Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Рупърт Мърдок: Качествените новини не са безплатни

33 коментара
Рупърт Мърдок: Качествените новини не са безплатни

Намираме се в момент, когато много новинарски издания затварят или се свиват. Без съмнение ще чуете, че журналистиката е в окаяна форма и вината за това е на дигитализацията, пише медийният магнат и председател на "Нюз корпорейшън" (News Corp.) Рупърт Мърдок в статия, публикувана в притежавания от него в."Уолстрийт джърнъл".

Той изтъква, че неговото послание е точно обратното. Бъдещето на журналистиката е по-обещаващо от когато и да било – ограничавано единствено от редактори и мениджъри, които не желаят да се борят за своите читатели и зрители, или от правителства, използващи тежката си ръка или да ни свръхрегулират или да ни субсидират, пише Мърдок в статията, озаглавена "Журналистиката и свободата".

"Технологиите сега ни позволяват да използваме това в много по-голям мащаб. Това означава, че имаме възможност да стигнем до милиони хора, които досега не са имали честни и независими източници на информация, която им е нужна, за да растат в обществото, да държат отчет на правителствата си и да реализират своите потребности и мечти.

Означава ли това, че всички ние ще успеем? Разбира се, не. Някои вестници и новинарски организации няма да се адаптират към дигиталните реалности на днешния ден и ще се провалят", пише Мърдок и добавя, че вината за това няма да е технологиите.

"Бъдещето на журналистиката принадлежи на дръзките и компаниите, които ще просперират, ще бъдат онези, които намерят нови и по-добри начини да отговорят на нуждите на своите зрители, слушатели и читатели."

Първо, пише Мърдок, компаниите трябва да дадат на хората новините, които те искат. "Не мога да ви кажа колко вестници съм посетил, където има стена с журналистически награди – и скоростно падащи тиражи. За мен това значи, че редакторите произвеждат новини за самите себе си – вместо новини, предназначени за техните потребители. Най-важният актив на една информационна организация е доверието на нейните читатели, "полица", която отразява вярата на читателите, че редакторите се грижат за техните нужди и интереси."

След като спира на плановете на "Нюз корпорейшън" за мобилен достъп до телевизиите и дори до вестниците, издавани от компанията, Мърдок стига до основното си послание – качественото съдържание не е безплатно.

"В бъдеще добрата журналистика ще зависи от способността на медийните компании да привличат потребители, предлагайки им информацията, за която те са готови да платят", подчертава медийният магнат.

"Старият бизнес модел, основан главно на реклама, вече е мъртъв", провъзгласява Мърдок. "Нека си признаем - бизнес модел, който разчита главно на онлайн рекламата не може да издържа вестникарски издания в дългосрочен план. Причината е чисто аритметична. Независимо, че онлайн рекламата се увеличава, този ръст е само частица от онова, което се губи от рекламата за печатни издания. Това няма да се промени, дори да настъпи бум", пише Мърдок.

Той обаче твърди, че старият модел няма да се промени, тъй като е основан на "квазимонополи" като класифицираната реклама, която бе покосена от нови и по-евтини конкуренти като Craigslist, Monster.com и т.н.

При новия бизнес модел ние ще въведем платен достъп за потребителите на нашите статии и новини, разпространявани чрез Интернет, пише Мърдок.

"Критиците казват, че хората няма да плащат. Аз обаче вярвам, че те ще го направят, но само ако им дадем нещо добро като качествено и полезно. Потребителите ни са достатъчно умни, за да знаят, че не можеш да вземеш без да дадеш", смята Мърдок.

"Ще перефразирам един известен икономист - няма безплатна новина и ние ще се погрижим да получаваме честна, но разумна цена за качеството, което предлагаме", отбелязва магнатът. В тези условия многократно се увеличава значението на "добрата журналистика, която се отличава с две характеристики - висок  професионализъм и обективност".

Неотдавна ръководството на "Нюз корпорейшън", в която влизат водещи британски и американски издания като "Таймс", "Сънди таймс", "Уолстрийт джърнъл" и телевизионните канали "Скай нюз" и "Фокс", обяви, че от първата половина на 2010 г. въвежда платен достъп до информационната си продукция в Интернет.

В заключение медийният магнат се спира на появата на нови технологични платформи и възможности, които никой не е могъл да предвиди – от социалните мрежи, iPhone, BlackBerry, до сайтовете на вестниците, радиата и телевизиите. Мардок смята, че това е само началото.

И тук, пише той, има роля правителството и съществуващите правила за регулиране на информационния бизнес. Ако наистина сме загрижени за оцеляването на вестниците и на останалите медии, най-доброто нещо, което правителството може да направи, е да изостави произволните и противоречивите регулации, които всъщност пречат на хората да инвестират в този вид бизнес. Мърдок смята за остаряло правилото да не се допуска един и същи собственик да притежава например телевизия и вестник на един и същи пазар. Много от тези правила са правени, когато конкуренцията беше ограничена заради огромните разходи, но сега нещата са други – ако имаш вестник, твоят конкурент не е задължително телевизия в същия град. Това може да е уебсайт на другия край на света или дори мобилен телефон, смята Мърдок.

Той посочва, че бизнесът се адаптира към новите условия на нарастваща конкуренция, но това трябва да направят и правителствата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. antonia
    #34

    Da, ka4estvenite novini ne ca besplatni. Prochecat veche e zapochnal. Za ka4ectvena televizia triabva da ci poltish.

  2. Gosho
    #33

    i murdoch et ot staria biznes model

  3. Франсоя Вийон
    #32

    най-безинтересен...

  4. Bezkompromisen
    #31

    НЕЩАСТНИК? НЕ Е ЛИ ВРЕМЕ ДА МИСЛИШ ЗА ОТВЪДНОТО И ДА ОСТАВИШ МЛАДИТЕ ДА БЪДАТ СВОБОДНИ?ТОЧНО В ТОВА СЕ СЪСТОИ ЧАСТ ОТ МРЪСОТИЯТА НА НАШЕТО СЪВРЕМИЕ - ПАРИТЕ, РАЗБИРАЙ СИЛАТА СА КОНЦЕНТРИРАНИ ВЪВ ВСЕ ПО ОСТАРЯВАЩИ МАЛОУМНИЦИ. И КАКВО ДА ПРАВЯТ МЛАДИТЕ? ДА ГИ ЧАКАТ ДА ПУКНАТ ЛИ? КАК МОЖЕ ЕДИН СТАР ЧОВЕК ДА МИСЛИ ДОБРОТО НА МЛАДИЯ?ТА ТОЙ ДОРИ НЕ РАЗБИРА ЖЕЛАНИЯТА И ПОРИВИТЕ НА МЛАДИТЕ, ДА НЕ ГОВОРИМ, ЧЕ НЕНАВИЖДА И ЗАВИЖДА НА МЛАДОСТТА.НАШЕТО ПОКОЛЕНИЕ Е ЗАЛОЖНИК НА "СЪРДИТИ" СТАРЧЕТА ... УЖАС...

  5. umnik
    #30

    He, he, dori i nay-golemite hitretzi burkat - osobeno kogato ostaryavat - vsichki znayat che novinite sa bezplatni i te nyama da stanat plateni samo shtoto dyado vi murdok taka mu e izgodno - a i nyama da e purviya republicanski dinozavur koyto shoro shte roni krokodilski sulzi - spomnete si Grinspan.

  6. Joro
    #29

    Da go duhash maloymen republikanski pederas.Da go duha i ebanata ti "Fuck News"

  7. az
    #28

    kaput di tutti kaputi!

  8. znam
    #27

    Идеите на г-н Мърдок са блестящо реализирани в "неотразимия" Николай Бареков - черешката на новинарите-артисти в Би Ти Ви /да не се бърка с Би Би Си!/. Всички подобни теории в крайна сметка се израждат в антиновини по формулата "Който плаща - той поръчва музиката!" Видяхме освен това, че правителствата също са стока за продан /поне в България/. Не може, уважаеми г-н Мърдок, да служим хем на Мамона, хем на Истината! Няма как! Да подчиниш новините САМО на интереса на масите - означава да правиш чалга! Те това искат...

  9. 101
    #26

    .

  10. Boomadafaka
    #24

    proizwejdasht world wide garbage... 1penny nema da dam za nenasitnia mu arse.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.