Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Обвинения в болшевизъм и ескалация на спора за организацията на движението около НДК

Районният кмет поиска да се върне старото положение. "Спаси София" настояват, че проблеми няма

28 коментара
Конфронтацията около реорганизацията на движението по бул. "Витоша" и "Патриарх Евтимий" продължава. Снимка: БГНЕС

Новата организация на движението около НДК вече противопоставя не само живеещи в центъра и отявлени политически опоненти, но и представители на управляващата коалиция в София.

Общинските съветници от "Спаси София" продължават да бранят реорганизацията и не смятат, че е трябвало преди въвеждането ѝ да предложат мерки за решаване на проблемите с паркирането и достъпа до жилищата на хората от района.

Кметът на "Средец" Трайчо Трайков (ДБ), издигнат от коалицията между "Продължаваме промяната-Демократична България" (ПП-ДБ) и "Спаси София", пък поиска връщане на старата организация - без велоалея, бус лента и успоредни места за паркиране по бул. "Патриарх Евтимий", докато не се решат проблемите, които новостите създават.

В петък транспортната комисия към Столичния общински съвет се събра извънредно да обсъди проекта, чиято реализация на практика е пред финал. На заседанието присъстваха велосипедисти, които подкрепят промените, както и живеещи в района, които са против начина, по който те се случват. След няколкочасови обсъждания до конкретно решение така и не се стигна. Председателят на комисията Иван Таков от БСП обяви, че ще се изчака 2-3 седмици, докато съветниците получат данни за трафика, които искали от общината от доста време, преди да се предприемат някакви действия.

С новата организация на движението по бул. "Патриарх Евтимий" вече има велоалея и бус лента, паркира се успоредно, а лентите за коли са намалени от три на две. В района на НДК велоалеята беше "свалена" от тротоара на пътното платно. Паркирането по бул. "Витоша" е косо и назад, а движението е в по една лента в посока. По бул. "Фритьоф Нансен" движението трябва да стане двупосочно, а велоалеята отново да е в рамките на пътното платно.

"Спаси София" не вижда проблем

От заседанието на комисията на практика се разбра, че решението проектът да се реализира сега и без компесаторни мерки е на съветниците от "Спаси София" и на техния съпартиец Илиян Павлов, който е заместник-кмет по транспорта.

"Не искам да поставям в конфликт участниците в движението. Искаме от 100% улица за коли да осигурим минимални условия и за велосипедисти, пешеходци и градски транспорт", коментира Андрей Зографски от "Спаси София".

На въпрос на Mediapool дали не е трябвало първо да се предложат алтернативи, а след това да се прави реорганизацията той отговори: "Проектът е правен през 2017 г. Тогава компенсаторната мярка беше метрото, което се строеше към онзи момент. Работим по компесаторните мерки, сигурен съм, че в следващите месеци ще се случат… Тези булеварди са общоградски, не на всеки район по отделно… Мерките за паркирането не са от днес за утре".

Запитан дали не е трябвало първо да приемат мерки за проблема с паркирането и след това да се правят промени в организацията на движението, Зографски заяви: "Не трябваше, защото в момента дължим на другите участници в движението някакъв коридор, а не първо да се погрижим 120% за автомобилите, а 0% за останалите участници в движението".

Зографски добави, че в следващите 3 месеца щели да се правят наблюдения и анализ на ефекта от промените и "ще докажем емпирично, че има увеличение на велосипедния транспорт". Ако все пак по време на наблюдението се появели проблеми, щели да бъдат решени. 

Местата за паркиране не стигали и преди ремонта

Зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов също не смята, че ремонтът е трябвало да бъде предшестван от осигуряване на повече места за паркиране. "Проблемът с паркирането там не е от вчера и премахването на 50 места няма да доведе до апокалипсис", заяви той. Уточни, че преди реорганизацията в района имало 3000 места в синя зона. Само разрешенията за целгодишно паркиране за живеещите в тези зони надвишават общия брой места. Павлов обаче не успя да каже с колко. Проблемът се задълбочава и от служебния абонамент и паркирането на коли, идващи от други части на града.

И Павлов, и Зографски казаха, че подготвят предложения за осигуряване на повече места за паркиране, но това ще стане след изборите на 9 юни, когато политическите страсти щели да стихнат.

Районният кмет иска да се върне старата организация

Районният кмет Трайчо Трайков заяви, че първоначално е започнало едновременно обсъждане на проекта за нова организация на движението около НДК и осигуряването на алтернативни места за паркиране за живеещите там. Въпреки това реализацията на проекта е започнала, без да са задвижени мерки за паркоместа. Ден по-рано Трайков написа във Фейсбук, че е получавал информация за ремонта избирателно и не е бил уведомен, че ще се случи преди да се осъществят идеите за комепсаторни мерки. Припомни, че именно наличието на конфликти е отложило реализацията на идеята, която и той подкрепи преди няколко години.

"Сега проектът се реализира без обсъждане, без изчистване на детайлите и най-лошото - без компенсаторни мерки", заяви Трайчо Трайков. Той повтори, че предлага да се освободят места за паркиране за живеещите в центъра на паркинга до Националния стадион "Васил Левски", който се стопанисва от общинското дружество "Пазари Запад", както и да се увеличи подзоната за паркиране за хората от района, а местата по бул. "Патриарх Евтимий" да бъдат запазени само за живеещите наоколо. Според него осъществяването на тези мерки ще отнеме от 1 до 3 месеца.

Той помоли, докато влязат в сила тези мерки, да се върне старата организация на движението, като се махнат колчетата, отделящи велоалеята, без да се премахва маркировката.

Има по-лошо нещо от Бай-Тошовия комунизъм и това е болшевизмът

"Има по-лошо нещо от Бай-Тошовия комунизъм и това е болшевизмът. Когато от 50 човека 30 могат да решат да обесят останалите 20. Не искаме болшевизъм. Има място за всички и може да се съчетае интересът на всички. Това е въпрос на добра комуникация с хората", каза Трайчо Трайков на заседанието на комисията по транспорт.

По време на дебатите проектът отново беше критикуван от БСП, ГЕРБ, "Синя София". Общинският съвет обаче по закон трудно може да се намеси в казуса, тъй като решенията за ремонтите се взимат от кмета на общината Васил Терзиев. Преди ден той защити проекта, за който не се беше изказвал до момента.

Единственият му коментар по темата беше преди започването на ремонта и беше в отговор на опасенията, че проектът ще се случи "на тъмно". Тогава той успокои през пост във Фейсбук, че има заповед само за преасфалтиране на "Патриарх Евтимий", а други промени щели да се въвеждат само след обсъждане с гражданите. Но се случи друго. Дни по-късно зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов издава заповед и за промяна на организацията на движението, чието изпълнение започна преди десетина дни.

Противопостовяне между гражданите

Очаквано велосипедистите защитиха проекта, тъй като осигурява по-добри условия за придвижване с колело. А това е предпоставка за по-чист въздух и намаляване на автомобилното движение.

Живеещи в района пък за пореден път се обявиха "против" заради липсата на места за паркиране, предпоставките за задръстване и допълнително замърсяване. Чуха се и мнения, че общинските съветници настройват хората едни срещу други, вместо да решат проблемите им, като вземат мерки и за паркирането, и за улесняването на придвижването с градски транспорт и колело.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

28 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #28

    всеки ден поне по 2 пъти минавам оттам... Може да се обобщи, че "голЕмата промЕна" се свежда до това, че на "Патриарха" велоаленята вече е на улицата, а не на тротоара (както си и трябва!) ... Нито паркоместата са намалели, нито лентите за автомобилите... ... Чакам да пуснат и следващия етап - двупосочното по "Нансен". ... Предполагам и там ще лъсне директната полза за облекчаването на движението наоколо: най-малкото - ще си отдъхне гъсто ПРЕнаселената (с хора, с паркирали

  2. полк. Дрангов
    #27

    В 23 и 24 МИР , любовта към ПП-дебилите нараства лавинообразно!....На 9-ти нито един глас за Шарлатаните!

  3. асен
    #26

    щом кмет ти е ушев, купил мястото си, ще си прави каквото иска и ще си свирка дори!

  4. полк. Дрангов
    #25

    Кражбата на 140 паркоместа е углавно "престъпление по служба" и Борис Бонев, Павлов и "внучето" са за затвора!

  5. Kruger
    #24
    Отговор на коментар #21

    Троляк, какво стана с неграмотната опорка за "хауса". Поправиха ли ви я в милиционерското най-накрая?:)

  6. Kruger
    #23
    Отговор на коментар #14

    То и в момента има достатъчно много места за паркиране в центъра на София. Частните паркинги ги осигуряват. Без значение дали си живущ или не, ако толкова много искаш да си паркираш автомобил или нещо друго там (пр. лодка), има къде. Точно както в Манхатън, Лондон или Любляна. Ама струва пари, разбира се. А някои хора тук искат просто да притежават и улиците без пари, разбира се:) Ето това е комунистическото "мислене": общото е мое:))

  7. русенец
    #22

    Проблемът е на шопите, защото гласуваха за скрит комунист и издънка на Държавна сигурност фунционер. При нас проблемът е същия, но поне гласувахме за открит комунист и човек, кото се гордее, чее внук на Държавна сигурност и че неговия дядо кумир е убиецът на внучката на Баба Тонка и на нейния мъж - обичан директор на елитна русенска гимназия.

  8. полк. Дрангов
    #21

    В 23 и 24 МИР любовта към "внучето", "Съсипи София" и ПП-дебилите масово нараства!....На 9 юни нито един глас за тези идиоти!

  9. Ще забранят продажбата на по-стари автомобили
    АКТУАЛНО
    10.05.2024
    Автор:
    Обективно
    Ще забранят продажбата на по-стари автомобили
    Вносът и продажбата вътре в страната на по-стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проектът на Интегриран план за енергетика и климат на кабинета на Николай Денков, който е изпратен в Брюксел и чака одобрение от Европейската комисия.

    В страната ще може да се внасят само автомобили с еко стандарт “Евро 4” или по-висок. Този стандарт беше въведен за автомобили

  10. Коментарът е изтрит в 00:04 на 11 май 2024 от автора.
    #19

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.