Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За бъдещето на една софийска улица

Проектът за ремонта на "Иван Вазов" ще се преработва след критика от гражданите

1 коментар
Сн. Mediapool

Проектът на общината за ремонт на една от малките централни софийски улици - "Иван Вазов", ще претърпи ревизия заради критиките на част от гражданите, които живеят на нея. Основният проблем е, че проектът предвижда намаляване на местата за паркиране по улицата три пъти - от 61 сега, при евентуалното осъществяване на идеята за увеличаване на пешеходните пространства и засаждане на дървета, те ще станат 19.

В същото време в момента има издадени 43 винетки за паркиране в синята зона на хора с адрес на тази столична улица.

Това стана ясно по време на обществено обсъждане на предложения от общината проект за ремонт на "Иван Вазов". Мнения по него продължават да се събират до 17 септември, а след това те ще бъдат прегледани и проектът преработен.

Всъщност това е един от редките случаи, в които общината прави подобно обществено обсъждане на плановете си за реорганизация на някое пространство. Още повече, че то засяга сравнително малка улица в центъра - тя се минава от единия до другия край за няколко минути пеша (стига придвижването да не бъде затруднено от разбитите от години тротоари и зеещите по платното дупки). Резултатите обаче са показателни за това пред какви проблеми би се изправила местната власт, ако реши да разширява допълнително пешеходните пространства в центъра на града, засягайки зони, в които има и жилищни сгради.

На общественото обсъждане за "Иван Вазов", което беше във вторник вечерта, присъстваха доста хора. То започна в изнервен тон заради недоволството на част от живеещите по улицата от това, че местата за паркиране ще бъдат намалени и съмнението им, че нещата са предварително решени. Представителите на общината - главният архитект Здравко Здравков, председателят на общинския съвет Елен Герджиков, който също живее на улицата, и председателят на групата на ГЕРБ в общинския съвет Малина Едрева, уточниха на няколко пъти, че нищо не е предрешено и след разговора с хората проектът ще бъде променен.

Идеята

Предвижданията са в някои участъци тротоарите по улицата да се разширят за сметка на местата за паркиране и да се засадят дървета, да се сложат пейки и кошчета за боклук. Трябва да се предвидят места за подземни контейнери за смет. Според първоначалния проект по самата улица трябва да има шикани, които естествено да убиват скоростта на движение, тъй като се предвижда пространството да е споделено между коли и пешеходци - т.е. да няма бордюри на тротоара.

При осъществяването на този първоначален проект местата за паркиране по улицата ще станат 19. Според проектантите, ако се запази сегашния вид на улицата - т.е. без острови за пешеходци, след бъдещия ремонт местата за коли ще са 51, тъй като ще се правят по нови изисквания и трябва да са по-дълги.

Идеята е улицата да бъде изцяло ремонтирана след приключването на вървящия в момента ремонт на ВиК съоръженията, който се прави от "Софийска вода". На общественото обсъждане се разбра, че в следващите месеци ще завърши смяната на тръбите от бул. "Васил Левски" до ул. "6 септември", а останалата отсечка до ул. "Раковски" вероятно ще се прави догодина. Освен това при ремонта на "Иван Вазов" през тази година няма да се правят кръстовищата по улицата, тъй като те ще се ремонтират като част от друг проект, при който ще се реновират улиците "Шишман" и "6 септември", а той е предвиден за 2019 г.

Недоволни

Част от присъствалите на обсъждането граждани обявиха, че проектът е добър, но е приложим за някоя малка улица в краен квартал на малък град, но не и за центъра на София. Основните им притеснения са, че ще им е още по-трудно да си намерят място за паркиране в карето, в което им е позволено да спират с винетки за синя зона. "Създавате проблем, а не предлагате алтернатива", каза актьорът Емил Марков, който също живее на улицата. Според него първо трябва да се направи паркинг, където хората да могат да спират, и след това да се намаляват местата за паркиране. "Тези коли не могат да се изпарят. Ще ги продаваме ли, ще ги палим ли?!. Какво ще ги правим?", попита той.

Негови съседи смятат, че имотите им вместо да поскъпнат заради по-добрия вид на улицата след ремонта, ще поевтинеят заради проблема с паркирането и влошаването на условията за живот. Те нямали нужда от дървета, тъй като живеят съвсем близо до Борисовата градина, а и във вътрешните дворове на кооперациите имало достатъчно зеленина.

Част от хората изтъкнаха като проблем, че всяка вечер се въртят по 30-40 минути, за да намерят къде да паркират колите си, тъй като синята зона в района е пълна привечер, когато приключва и работното ѝ време. Тази част на центъра привлича много хора заради многото заведения по близките улици и най-вече по ул. "Шишман".

Живеещите на "Иван Вазов" се оплакаха, че заради многото "пияни" от баровете и в момента не живеят при добри условия - тъй като и през нощта често е шумно от разговорите на тръгващите си от баровете наблизо. Освен това улицата била мръсна, тъй като тези хора "пикаят и повръщат" по тротоарите и входовете. Част от хората се притесняват, че ако се сложат пейки, улицата ще стане "толкова уютна", че ще привлича още повече хора, които да смущават спокойствието им.

Доволни

Макар и противниците на общинските планове да бяха по-гласовити, се чуха и противни мнения - че проектът е добър и местата за паркиране трябва да бъдат намалени. "Не слагайте общ знаменател. Това с колите не е мой проблем. Вие дискриминирате мен", коментира актьорът Владимир Пенев, който също живее на "Иван Вазов". Според него много по-голям проблем от паркирането са висящите "като в Палестина", кабели по фасадите на сградите. Имаше и хора, които заявиха, че са готови на компромиси, но децата им "да не растат на паркинг".

Чуха се и конструктивни предложения за това, че ако има запазени места за хората от улицата или се увеличи обхватът на винетките за паркиране в синя зона и те важат за по-голяма територия, проблемът с паркирането ще бъде туширан и съпротива срещу проекта няма да има.

"Консенсусът е трудно постижим. И на мен много неща в проекта не ми харесват. Има проблеми с колите. Улицата не е търговска като "Шишман" (проектът предвижда по-широки тротоари пред търговски обекти и обществени сгради - б.а.). Проектът ще бъде преработен. Нищо не е предрешено и не е ясно", обясни председателят на общинския съвет Елен Герджиков. Според него обаче проектът има и хубави страни - решаването на проблема с боклука, засаждането на дървета, по-големите тротоари. Според него добавените места за пешеходци може да са пред административните сгради като тази на БДЖ или до Министерството на спорта, чиито паркинг Герджиков смята за излишен. "За останалата част не са добри предложенията. Давайте предложения. Да направим добър проект, а не да се караме", призова той.

Мнения и предложения могат да се изпращат на адрес [email protected] или да се подават на място в направление "Архитектура и градоустройство" на Столичната община.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Vlade
    #1

    На който му се живее на паркинг и иска да си гледа колата от прозореца - да се премести в Младост/Люлин. Децата му ще си играят между колите, а майките с детски колички ще криволичат между паркираните паметници. Ще има много прах, за сметка на това - малко зеленина. Каква идилия!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.