Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Национален ТИР протест провокира редакция на Пакета "Мобилност"

Стотици камиони и хиляди шофьори накараха правителството да защитава интересите на превозвачите

5 коментара
Национален ТИР протест провокира редакция на Пакета "Мобилност"

Национален протест на стотици камиони и хиляди шофьори в цялата страна, провел се в четвъртък, накара правителство да се задейства в защита на интересите на международните превозвачи, които се притесняват, че нови европейски изисквания за почивките и заплащането на шофьорите ще ги доведат до фалит. Премиерът Бойко Борисов, който е домакин на Срещата на върха ЕС – Западни Балкани в София, постави въпроса пред германския канцлер Ангела Меркел и френския президент Емануел Макрон и веднага било разпоредено заедно с българските фирми да се започне преразглеждане на заложеното досега в европейските изисквания, които все още са в процес на съгласуване и одобрени от Брюксел.

Представители на превозвачите веднага са започнали работа с експертите на транспортното министерство, съобщиха пред Mediapool от браншовите съюзи, организатори на масивния национален протест.

Оптимизъм, че в бъдещия Пакет "Мобилност“ на Европейския съюз ще бъдат отразени исканията на българските превозвачи и  техният интерес ще бъде защитен, прояви министърът на транспорта Ивайло Московски, който се срещна в София с протестиращи срещу новите европейски изисквания шофьори.

Московски разговаря с протестиращите, сн. Министерството на транспорта

Стотици камиони на пътя в знак на недоволство

Колона от стотина камиони бе строена на столичния булевард "Цариградско шосе" през целия работен ден и затрудни движението в София, което и без това имаше редица ограничения заради Срещата на върха. Стотици тежки автомобили излязоха в още девет града и два гранични пункта на протест срещу плановете за нови европейски изисквания за международните превозвачи, които според българските фирми убиват бизнеса им.

Тежки автомобили блокираха за кратко кръговото платно на Дунав мост край Русе, други камиони бяха паркирани на ГКПП-Кулата и Илинден с транспаранти на български и английски "Има ли място за БГ бизнеса в ЕС?“, "Не на дискриминацията в ЕС!“, "Макрон=Дискриминация“, "Макрон, не убивай транспорта в България!“ и др. Тирове протестираха и в Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Велико Търново, Видин, Враца, Свиленград, Смолян и други градове.

Колоната тирове по Цариградско шосе, сн. БГНЕС

Протестът показа, че против промените са и шофьорите, а не само превозвачите, които е резонно да не искат да плащат според стандарта на европейската страна, в която работят водачите им, и шофьорите им да се връщат на три-четири седмици в дома си. По време на демонстрациите водачите твърдо се обявяваха против готвените промени.

Московски се срещна с участниците в протестното шествие, което премина през центъра на София и приключи пред НДК, където се бяха събрали евролиделите и ръководителите на държавите от Западните Балкани.

Транспортният министър обяви пред хилядното шествие, че след срещата предишната вечер между Борисов, Макрон и Меркел е оптимист, че Пакетът "Мобилност“ с новите изисквания за превозвачите ще бъде коригиран и ще бъдат обективно отразени исканията на българските фирми.

Разбиране от страна на Меркел и Макрон

По думите му вече били приети много голяма част от аргументите на българския автобизнес и била изразена готовност да бъдат одобрени текстовете, предложени от българската страна.

Основната цел е да бъдат гарантирани социалните права на шофьорите и правилата при изпълняване на професията, обяви Московски. По думите му лидерите на Германия и Франция вече се били разпоредили на своите експерти да започнат работа заедно с българския екип в Комитета на постоянните представители – КОРЕПЕР, за да бъде намерен възможно най-балансираният и компромисен вариант, в който да бъдат в максимална степен отчетени справедливите искания на българските превозвачи, съобщиха от транспортното министерство.


Протестиращите на Дунав мост, сн. БГНЕС

Организациите на превозвачите допълниха, че дори още същия ден е започнала работата по прегледа, заявен още сутринта в четвъртък и от Бойко Борисов.

"Основният им аргумент е, че нашите шофьори биват третирани по лош начин – не спят на хубави места, не поддържат най-добрите хигиенни навици, в смисъл поради спецификата на своята работа", коментира премиерът пред журналисти преди началото на Срещата на върха.

Той допълни, че е имал максимален диалог с Меркел и Макрон и " няма нещо, което да не съм обяснил, очаквам да намерим решение".

Подкрепа от европейската бизнес организация

Позицията на българските превозвачи бе защитена и от най-голямата бизнес организация в Европа – "БизнесЮръп" (BusinessЕurope). Нейният генерален директор Маркус Байрер коментира пред БНР, че някои от пунктовете в европейския пакет за мобилност са заплаха за функционирането на пазара.  Той препоръча на ЕС фокусът на политиката да бъде борбата с незаконните практики, докато новите предложения ще стимулират недекларирания труд и фалшивото самонаемане.

"Ние подкрепяме технологията и неутралността от гледна точка на технологии, гориво и дигитализация. Някои от точките са заплаха за функционирането на пазара и смятаме, че ЕС трябва да се занимава с регулация на доста по-големи проблеми, а не на такива детайли като например колко да е голяма кабината на шофьорите", коментира Байрер.

Новите правила за възнагражденията подкопават конкурентната позиция на чуждестранните доставчици на услуги. Ако бъдат приети промените, това би попречило на трансграничната търговия с услуги и следователно на общия растеж и създаването на работни места, смята още той.

Предложенията биха се намесили и в националната система за определянето на заплатите, смята още представителят на европейската бизнес организация.


Недоволните превозвачи на ГКПП-Кулата, сн. БГНЕС

Притесненията на българския транспортен бранш, че ще бъде ощетен от новите правила бяха обсъдени  и на среща на лидера на БСП Корнелия Нинова и председателя на групата на "Социалистите и демократите” в ЕП Удо Булман.

"Имаме обща позиция, че така, както е предложен, пакетът за мобилност е неприемлив, ощетява българския транспортен бранш и трябва да се намери друго компромисно решение, за да няма дискриминация спрямо България и по-малките страни”, посочи след разговора с Булман лидерът на социалистите у нас.

Засега протестите спират, но транспортният бизнес оставан нащрек за развитието на работата на сформираните групи за детайлен преглед на техните предложения и извършването на корекциите така, че да отразяват техните искания.


Варненци разположиха камионите си на околовръстното, сн. БГНЕС

Линиите, от които няма да се отстъпва

Със сигурност браншът у нас няма да отстъпи от искането си да отпадне намерението фирмите да бъдат принудени  плащат заплати на шофьорите си, работещи в други европейски държави, по тамошните стандарти, както и да връщат шофьорите си обратно в България на три-четири седмици и се променят правилата за извършване на транзитни превози. Причината е, че това би намалило конкурентността на българския транспорт, защитавайки повече западните компании.

"Това е национална кауза и тя няма цвят", заяви Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи - организацията-координатор на протестите.

От бранша също така призоваха всички български политици да не използват проблема за тяснопартийни цели, а да насочат усилията си към общата кауза за защита на националните интереси и недопускане на дискриминиращи решения в ЕС.

Сн. БГНЕС

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #5
  2. pepe
    #4
  3. Дедо Генчо
    #3

    А не е ли по-добре да питаме шофьорите, не работодателите им. Защото конкурентността на българските фирми се базира основно на ниските заплати на работещите там.

  4. pepe
    #2
  5. Milenca
    #1

    С какво толкова Макрон раздразни българските ченгета?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.