Софийският завод за смет ще е готов най-рано през лятото на 2012 г.

Софийският завод за смет ще е готов най-рано през лятото на 2012 г.
Строежът на инсталацията за преработка на отпадъците на София вероятно ще започне в края на 2010 г., което означава, че ще бъде въведен в експлоатация в средата на 2012 г. Това стана ясно в понеделник, когато бяха отворени офертите на кандидатите да изграждат съоръжението.

Девет са участниците в процедурата за обществена поръчка с индикативната стойност 229 млн. лв. Единствената българска компания, която играе самостоятелно, е "Холдинг Пътища", контролирана от Васил Божков. Дружеството обаче е заявило, че ще ползва подизпълнители с опит, който се признава от комисията по оценка на офертите.

Участват и други наши фирми, но в консорциуми с чужди дружества, тъй като едно от основните изисквания към кандидатите е да са строили подобни съоръжения. В обединението "МБТ Садината" влизат строителната фирма "Главболгарстрой" и германското дружество "Тайм везер". В листа има и консорциум “Садината-МБТ, както и “Сиес- Балканстрой Садината“ и “Данеко-Валмекс Садина МБТ“. Останалите кандидати са Обединение “Хут–Станилов“, “Алпине Бау Гмбх България“ и консорциумите “Мостостал- Екосистем- Келаг- Риск инженеринг-Енергоремонт" и “Кордеел-УТТ“.

Очаква се изпълнителят на съоръжението край село Яна да бъде избран през май и договор да се сключи през юни-юли, ако няма обжалване на конкурса, обясни заместник-кметът по екологията Мария Бояджийска. Трябва да се на прави и работен проект на инсталациите и с времето за строежа пускането на завода в експлоатация се очертава през лятото на 2012 г. В същото време според общинската програма за управление на отпадъците съоръжението трябва да е готово през 2011 г. Отделно от това се забавя и търгът за избор на строителен надзор, който все още не е приключил.

В следващите месеци ще бъде проверено дали предоставените удостоверения като доказателствата за оборот и опит са верни, ще бъдат оценени техническите предложения и най-накрая ще се отворят ценовите оферти.

"С еднаква тежест при класирането ще е цената за построяването на съоръжението и разходите по експлоатацията му", обясни Бояджийска. Целта е оперативните разходи да са възможно най-ниски, за да не се наложи драстично повишаване на такса смет, с която ще се покриват те. Зам.-кметът добави, че цената за строителство и оперативните разходи не могат да бъдат увеличени.

По-бързият вариант за изпълнение на строежа ще е поетапното проектиране и поетапното строителство на съоръженията, допълни Бояджийска.

Построяването на завод за преработка на отпадъците е сред приоритетите на Столична община в последните десет години, като са били разглеждани най-различни варианти за реализацията му. Оптимизмът на бившия кмет Стефан Софиянски дори доведе до затварянето на сметището в "Суходол" предсрочно и въвеждането на балирането на сметта в очакване на строежа на модерното съоръжение. Процедурата обаче се забави, което доведе до откриването в края на 2007 г. на наказателна процедура срещу България за неспазване на евронормите за управление на отпадъците в столицата.

Така се наложи повторното отваряне на депото в "Суходол" и сключване на договори с други общини за прием на софийските бали с боклук в техните сметища. Въпреки това през лятото на 2009 г. дойде и предупреждение за завеждане на съдебно дело срещу България, което форсира процедурите за изграждането на завода за преработка на сметта. 

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво очаквате да свърши служебното правителство?