Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Трите власти посочват приоритетите за Филчев, той се отчита с доклад

0 коментара

Парламентът, президентът и Министерският съвет трябва да получават и обсъждат всяка година доклад на главния прокурор за дейността на прокуратурата по спазване на законността. Това гласи текст от промените в закона за съдебната власт, които трябва да влязат в сила от 1 януари 2004 г.

Според предложените от Министерство на правосъдието промени в съдебния закон трите институции - парламент, президент и Министерски съвет трябва да определят приоритетите на прокуратурата в борбата с престъпността.

Включването на тези текстове в съдебния закон е по идея на главния прокурор Никола Филчев, който на няколко пъти обяви, че иска да се отчита пред президента и парламента, но също и да му бъдат определяни приоритетите. Предложението бе част от опита на Филчев да опровергае острите критики за непрозрачност в работата на оглавяваната от него прокуратура.

Законовите поправки се налагат, за да се осигури изпълнение на промените в конституцията, свързани с мандата, несменяемостта и ограничения имунитет на магистратите, приети в края на септември. При подготовката на поправките експерти от правосъдното министерство имаха срещи с магистрати от цялата страна, очаква се проектът да бъде гласуван от правителството и внесен в Народното събрание до края на годината.

Една пета от ВСС може да поиска разследване за главния прокурор

Не само главният прокурор, но и една пета от членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС) вече ще имат право да искат отстраняване от длъжност на магистрат или снемане на имунитета му. Това гласи чл. 27 от проектозакона.

Този текст дава право на орган извън прокуратурата да иска започване на наказателно преследване срещу магистрат. Това предполага, че и главният прокурор ще може да бъде разследван, ако извърши тежко престъпление. Преди година подобен текст беше отменен от Конституционния съд с мотива, че само прокуратурата разполага с обвинителната власт и не може подобно правомощие да се даде на членовете на ВСС.

В предложените нови текстове са изброени и условията, при които могат да бъдат освободени тримата шефове на съдебната власт. В чл. 29 е обяснено, че председателите на Върховния касационен съд (ВКС) и Върховния административен съд (ВАС), и главният прокурор могат да бъдат освободени преди изтичане на мандата им при навършване на 65-годишна възраст, подаване на оставка, влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода за умишлено престъпление, трайна фактическа невъзможност да изпълняват задълженията си за повече от една година, както и системно неизпълнение на служебните задължения

Предложенията за повишаване или понижаване в ранг или в длъжност, за преместване и за придобиване статут на несменяемост от съдиите, прокурорите и следователите вече ще се правят пред Комисия по атестирането към Висшия съдебен съвет. Тя ще е постоянна, ще подпомага дейността на ВСС и ще има 9 членове, от които четирима съдии, трима прокурори и двама следователи, определени от ВСС.

Към момента на определянето им кандидатите за комисията трябва да заемат длъжност не по-ниска от съдия в апелативен съд, прокурор в апелативна прокуратура или следовател в Националната следствена служба, а председателят на комисията да е член на ВСС.

В чл. 125 е изброено, че съдийските, прокурорските и следователските длъжности са: председател на колегия във ВКС и във ВАС, заместник главен прокурор и ръководител на направление в Националната следствена служба (НСлС), председател на отделение във ВКС и във ВАС, отдел във ВКП и ВАП, ръководител на отдел в НСлС, върховните съдилища, прокурор в административната и касационната прокуратура, както и съдии, прокурори и следователи в по-нисшите инстанции.

Законът създава и нов чл. 125а, където са изброени административните ръководители на органите на съдебната власт . Това са председателите на ВКС и ВАС, главният прокурор, директорът на НСлС, председателите на апелативни и военно-апелативни съдилища, апелативните и военно-апелативните прокурори и шефовете на по-нисшите инстанции. Това, което юристи забелязват е, че зам.-главните прокурори са изпуснати от този текст, а са наредени сред магистратските длъжности в чл. 125.

Отделни членове на ВСС не могат да номинират шефове на ВКС, ВАС и главен прокурор

Двамата шефове на ВКС и ВАС, и главният прокурор се назначават за срок от 7 години без право на повторно избиране, гласи още законът. Шефът на НСлС се назначава за 5 години с право на втори мандат.

Нова е процедурата за излъчване на шефовете на ВКС, ВАС и главния прокурор. Отделни членове на ВСС вече няма сами да издигат кандидатури. Това ще прави квота от 1/5 от членовете на ВСС не по-късно от 2 месеца преди изтичането на мандата на съответния началник или в 7-дневен срок от указа на президента за освобождаването му.

При предсрочно прекратяване на мандат на административен ръководител, на негово място се назначава друго лице, чийто мандат започва да тече от датата на встъпването му в длъжност, пише в закона. До избора на нов административен ръководител неговите функции се изпълняват от заместника му. При липса на определен заместник Висшият съдебен съвет го посочва. Заместниците на административните ръководители се назначават за срока на мандата, по време на който съответният ръководител изпълнява длъжността си.

Според закона за административен ръководител в органите на съдебната власт може да бъде назначен съдия, прокурор или следовател с 3 години стаж като магистрат.

При изтичане мандата на съответния ръководител и в случай че не бъде повторно назначен на същата ръководна длъжност, както и при предсрочно прекратяване на мандата, магистратът се назначава на длъжност в съответния орган на съдебната власт, който е ръководил, като се запазва възнаграждението му.

Прекият ръководител, а не ВСС ще наказва дисциплинарно

В закона подробно са описани и дисциплинарните наказания. Новото при тях е, че за по-леки нарушения те ще се налагат от прекия ръководител, а не от ВСС, както досега. Законът гласи, че дисциплинарната отговорност се носи независимо от имуществената и наказателната отговорност.

Според предложените текстове дисциплинарните наказания за съдии, прокурори и следователи са забележка, порицание, отлагане на повишаване в ранг или в длъжност от една до три години, понижаване в ранг или в длъжност за срок от шест месеца до три години, уволнение.

За административни ръководители наказанията са забележка, порицание и снемане от ръководна длъжност.

Предложенията за наказания се правят от шефовете на ВКС и ВАС за председателите на колегии, на отделения, за съдиите от същия съд, за шефовете на апелативните и на военно-апелативните съдилища. Главният прокурор предлага за наказание заместниците си, завеждащите отдели, прокурорите от ВКП и ВАП, окръжните, военните и апелативните прокурори. Апелативните и военно-апелативните прокурори предлагат за наказания подчинените си и т.н.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.