Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Русия има проблеми с износа на зърно, след като атакува украинския зърнен износ

1 коментар
Карго корабът Valsamitis натоварен с пшеница в черноморското пристанище Черноморск близо до Одеса, Украйна, през февруари 2023 г. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Руските износители на зърно са изправени пред нарастващи трудности при износа на продукти на световните пазари на фона на изострянето на ситуацията в Черно море, след като руската армия удари украински пристанища на Дунава, а въоръжените сили на Украйна отговориха с атака срещу Новоросийск.

Недостигът на кораби в Русия и намаляващият апетит на западните търговци на зърно да правят бизнес с Москва увеличават разходите за транспортиране на руска пшеница в момент, когато войната в Украйна се разпространява в опасна близост до жизненоважни черноморски маршрути за доставки, предаде агенция Ройтерс.

Президентът Владимир Путин се зарече да замени украинското зърно за Африка с руско, след като през юли прекрати споразумението, което осигуряваше на корабите с украинско зърно безопасно преминаване през Черно море. С ескалацията на войната Путин наложи фактическа блокада на Украйна и атакува нейни складови съоръжения.

Украйна отвърна, атакувайки с морски дронове руски петролен танкер и военен кораб във военноморската база в Новоросийск, намираща се в съседство до голямо пристанище за зърно и петрол.

Едуард Зернин, ръководител на руския Съюз на износителите на зърно, коментира пред Ройтерс, че "скрити санкции" може да влошат ситуацията и "да доведат до увеличаване на разходите за превоз и застраховка" за Русия.

Това "ще се отрази на равнището на цените на пшеницата и другите зърнени култури на световния пазар", каза Зернин.

Въпреки че износът на селскостопанска продукция не е обект на преките европейски и американски санкции, наложени след нахлуването на Русия в Украйна миналата година, Москва твърди, че ограниченията, наложени на банките и на руски физически лица, са "скрити санкции" върху търговията с храни.

Търговците на зърно, морските превозвачи и застрахователите са все по-предпазливи да работят с руски контрагенти и рязко увеличиха тарифите за навло за тях, както и застрахователните такси, съобщи Ройтерс, позовавайки се на източници в корабни и търговски компании.

Застраховката на зърновозите, пътуващи за Новоросийск и Таман, които представляват 70% от руския износ на зърно, излиза десетки хиляди долари на ден повече в сравнение с подобни кораби, пътуващи за Румъния или България, казват източници на агенцията.

И преди Кремъл да се оттегли от зърнената сделка, такава застраховка изискваше "рискова премия"от около 10 000 долара на ден. Но след украинските удари залозите са нараснали още повече, казват източници на Ройтерс.

Според тях ескалацията в Черно море ще удари обема на руския износ, тъй като корабните компании вече се притесняват да изпращат корабите си в руски пристанища, особено по-новите с по-голям капацитет.

След като се оттегли от сделката за зърно, Русия обяви, че ще разглежда всички търговски кораби, които се насочват към Украйна, като законна военна цел. Киев отговори с подобно предупреждение и нанесе военноморска атака с дрон срещу кораби близо до Новоросийск.

През нощта на 4 август беше повреден големият руски военен десантен кораб "Оленегорский горняк", четвъртият голям десантен кораб, попаднал под украинска атака от началото на войната. В нощта на 5 август дрон камикадзе атакува танкера "Сиг" в района на Керч.

Това допълнително увеличава рисковете за корабособствениците, поне трима от които вече са спрели да превозват руско зърно, докато други са принудени постоянно да изчисляват рисковете от санкции. Това не е лесно предвид факта, че структурата на собственост на пристанищата в Русия не е прозрачна и мнозина се страхуват, че реалните им собственици може да са санкционирани лица, казва Майк Солтхаус, ръководител на външните връзки на застрахователя NorthStandard.

Според друг топ мениджър в индустрията дори зареждането с гориво в руско пристанище може да е нарушение на санкциите. "За каква нормална търговия можем да говорим?" оплаква се той.

Миналата година Русия е изнесла рекордните 60 милиона тона зърно с помощта на големите западни търговци Cargill, Louis Dreyfus и Viterra. Но всички те обявиха оттеглянето си от руския пазар от 1 юли 2023 г.

Международните компании сега почти не си сътрудничат с Русия и "транспортът се извършва главно от руски търговци, използващи кораби, които международните компании дори няма да докоснат", казва източник на Ройтерс.

Това са стари, бракувани кораби за насипни товари, често на повече от 30 години, които съставляват "сенчест флот" за руски износ на зърно, подобно на флота, който Москва събра да търгува с петрол, заобикаляйки санкциите.

През последните месеци Русия трябваше да търси повече плавателни съдове и да разчита все повече на "сенчеста флотилия" от зърновози, управлявани от турски и китайски компании, уточняват източници на Ройтерс.

Според прогнозата на Международния съвет по зърното, износът на пшеница от Русия през селскостопанската година, започнала през юли, ще възлезе на 44.7 милиона тона - приблизително колкото година по-рано, а на зърно като цяло – 54.6 милиона тона. Руското министерство на земеделието очаква износ в размер на 55.2 милиона тона - с 8% по-малко от година по-рано.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ABV
    #1

    Потопете търговския флот на путюрацията!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.