Софийският завод за смет ще е готов най-рано през лятото на 2012 г.

Софийският завод за смет ще е готов най-рано през лятото на 2012 г.
Строежът на инсталацията за преработка на отпадъците на София вероятно ще започне в края на 2010 г., което означава, че ще бъде въведен в експлоатация в средата на 2012 г. Това стана ясно в понеделник, когато бяха отворени офертите на кандидатите да изграждат съоръжението.

Девет са участниците в процедурата за обществена поръчка с индикативната стойност 229 млн. лв. Единствената българска компания, която играе самостоятелно, е "Холдинг Пътища", контролирана от Васил Божков. Дружеството обаче е заявило, че ще ползва подизпълнители с опит, който се признава от комисията по оценка на офертите.

Участват и други наши фирми, но в консорциуми с чужди дружества, тъй като едно от основните изисквания към кандидатите е да са строили подобни съоръжения. В обединението "МБТ Садината" влизат строителната фирма "Главболгарстрой" и германското дружество "Тайм везер". В листа има и консорциум “Садината-МБТ, както и “Сиес- Балканстрой Садината“ и “Данеко-Валмекс Садина МБТ“. Останалите кандидати са Обединение “Хут–Станилов“, “Алпине Бау Гмбх България“ и консорциумите “Мостостал- Екосистем- Келаг- Риск инженеринг-Енергоремонт" и “Кордеел-УТТ“.

Очаква се изпълнителят на съоръжението край село Яна да бъде избран през май и договор да се сключи през юни-юли, ако няма обжалване на конкурса, обясни заместник-кметът по екологията Мария Бояджийска. Трябва да се на прави и работен проект на инсталациите и с времето за строежа пускането на завода в експлоатация се очертава през лятото на 2012 г. В същото време според общинската програма за управление на отпадъците съоръжението трябва да е готово през 2011 г. Отделно от това се забавя и търгът за избор на строителен надзор, който все още не е приключил.

В следващите месеци ще бъде проверено дали предоставените удостоверения като доказателствата за оборот и опит са верни, ще бъдат оценени техническите предложения и най-накрая ще се отворят ценовите оферти.

"С еднаква тежест при класирането ще е цената за построяването на съоръжението и разходите по експлоатацията му", обясни Бояджийска. Целта е оперативните разходи да са възможно най-ниски, за да не се наложи драстично повишаване на такса смет, с която ще се покриват те. Зам.-кметът добави, че цената за строителство и оперативните разходи не могат да бъдат увеличени.

По-бързият вариант за изпълнение на строежа ще е поетапното проектиране и поетапното строителство на съоръженията, допълни Бояджийска.

Построяването на завод за преработка на отпадъците е сред приоритетите на Столична община в последните десет години, като са били разглеждани най-различни варианти за реализацията му. Оптимизмът на бившия кмет Стефан Софиянски дори доведе до затварянето на сметището в "Суходол" предсрочно и въвеждането на балирането на сметта в очакване на строежа на модерното съоръжение. Процедурата обаче се забави, което доведе до откриването в края на 2007 г. на наказателна процедура срещу България за неспазване на евронормите за управление на отпадъците в столицата.

Така се наложи повторното отваряне на депото в "Суходол" и сключване на договори с други общини за прием на софийските бали с боклук в техните сметища. Въпреки това през лятото на 2009 г. дойде и предупреждение за завеждане на съдебно дело срещу България, което форсира процедурите за изграждането на завода за преработка на сметта. 

Споделяне
Още по темата
Още от България