Просветният министър: Манипулативната оценка за комунизма в учебниците е търсен ефект

Процедурата по оценката им е формална, нужна е промяна

Красимир Вълчев. Сн. БГНЕС, архив

При оценката на учебниците се гледа само за формалното им съответствие с програмата, но не се оценяват посланията и в какво възпитават. Затова тази процедура трябва да се промени, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев във вторник пред БНР. Повод за изказването му е скандалът с новите учебници по история за Х клас, в които периодът на тоталитарното управление е представен манипулативно и непълно.

Министърът обясни, че разбрал за проблема от сигнали на учители, а след това и на общественици. Преди това учебниците са били положително оценени от комисията в образователното министерство. Вълчев потвърди, че ако не е била реакцията на недоволство, е било възможно учебниците да бъдат одобрени с манипулативните текстове за периода на комунизма. След негативната реакция министерството на образованието изпрати препоръки до издателствата за промяна на раздела за комунизма.

Аз не съм специалист, но когато прочетох учебниците, видях, че те изглеждат много различно в отношението си към този период от историята, коментира Вълчев. Добави, че това не е забелязано от оценителната комисия, а в официалните документи са отбелязани само технически грешки в текстовете. Според Вълчев, освен формалното съответствие, трябва да се оценява и това в какво възпитават учебниците, особено по история.

"Една от задачите на историята е да формираме отношение на децата към света, в който живеем. Ние трябва да възпитаме днешните деца в отношение към диктатурата, например. Диктатурите от ХХ век може би няма да се случат в същата форма, но не е невероятно заради изкуствения интелект и информационните технологии през ХХІ век да се появят дигитални диктатури. Не може да възпитаваме децата в равнодушие", коментира министърът.

По повод обвиненията, че министерството налага цензура на авторите на учебници като им дава препоръки как да преработят текстовете, Вълчев обясни, че академичната свобода не е абсолютна, особено когато става дума за писането на учебници. "Осъждането на тоталитарните режими не е политическа цензура, а част от цивилизационния избор, който сме направили. Ако решат да оправдаят националсоциализма или религиозният екстремизъм, пак ли говорим за цензура?", заяви Вълчев

Той добави, че в спорните учебници е подменено отношението към тоталитаризма и с "различни техники е направен опит да се даде благовидност, нормалност на един режим, който ние сме характеризирали като тоталитарен". Според Вълчев това определено е "търсен ефект, защото това не може да се направи случайно". Министърът добави, че дадените на издателствата препоръки не са със задължителни текстове, а с искане да се запази отношението към този режим.

Вълчев каза още, че този период от историята е близък, но оценката за него вече е направена.

Добави, че преработените варианти на учебниците няма да минават през нова оценителна комисия, защото тази процедура вече е приключила. "Аз като министър решавам дали да утвърдя учебниците. Отговорността е моя", заяви Вълчев и добави, че проблемът трябва да се реши за около месец, за да има възможност учебниците да бъдат отпечатани навреме за началото на учебната година.

Споделяне

Още по темата

Още от България