Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Турският екипаж на Vera Su бе евакуиран, български капитан пое кораба

13 коментара
Скрийншот - БНТ

Целият екипаж на заседналия край Камен бряг турски кораб Vera Su беше евакуиран, а плавателният съд ще бъде поет от български екипаж начело с Венцислав Иванов, директор на Морската администрация, който е капитан далечно плаване. Министърът на транспорта Христо Алексиев съобщи това в сряда следобед, след като преди това изрази изненада от операцията по евакуация на турския екипаж. Пред Mediapool той нарече евакуацията диверсия от страна на корабособственика, който така цели да си вземе кораба и товара, без да плаща причинените щети на българската държава и за замърсяването на морето край Камен бряг.

Оказа се, че собственикът на кораба е наел холандска спасителна фирма, която в сряда направи оглед на мястото на инцидента.

"Преди час те обявиха евакуация, ние превантивно от дни сме осигурили съоръжения за това. Но е странно като акт, защото ситуацията не се е променила, дори корабът бе стабилизиран. Те (моряците-бел.ред.) не са в по-голяма опасност от тази, която бяха преди. Явно турският корабособственик си играе игрички, защото без екипаж ние не можем да извършваме никакви дейности по разтоварване и извеждане на кораба", каза Алексиев пред Mediapool.

"Ние като държава сме предприели спешни мерки и да определим капитан и екипаж, за да продължат действията по безопасното разтоварване и изтегляне на кораба, което без наличието на екипаж е невъзможно", заяви министърът.

По думите му първи приоритет в акцията винаги е било спасяването на екипажа и затова той е изискал още преди няколко дни да се изгради съоръжение и план за евакуация.

Той добави, че се получава някаква странна игра на интереси, която българската държава няма да позволи. Българските власти са изпратили писмо до турския корабособственик до два часа да назначи нов екипаж. Ако това не се случи, българската държава ще назначи свой екипаж и корабът ще стане собственост на българската държава, обясни още Алексиев пред Mediapool.

Български капитан пое авариралия кораб

Малко по-късно транспортното министерство съобщи официално, че български капитан с екипаж се качва на кораба, "за да овладее ситуацията и да не се допусне диверсия".

"Разиграва се театър в момента. Държавата няма да го позволи. За да могат да си вземат кораба и товара те ще трябва да платят всички щети на държавата и щетите за околната среда. Няма да се допусне корабът да бъде взет, без да се покрият тези разноски", каза още Алексиев пред Mediapool.

От думите стана още ясно, че турският корабособственик е изпратил холандска спасителна компания за изтегляне на кораба. Собственикът бил притиснат, защото иначе българската страна щяла да предприеме тези действия.

Министърът отбеляза, че грешките от българска страна в целия сюжет са поне две –липсата на каквато и да е реакция след 4-часовата липса на връзка с кораба преди засядането му и неудачния избор на технология за разтоварването му след това.

"През 2020 г. беше нарязан уникалният спасителен кораб "Перун", отбеляза Алексиев. "Това е ситуация, която ще остане в световната история", смята той.

Спасяването на екипажа

Операцията по евакуацията стартира в 15.40 часа и приключи в 17 ч. От кадрите на БНТ се вижда как морските вълни заливат палубата на кораба. По-късно стана ясно, че моряците са настанени в хотел в Каварна, но няма да бъдат карантинирани. Моряците няма да бъдат карантинирани с оглед на епидемията от Covid-19, тъй като те престояха на кораба в изолация повече от 14 дни, поясниха от областната управа. Ако все пак някой се оплаче от грипоподобна симптоматика, ще бъде тестван. На кораба Vera Su плават турски и азербайджански моряци.

Очаква се в рамките на днешния ден холандската фирма да представи в Морската администрация план, по който ще се осъществи изтеглянето на кораба.

Надуваемите баржи пристигат, но времето не позволява да се ползват

Същевременно трите надуваеми баржи, които изпраща към България Европейската агенция за морска безопасност, се очакват да пристигнат на Морска гара-Варна до края на деня, съобщи Румен Николов, главен директор на главна дирекция "Аварийна безопасност" в Морската администрация. Става въпрос за надуваеми съоръжения с вместимост 100 кубика. Те са предназначени за съхранение на течни товари и имат дължина 15 метра и ширина 5 метра.

На тях се разчита за разтоварването на част от товара, до който вече е достигнала нахлулата в хамбара на кораба вода. Конкретно, с помощта на помпи се очаква прехвърляне на част от товара от 2800 тона азотни торове.

В момента обаче силният вятър и лошото време не позволяват да се използват още днес баржите.

"Чака се по-добро време, за да влязат в действие и надуваемите баржи. В надуваемите платформи могат да се поберат 100 тона втечнен товар. Те са три с цел да се ускори времето за разтоварване на тази част от продукцията, която вече е засегната от водата", обясни още Николов.

Разпъването на баржите ще стане обаче след като метеорологичните условия се подобрят, уточни още той. Не можем да подложим на риск хора и техника при вълнение на морето 4 бала.

Състоянието на кораба е устойчиво

"Състоянието на екипажа е добро, състоянието на кораба е устойчиво. След направените акции за укрепването с три котви и към брега, независимо от усилването на вятър и вълнението, корабът е стабилен", каза Румен Николов.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Н
    #13
    Отговор на коментар #1

    Обърнете се към НАТО,имат коледни промоции .Вече има план кетъринг и рум сървиз, сателита е позициониран, само мобилният оператор не е уточнен- очаква се да го откачат от Козлодуй, ще има и базар американски спайкове/нов модел Мак Дъглас и Сикорски/.

  2. KOH
    #12
    Отговор на коментар #10

    Достатъчен е бил не повече от час след врязването на Vera Su в скалите, за да се прибере полезния товар в тихо време и буса да изчезне в тъмнината тъкмо преди изгрев слънце. Някой знае ли в колко точно часа откриха акостиралия на Камен Бряг кораб? Хайде върнете лентата малко назад. Толкова добре е организирано, че е нямало нужда от институционален чадър мисля.

  3. васил
    #11

    както каза един местен жител на тоя бряг са стоварвани доста стоки с цел да се заобиколи митническия контрол , така че това потвърждава написаното от 9 , с едно допълнение че това може да стане само с покровителство от много високо място , това обяснява забавянето и лакардиите около кораба

  4. АниD
    #10
    Отговор на коментар #9

    Проспа или си затвори очите, мисля че този дълбок сън и бездействие си имаше предназначение.

  5. KOH
    #9

    Vera Su Изглежда този път саковете бяха доставени франко Яйлата невредими и навреме. Не се наложи да плуват във водата и да създават проблеми за гранична полиция. Пък пред цената на съдържимото в саковете какво е цената на един кораб заедно с товара му. Нищо! Да се вреже със скорост от 7 възела в скалите край Камен бряг в 4:00 сутринта изглежда съвсем точно изчислено. Полицията проспа голяма пратка наркотици. Така изглежда.

  6. Ясен от Герман Тракторист
    #8
    Отговор на коментар #6

    Но, вие от министър с акъл и визия на абитуриент от селскостопански техникум какво очаквате..??? Показа пълна некомпетентност!

  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #7
  8. Борис
    #6

    Странно е поведението на министъра на транспорта, вече 17 дни. Веднага след инцидента, екипажът и корабът трябваше да бъдат задържани и да бъдат взети показания от екипажа, като успоредно се работи за спасяването на кораба и товара. Корабът и стоката трябва да бъдат задържани от българските власти до правното изчистване на случая, в съответсвие с разпоредбите на българското и международното право.

  9. Коментарът е изтрит в 17:19 на 6 октомври 2021 от автора.
    #5
  10. roser
    #4

    Между другото, ако има навити, бих предложил да отидем с някоя лодка и в момента в който слезе и последния човек, да се качим. Така корабът ще стане наш :D Като знам колко бавно действа държавата, няма да могат да ни изпреварят.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.