Такси приложението "Максим" у нас е пред спиране

Събирането на доказателства срещу руския "Юбер" е на финала си, увери Менда Стоянова протестиращите шофьори

Таксиметрови шофьори излязоха на шествие срещу руския Юбер, сн. БГНЕС

Регистрирани таксиметрови шофьори излязоха в четвъртък на протест в София срещу приложението "Максим" за поръчка на превоз срещу доста по-ниски от техните цени. Шествието на жълтите автомобили тръгна от 7-ми километър на бул. "Цариградско шосе“ към центъра с маршрут бул."Цар Освободител“, улиците "Георги С. Раковски“ и "Оборище“, за да завърши на пл. "Александър Невски“ при парламента.

Още в началото на протеста неговите предводители се срещнаха с председателя на парламентарната комисия по финанси Менда Стоянова. Тя увери водачите, че спирането на приложението от Комисията за защита на конкуренцията е на финалната си права. Демонстрантите пък призоваха пътуващите да не ползват услугите на приложението, защото не са сигурни.

"Протестът ни цели институциите да се сезират и да се реши проблемът с нерегламентираните превози", заяви Спас Атанасов, председател на Браншова камара на таксиметровите водачи и превозвачи, в Народното събрание след среща с ГЕРБ и представители на Министерство на транспорта и парламентарната транспортна комисия. Протестиращите получили уверения, че се работи по събирането на доказателства от страна на Комисията за защита на конкуренцията, че регистрираната в Русия компания, предлагаща онлайн услугата, извършва нарушения.

"Днешната среща тук в парламента беше ползотворна, защото получихме доказателство за това, че службите работят. Нашето желание и нашето настояване днес, което е изразено с протеста, който организираме, е да задействаме този процес, така че максимално бързо да бъде прекратена тази порочна практика“, каза Райна Димитрова от Националния таксиметров синдикат.

Сигналите срещу дейността на интернет платформата за поръчка на таксиметрови услуги са от преди година. Те са подадени до Комисията за защита на конкуренцията, НАП, прокуратурата и МВР, посочи Кирил Ризов, председател на Сдружение "Съюз такси“. По думите му недоволството на бранша е заради това, че компанията предлага дъмпингови на техните цени, защото разходите им са с две трети по-ниски от тези на редовните таксите, минаващи през регистрации и имаше данъчни задължения.

"За таксиметров превоз, трябва да бъдат изпълнени определени искания. Трябва да има удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници и към него да бъдат вписани автомобили, които отговарят на определени изискания, за да бъдат вписани. Трябва да има разрешение от съответната община за такъв превоз. Такси "Максим“ имат удостоверение за регистрация, към което са вписани два броя автомобили. Фирмата е вписана в Пловдив, но няма разрешение от общината. От лятото на миналата година за този проблем се работи. Водачите никой не ги знае на какви условия отговарят. За потребителите това е изключително рисково. Това е нелоялна конкуренция“, обясни Бойко Рановски, директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация“ пред БНР.

Менда Стоянова увери протестиращите, че спирането на приложението "Максим" е на финала си. По думите ѝ не е необходима промяна в законодателството, а в събирането на достатъчно доказателства за нерегламентираната дейност.

Антимонополната комисия започна да разглежда https://www.mediapool.bg/kzk-se-zadeistva-za-ruskoto-taksi-maksim-u-nas-news290658.html в началото на март 2019 г. случая с безконтролната услуга за свързване на пътуващи чрез смартфон приложение с шофьори, които са готови да превозят до посочената дестинация клиентите. "Максим" работи у нас от 2014 г., но едва сега влезе в полезрението на Комисията за защита на конкуренцията.

Според Менда Стоянова обаче още от май миналата година Министерство на транспорта, НАП, прокуратурата и автомобилната инспекция са предприели действия в тази посока, но доказателствата се събират трудно, през заявки през това приложение. Собственикът на сайта е офшорна компания, чиито сървъри не се намират в България, каза шефката на бюджетната комисия. "Това е процес, който не може да завърши толкова бързо, но е на финала си", допълни тя.

По думите ѝ проблемът с този вид услуга не е само на таксиметровите превозвачи, но и на клиентите, защото не получават сигурност в качествата на водача, в изправността на колата, застраховки, което всъщност се регламентира през Закона за автомобилните превози. 

Компанията "Максим" е руска, основана е през 2003 г., а сайтът ѝ има версии на 15 езика, между които и български. Фирмата разчита на модела на споделени пътувания, при който всеки може да стане шофьор със собствения си автомобил и да кара колкото време желае без да бъде обвързан с договор.

Принципът ѝ на работа е като на популярната услуга "Юбер",  която у нас бе забранена от съда през 2015 г.  Мотивът на Върховния административен съд бе, че се извършва нелоялна конкуренция в превозите на пътници е бе потвърдено решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за незабавно спиране на недобросъвестната търговска практика. Преди това КЗК наложи четири глоби за общо 200 хил. лева на двете фирми, които предлагаха нас услугата за превози "Юбер" (Uber) – холандските Uber BV и Rasier Operations.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?