министър Делян Добрев се скри от журналистите, а от пресцентъра му съобщиха само, че със Златев са обсъдили предложените от "Лукойл" мерки за предотвратяване на евентуалното поскъпване на горивата в България, вследствие на увеличаване на цените им на международните пазари.

Добрев следи и сравнява цените с тези в ЕС

"Министър Добрев подчерта, че министерството следи ежедневно цените на горивата на дребно с цел наблюдение на пазара и ги сравнява с останалите държави в ЕС", пише в съобщението на ведомството.

Транспортният министър Ивайло Московски пък лаконично коментира, че "каквито и мерки да се обсъждат, всичко зависи от финансовия министър Симеон Дянков".

Златев обясни само принципно, че една от възможните мерки е задържане на цените, а другата е преработка без печалба.

Подобен мораториум върху увеличаването на цената, но само на дизела, бе наложен през март миналата година и за един месец на бензиностанциите на "Лукойл" горивото се продаваше за 2.49 лв. за литър. В замяна на това обаче държавата отмени задължението за смесване на дизел и биодизел и свали нивата на запасите от горива, които са длъжни да държат производителите.

Замразяване на цените и то за шест месеца Златев обсъди и през 2005 г. с тогавашния икономически министър Румен Овчаров и тогава "Лукойл" също заяви, че се лишава от печалба в полза на българските потребители.

"Това, което ние можем да направим, е да прецизираме максимално нашата себестойност - производствена, търговска и административна, и да не наддаваме нищо към нея, това е което имаме", каза сега Златев.

Той посочи още, че възможностите на компанията, както и тези на държавата, не са големи, защото при себестойност на суровия петрол в литър бензин и съответно в литър дизел от над 43 - 44 процента и при още толкова процента данъци и акцизи, процентът върху който може да се влияе в крайната цена е много нисък.

Потреблението на горива спаднало с 1/4 от януари

Шефът на "Лукойл" заяви, че компанията му е най-заинтересована цената да е нормална, тъй като намалялото потребление на горивата рефлектира пряка върху развитието на икономиката. Той изнесе данни, според които от началото на годината консумацията на горива е спаднала с 24 на сто.

Когато литър гориво е 1.50 лв., никой не се интересува, че има пет стотинки печалба, но когато цената е 3 лв. и за стотинка хората реагират много чувствително, коментира Златев.

Той допълни, че в момента е непредсказуемо накъде ще тръгне пазарът на нефта, защото при евентуални военни действия в страна основен износител това може рязко да повиши цената на суровия петрол.

Златев посочи, че финансови параметри на останалите мерки не са обсъждани и е насрочена втора среща по отправените от "Лукойл" предложения с участието вече и на премиера Бойко Борисов и на финансовия министър Симеон Дянков.

Валентин Златев коментира още, че няма притеснения относно проверката на КЗК за наличие на картел на пазара на горива, за което бяха обвинени "Лукойл", ОМV, "Ромпетрол" и "Нафтекс".

Танов предлага лимит за държавните доставки от "Лукойл"

Сутринта път директорът на Агенция "Митрици" Ваньо Танов заяви пред БНР, че според него делът на "Лукойл" в държавните доставки на горива трябва бъде сведен под 33 процента и държавата трябва да въведе точни правила за количествата горива за държавния резерв, които фирмите в бранша могат да съхраняват. Така ще се избегне монополът в гарантираните държавни доставки и фирмите ще могат да правят необходимите инвестиции, коментира той.

Още по темата
Още от Бизнес