ЦГМ реорганизира плащането за паркиране с SMS

Дружеството вече ще има директни договори с мобилните оператори

Сн. БГНЕС

Начинът, по който е организирано плащането с SMS за паркиране в София, ще бъде променен от есента. Центърът за градска мобилност (ЦГМ) вече няма да ползва посредник за това, а ще сключи директни договори с мобилните оператори. От общинското дружество очакват да спестят около 130 000 лева на година. Правилата и цената на услугата за гражданите обаче няма да се променят.

ЦГМ е обявил поръчка за пряко договаряне с четири от петте регистрирани в страната мобилни оператори - А1, "Теленор", "Българска телекомуникационна компания" и "Булсатком". Петото дружество, което има лиценз за мобилен оператор е "Ти.ком", но то не предоставя услугата за изпращане на кратки съобщения. Много е вероятно накрая договори да се подпишат с трите големи оператора, тъй като от "Булсатком" декларирали, че имат трима клиенти, които ползват SMS.

Условията

За услугата мобилните оператори ще получават максимум 12.1% от стойността на паркирането в синя (2 лева на час) и зелена (1 лев на час) зона. При предстоящото договаряне този процент може да бъде намален, коментира директорът на ЦГМ Христиан Петров пред Mediapool.

Прогнозната стойност на поръчката е 7.9 млн. лева за 5 години. Тя е изчислена на базата на приходите от паркиране за миналата година. Тогава от синята и зелената зона са постъпили около 12.7 млн. лева. В зависимост от разпределението на абонатите, ползващи SMS, на четирите телекома са определени и прогнозни стойности на индивидуалните договори с всеки от тях. За А1 сумата е 3.74 млн. лева, за БТК - 2.07 млн. лева, за "Теленор" - почти 1.99 млн. лева, и за "Булсатком" - 100 000 лева.

Досега с посредник

В момента ЦГМ няма директни договори с мобилните оператори, а с фирма, която трябва да организира, администрира и контролира паркирането през мобилен телефон. Това е консорциумът "Иновативни паркинг решения 2014", в който влизат 5 фирми, сред които най-голям дял имат "Инфосистемс интернешънъл" (40%) и "Целум България" (30%) Участникът с най-голям дял в консорциума е собственост на Николай Димитров. Неговата фирма има няколко спечелени поръчки на ЦГМ.

Договорът с "Иновативни паркинг решения 2014" е от 2015 г. и е с прогнозна стойност 4.8 млн. лева. За посредничеството си при плащането на паркирането компанията получава по 12.9% от цената за синя или зелена зона в последните 4 години. Прогнозната сума от 4.8 млн. лева е достигната в края на 2018 г., но при подписването на контракта местата в синя и зелена зона са били 16 500, а сега са 30 000.

И преди 2015 г. ЦГМ е ползвал посредник за плащането с SMS. Тогава процентът на постъпленията за фирмата, изпълняваща тази роля, е бил 15. Посредниците сключват договори с мобилните оператори и им плащат част от това, което получават от ЦГМ. Условията по тези договори не са известни.

Действащият в момента договор с "Иновативни паркинг решения 2014" изтича през септември, а след това ЦГМ ще придобие системата, през която се администрира и организира плащането през телефон. Това позволява и директните договори с телекомите. При сегашните приходи от платеното през SMS паркиране от ЦГМ изчисляват, че ще пестят поне по 130 000 лева на година от промяната в правилата. Според Петров при ръст на приходите и спестеното като абсолютна сума ще се увеличи. Много е възможно при директните договори и постъпленията за мобилните оператори да са по-големи.

И в предстоящите директни договори остава изискването за мобилните оператори да превеждат на ЦГМ за всеки SMS за синя или зелена зона независимо дали клиентът, който е ползвал услугата, е платил сметката си към телекома.

За клиентите правилата остават същите

За крайните клиенти - шофьорите, разлика няма да има. Както и сега, те ще продължат да плащат веднъж за паркиране и веднъж за самото кратко съобщение според тарифния си план.

Това може евентуално да се промени с пускането на мобилно приложение за плащане на паркирането. От ЦГМ обясниха, че до края на годината ще пуснат т.нар. "дигитален талон". Мобилното приложение ще бъде разработено от ЦГМ, но има възможност и други разработчици да се включат в предоставянето на услугата със свои приложения. Те ще могат да купуват на едро от ЦГМ "дигитални талони" за паркиране с 10% отстъпка и да ги продават през собствените си приложения.

Остава и плащането чрез хартиен талон и паркомат.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?