Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Спорът между КЗК и "Окшънайз" – за застраховки, но не съвсем

Новата платформа за корпоративни търгове е различна и технологично, и като бизнес модел

1 коментар
Спорът между КЗК и "Окшънайз" – за застраховки, но не съвсем

Комисията за финансов надзор (КФН) се оказа въвлечена в спор между нови и стари технологии – и съответно бизнес модели - при продажбата на застраховки. Поводът е онлайн платформата "Окшънайз" (Auxionize) за корпоративни търгове, която стартира през 2014 г. и промени правилата на играта на българския пазар. Моделът поставя купувачите в по-силна позиция и им осигурява най-изгодните цени под формата на виртуален открит и прозрачен търг. Ефектът е смъкване на цените с около една трета, според собственика на платформата Ивайло Пенчев, основател на фирмата "Уолтопия".

Платформата стартира с търгове в транспорта, а днес прави такива в 50 категории за стоки и услуги, сред които и застраховането, макар и с малък дял. Това предизвиква недоволството на Българската асоциация на застрахователните брокери (БАЗБ), чиито членове не искат да се възползват от новия модел и съответно губят клиенти.

БАЗБ пуска жалба до Комисията за финансов надзор през април. В нея се твърди, че "Окшънайз" извършва нелицензирано застрахователно посредничество. Вече три месеца КФН прави проверка и все още не може да каже по същество дали "Окшънайз" нарушава закона. Междувременно КФН е разширила обхвата на проверката, включвайки и застрахователни брокери, които търгуват през онлайн платформата.

Както обяви Ивайло Пенчев пред журналисти във вторник, така КФН подлага на "институционален тормоз" не само "Окшънайз", но и ползвателите му. Пенчев определи проверката като поръчкова и в защита интересите на няколко застрахователни брокери.

Той твърди, че не е възнамерявал да напада и обвинява държавните институции, но "чашата преляла", след като решили да го атакуват и медийно. Затова бизнесменът, чиято компания е световен лидер в производството на катерачни стени, даде пресконференция по случая, на която обяви война на корупцията в държавата.

КФН все още няма становище по спора дали предлаганата от онлайн платформата услуга представлява или не застрахователно посредничество. От КФН възприемат "предварителната реакция" на Пенчев като "неприемлив натиск" срещу комисията, преди да са се произнесли по същество.

От БАЗБ в изявление до медиите посочват, че "целта на платформата да предоставя услуги на свободния пазар е похвална, но застрахователното посредничество е регулирана дейност, с редица законови, професионални и организационни изисквания както към посредниците, така и към самия процес на разпространие на застрахователни продукти". БАЗБ също като КФН смятат, че Пенчев си прави безплатна реклама на сайта и са в очакване на решението на КЗК за неговата легитимност. В организацията членуват едни от най-големите брокерски агенции на пазара - "Ес Ди Ай Груп" (SDI), "Евро брокер", "Дженерал брокер", "Брокер Инс" и други. Те работят по традиционния начин – наемат офиси в различни градове на страната, за които плащат наем, както и заплати на служителите. Очевидно тях платформата не ги устройва, защото им отнема клиенти и част от бизнеса.

В същото време печелят брокерите, които ползват онлайн платформата. Това са предимно малки агенции и самостоятелни играчи, някои от които са членове на конкурентната организация - Асоциация на застрахователните брокери. От асоциацията към момента няма коментар по темата.

Спорът

Спорът между БАЗБ и "Окшънайз" е дали онлайн платформата извършва застрахователна дейност.

"Основна мисия на КФН е да съдейства с юридически, административни и информационни средства за поддържане на стабилност и прозрачност на небанковата финансова система в България, както и да защитава интересите на инвеститорите, застрахованите и осигурените лица" – това е мисия на КФН, цитира от сайта им Пенчев.

Според него "мисията на КФН е да защитава интереса на застрахованите и да ги пази от злоупотреби на застрахователите и застрахователните агенти". КФН ни проверява по поръчка именно на тези, от които всъщност трябва да ни пази, каза Пенчев.

Той е категоричен, че "Окшънайз" не е посредник, а "табло за обяви", "един шернат Ексел".

На българския пазар работи и друга подобна платформа от преди тази на Пенчев – Ariba на технологичния гигант SAP, но до момента няма публична информация КФН да прави проверка на тяхната дейност. Очевидно причината е, че те не са толкова популярни на пазара у нас.

Според Кодекса за застраховане, застрахователния брокер е субект, който представлява потребителя на застрахователна услуга пред застрахователните дружества, посочват в становището си БАЗБ. Според тях Ивайло Пенчев абсолютно неправилно вменява ценообразуването на застрахователната услуга във функциите на застрахователния брокер.

"Цената на застраховките се определя от застрахователните дружества на база рискови обстоятелства, които обикновено застрахователният брокер представя от името на клиента. След това брокерът проверява за най-доброто предложение, според нуждите на клиента, сред продуктите на множество застрахователи. Както се вижда, всеки лицензиран застрахователен брокер извършва проучване от името на клиента за най-добрите условия за неговата застраховка, т.е. прави много повече, отколкото цитираната платформа, вменила си брокерски функции", обясняват от БАЗБ.

За това БАЗБ е изразило до КФН притеснението си от факта, че платформата няма лиценз за застрахователно посредничество и не подлежи на контрол при условие, че предлага организацията на сделки между фирми и застрахователни дружества.

БАЗБ заявява още в становището си, че приветства всеки нов участник на пазара, който приема и спазва установените легални и професионални норми, защото именно високите изисквания и законовите разпоредби към застрахователните брокери са условие за честна конкуренция и качествени услуги за потребителите.

КФН упрекна Пенчев и в това, че с огласяването на проверката правел безплатна реклама на сайта си. "Безпочвените" му нападки срещу независимия орган принудили КФН да вземе отношение срещу опитите за подриване авторитета на институцията, се казва още в позицията на регулатора.

Чудото "Окшънайз" до 2016 г. работи на загуба

Онлайн платформата е "клиентски центриран виртуален пазар с богата прокюърмънт функционалност, даваща страшна сила в ръцете на купувачите и унищожаваща корупционните практики с небивала ефективност. Няма друго такова чудо на света" – така "рекламира" Пенчев онлайн услугата.

В "Окшънайз" купувачът инициира процеса на покупка, стартирайки търг с обратно наддаване, а продавачите полагат старание да спечелят тази покупка. Всичко това се случва прозрачно за купувача, но във виртуалното пространство на един клик разстояние.

"В "Окшънайз" най-добрият доставчик печели, а тези доставчици, които са разчитали на неинформираността на клиентите си или са подкупвали служителите им, губят и постепенно започват да берат душа и да се обаждат на разни комисии, подстрекавайки ги да се заяждат с нас", обясни Ивайло Пенчев.

От стартирането на онлайн платформата в края на 2014 г. са реализирани 16 348 сделки за общо 166 милиона лева. Сделките се сключват в 50 основни категории стоки и услуги. Най-търсени са транспорт, строителство, охрана, самолетни билети, работно облекло, офис консумативи.

Услугите на платформата се използват от 6748 фирми и 9974 регистрирани потребители. Броят на потребителите е по-голям, защото от една компания може няколко души да ползват сайта.

От всички осъществени сделки чрез "Окшънайз" броят на застраховките е 113, тоест едва 6.6 промила от общия брой. Сключените застраховки са на стойност около 394 000 лева, което е около 2 промила от общия брой сделки. Таксите, които е получила "Окшънайз" от тези застрахователни сделки, са общо 280 лева, каза Пенчев.

По думите му печалбата е отивала при купувачите, които често са постигали двойно намаление от първоначалната цена, а често – около 30%. "С други думи – създали сме стойност за около 100 000 лева за клиентите си купувачи, получавайки насреща около 280 лева. Ние сме като едни Робин Худовци", каза Пенчев.

Според финансовите отчети на "Оукшънайз" за първите две години от старта на платформата - 2014 и 2015 г., дружеството е на загуба от около 700 хил. лв. За 2016 г. финансовият отчет все още не е качен в Търговския регистър.

По думите на Пенчев "Окшънайз" защитава интересите на "купувачите и честните доставчици така, както нито една комисия не би могла, ако ще и да направи шесторно задно салто и да спечели Нобелова награда в три дисциплини едновременно". Причината е, че технологията осигурява прозрачна среда за свободна конкуренция, а човечеството не е открило по-добър начин за защита интересите на клиента от свободната конкуренция, посочи Пенчев.

Клиентът има право да изиска всякакви документи от продавача на стоката и услугата. Платформата има и рейтингова система, в която клиентите оценяват доставчиците. Ако някоя компания измами клиент, това веднага ще стане известно на всички нейни потенциални партньори, твърди Пенчев.

Към момента достъп до електронните търгове имат само компании. За това е необходима регистрация и се плаща такса, която зависи от броя търгове, на които ще участват, има и абонамент – месечен или годишен.

От 1 юли платформата ще бъде отворена и за гражданите, обеща Пенчев. Първоначално ще се тръгне само със застраховки и самолетни билети, а след това ще се добавят и други категории. Планиран е и старт на опцията клиентите да посочат артикулите, които купуват, а оператори на "Оукшънайз" ги комбинират с покупките на други купувачи и по този начин клиентите се обединяват и преговарят с доставчиците за общите си количества. По този начин се постигат значително по-добри условия, каза Пенчев.

Държавата не се възползва от електроните търгове

До този момент нито един държавен орган не се е възползвал от електронните търгове, въпреки че Пенчев още в края на 2014 г. предложи публично държавата да ползва платформата безплатно. Досега това можеше да се прави само за поръчки на стойност до 36 000 лв.

От началото на 2018 г. "Окшънайз" ще поддържа и многокритерийни търгове. Това означава, че обществените поръчки по закона ще могат да се пускат през платформата и всички данъкоплатци ще могат да гледат на живо как се пише заданието, как тече оферирането и как се избира победителят, каза Пенчев. Той уточни, че предоставя тази опция безплатно на държавата и се надява в нея да се намерят институции, които ще се престрашат.

При старта на платформата вицепремиерът Томислав Дончев коментира пред Mediapool, че няма как да се възползват от услугите на частна платформа, заради ограниченията в ЗОП.

Гид за подаръци

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. NORAD
    #1

    добра реклама си направи тоя Пенчев - браво!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.