Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Разнобой: Въпреки резервите на МО държавата налива 13 млн. лева в "Авионамс" заради F-16

Ще плати ли държавата два пъти за една и съща дейност?

6 коментара
F-16 Block 70, сн. "Локхийд Мартин"

Държавата ще инвестира 13 млн. лева в завода “Авионамс“, за да може да изпълнява дейности по поддръжката на новозакупените от САЩ и “Локхийд Мартин“ изтребители F-16 Block 70. Около това решение обаче има резерви от страна на военното министерство, които за пореден път показват липсата на координация между министерствата, които ще отговарят за индустриалното сътрудничества около сделката за изтребителите.

Това става ясно от стенограмата на правителственото заседание миналата седмица.

Тогава кабинетът в оставка реши “Държавна консолидационна компания“ ЕАД да възложи на дъщерното си публично предприятие “Авионамс“ изграждането на базови национални способности за поддръжка на изтребителите. “Локхийд Мартин“ е преценила, че заводът отговаря на условията и може да изпълнява дейности, предвидени в програмата за индустриално сътрудничество F-16 блок 70, която бе подписана още през 2019 година между икономическото министерство и “Локхийд Мартин“.

Военният министър в оставка Тодор Тагарев не приема решението за държавни инвестиции, като смята че държавата може да се окаже, че заплаща два пъти едни и същи дейности. Той има съмнения и какви цени ще бъдат формирани от държавния завод за поддръжката на изтребителите.

Държавата си върна завода "Авионамс" през 2017 година за близо 30 млн. лева, като твърдеше, че в него може да се ремонтират старите съветски изтребители МиГ 29 и щурмовици Су 25. След това обаче това не се доказа.

За какво ще се изразходват средствата?

Министърът на икономиката и индустрията в оставка Богдан Богданов обяснява, че в периода 2024 г. – 2027 г. са необходими общо 13 милиона и 500 хиляди лева, от които 12 милиона и 800 хиляди лева ще бъдат от държавния бюджет, а останалите 700 хиляди са собствени средства на предприятието.

Ще се инвестира основно в привеждане на съществуващите мощности и инфраструктура на “Авионамс“ в съответствие с изискванията на американската компания, доставка и инсталиране на предоставеното от “Локхийд Мартин“ безвъзмездно оборудване, инструменти, запасни части, образци и средства за обучение.

Ще бъде осигурено набиране и обучение на персонал.

Два пъти се плаща една и съща дейност

Военният министър Тодор Тагарев обаче не е съгласен да се инвестира в завода, който е под шапката на икономическото министерство, като има три основни аргумента.

  • Toва ще постави "Авионамс“ в привилегировано положение спрямо други бенефициенти по рамковото споразумение за изтребители.
  • Така ще има двойно плащане на разходи от държавата, в частност за инсталация, за инсталиране на оборудването, тъй като тази дейност вече е финансирана по самия договор, с FMS (програмата за чуждестранни продажби за военни цели (FMS) на САЩ) договора за доставката на самолетите и това са отчетени като разходи за отбрана.
  • И третото, което е най-съществено е, че веднъж ние плащаме през бюджета за отбрана и като разходи за отбрана със създаването на тези възможности за индустриално сътрудничество, доста значителни суми. Втори път, сега подпомагаме една от фирмите с финансиране, а на нас не ни е ясно дали това ще бъде отчетено при бъдещо формиране на цените и услугите, които “Авионамс“ ще предоставя на Министерство на отбраната. Дали няма да ги калкулира още веднъж?

В крайна сметка Тагарев не подкрепя решението.

“Най-естественото нещо е след като държавата е наляла десетки милиони в "Авионамс“ цената на "Авионамс“ да бъде по-ниска от цената на други възможни доставчици на такива услуги и ремонти, което не са били подпомагани от българската държава. Считаме, че това не е достатъчно. Да, беше дискутиран този вариант. И затова накрая позицията на Министерство на отбраната беше за прозрачен механизъм за ценообразуване, който явно не е приет от фирмата в момента“, посочва военният министър в оставка.

Отговорът на икономическото министерство

Богдан Богданов коментира, че от страна на “Авионамс“ няма проблем, ако Министерство на отбраната в бъдеще обяви тръжна процедура и заводът е един от участниците в нея.

“От друга страна, също предложихме вариант, в който да има дългосрочен договор на база конкретните ремонтни дейности, но както е ясно на всички ни тази дейност ще се прави веднъж на 4 години по текущите планове за поддръжка. Така че, ние говорим първите дейности да започнат от 2026 г. – 2027 г.“, посочи Богданов.

“Но тук, пак казвам, и при двата варианта, и ако е необходима тръжна процедура може "Авионамс“ да участва, ако е необходим дългосрочен договор да се обезпечи Министерство на отбраната, това трябва да се случи. Затова ще го оставим и на следващото ръководство на Министерство на икономиката, заедно с Министерство на отбраната да изберат по кой път да се изпълнят проектите. Това, което е важно е, че имаме вече финален етап след 5 години от подписване на Рамково споразумение. Ние все още не сме започнали дейност по изграждане на този капацитет, който всъщност България е поискала и който България е платила вече“.

България закупи общо 16 изтребители от САЩ на два транша. Те трябва да бъдат обслужвани в авиобазата “Граф Игнатиево“, но ремонтът ѝ тече с голямо закъснение и поскъпване.

Има проблеми и около предвиденото индустриално сътрудничество.

Отговорностите за него се делят между министерствата на отбраната, на икономиката и на иновациите, които имат проблеми с координацията и подготовката на проектите.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. rusonefil
    #6
    Отговор на коментар #1

    То бива да си умнокрасив, но ти си просто дебилен. Кой управлява в момента? Кой ги е дал тия пари?

  2. rusonefil
    #5
    Отговор на коментар #3

    Докато не престанете да викате кой ми ср... в гащите.

  3. rusonefil
    #4

    Държавата? Тая държава си има име-кухо кокорещо се канадче!

  4. ПyтлЭр Xyйло
    #3
    Отговор на коментар #1

    "Докато не ги почнем мутрите с бренекетата и сапьорните лопатки"-това по един приятел, участник в 2 локални войни наскоро и кавалер на няколко високи бойни ордени (той им вика "тенекенца"). Изрично подчертавам, че това е НЕГОВО мнение, нямам нищо общо.:)

  5. Deus Vult
    #2
    Отговор на коментар #1

    Какво друго да очакваме от държавните тунеядци, освен кражби и интриги? И като капак на всичко им плащаме заплатите.

  6. Doide-mi-do-gusha
    #1

    О, да! Ще наливат в Авионамс още. Те сега започват. Добре щеше да е статията да припомни историята около Авионамс - как беше "одържавен" скоропостижно от Банкянската Мутро, защото пак велики ремонти щяха да правят, май на руска техника. Сега парите ги УСВОИХА И ТРЯБВАТ ОЩЕ. Ползват ги за удобен параван, нищо повече. И ТАКА ДОКОГА?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.