Превозвачи плашат Брюксел с блокада заради пакета "Мобилност"

Превозвачи плашат Брюксел с блокада заради пакета "Мобилност"

Съюзът на международните превозвачи (СМП) заплаши Брюксел с блокада на тирове, ако Европейският парламент приеме спорните текстове в пакета "Мобилност".  Това обяви Ангел Траков, председател на Управителния съвет на СМП на пресконференция в София, с уточнението, че това са крайни мерки.

В Съюза на международните превозвачи членуват над 430 фирми, с автопарк от над 10 000 превозни средства, като общият размер на инвестициите възлизат между 1 и 1.5 млрд. лв., каза Траков.

Освен това българските превозвачи повториха заканата си да поискат референдум за излизането на България от Европейския съюз, ако промените в първия пакет "Мобилност" бъдат одобрени от Европейския парламент. Освен това те ще призоват своите семейства и близки да не гласуват на предстоящите евроизбори догодина.

Тази закана звучи абсурдно на фона на редица изследвания, според които около две трети от българите одобряват членството в ЕС.

В началото на юли Европейският парламент трябва да гласува окончателно промените в първия пакет "Мобилност". Част от предложенията, които имат за цел да защитят правата на шофьорите за по-добри условия на труд, не се харесват от българските превозвачи. Според тях целта е източноевропейските фирми да бъдат елиминирани от пазара в Западна Европа, който в момента подбиват с по-ниски цени. Става въпрос за връщането на водачите на камиони на всеки три седмици у дома, забраната за почивка в кабината и въвеждането на "интелигентни" тахографи.

При гласуването на предложенията в транспортната комисия на ЕП на 4 юни, част от текстовете отпаднаха. Въведе се обаче нов, който предвижда не шофьорите, а камионите да се връщат на всеки три седмици у дома, което още повече разгневи българските превозвачи.

Връщането на камионите на всеки три седмици у дома

"Въпреки че транспортната комисия на ЕП гласува да отпадане задължението водачът да се връща на всеки три седмици у дома, в документа се появява нов текст, със спорна правна обосновка, съгласно който транспортната фирма се задължава всяко превозно средство на всеки три седмици да има поне едно натоварване и разтоварване в държавата членка на регистрация. Това означава, че на всеки три седмици около 3000 български камиона трябва да бъдат извеждани от пазара на транспортни услуги в ЕС и връщани в България", обясни
Мадлен Кавръкова, правен съветник на СМП.

Според нея този текст е доказателство, че истинската цел на предлаганата регулация на всеки три седмици не е "грижа за правата на работниците", а е насочена директно към ограничения в бизнеса на транспортните фирми.

"Така, вместо да нареждат на работника къде да бъде всеки трети уикенд, разпореждат на бизнеса къде на територията на ЕС да предоставя услуги на иначе свободния европейски пазар", коментира Кавръкова.

Според нея това противоречи на договора за функциониране на ЕС, който забранява ограниченията на свободното предоставяне на услуги в рамките на ЕС.

Предвидените мерки ще направят неконкурентна услугата на страните от Източна Европа, които се намират на хиляди километри от развитите западни пазари и преминават граници, външни за ЕС, каза Ангел Траков. Той посочи, че от новите разпоредби са засегнати още Полша, Унгария, Чехия, Словакия, Румъния, Хърватия, както и за островните държави на ЕС, за които освен сухопътно, тировете се предвижват и с ферибот.

Призив за подкрепа към всички парламентарно представени партии

От Съюза на международните превозвачи призовават Европейския парламент да приеме предложените компромисни текстове от транспортната комисия.

Сдружението настоява още за подкрепа от всичките 17 български евродепутати. Те призовават да бъдат привлечени през следващите три седмици съмишленици от останалите засегнати държави от Централна и Източна Европа, които също да подкрепят българската позиция.

Българските партии в Европарламента да упражнят политическото си влияние в групите на Европейския парламент, в които членуват, призовават още превозвачите.

Ако исканията им не бъдат чути, тогава ще бъде организиран международен протест на превозвачите в Брюксел, каза Траков.

Българските шофьори предпочитат да работят за западни фирми

Българските превозвачи имат хроничен недостиг на кадри. Причината е, че българските шофьори масово предпочитат да работят за западни фирми. Това разказаха шофьори, които работят за италиански и белгийски компании пред Mediapool. Те няма да подкрепят блокадата на Брюксел с тирове.

Българските превозвачи дават добри заплати на шофьорите – между 1800 и 2000 евро. Проблемът е, че ги осигуряват на минималната работна заплата за тази категория, която е около 600 лв. По тази причина български шофьори, които знаят чужди езици, предпочитат да работят за западни фирми. Там заплащането е между 2000 – 2500 евро, но и осигуряването е на тази сума, което има дава възможност да получат значително по-висока пенсия спрямо тази в България, обясниха шофьорите.

Има проблем и със спането в кабината. Понякога българските превозвачи карат шофьорите да работят по три месеца, а в единични случаи и повече, в Западна Европа без да се прибират до България. Заплащането съответно е по-високо, но се спи само в кабината, което не е особено приятно, казаха шофьори.

На този фон е странна позицията на двата големи синдиката у нас КНСБ и КТ "Подкрепа", които подкрепиха недоволството на българските превозвачи от новите изисквания в бизнеса.

"Социалната" БСП също защити исканията на превозвачите, за сметка на тези на работниците.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?