Заведения искат 9% ДДС и за храната за вкъщи

Заведения искат 9% ДДС и за храната за вкъщи

Купуването на храната за вкъщи или доставката ѝ също да се облага с 9 процента данък добавена стойност както при консумацията на място, искат Сдружението на заведенията в България и Българската асоциация на заведенията. Според тях ставката трябва да бъде изравнена с  тази на ресторантьорските и кетъринг услуги, тъй като неправилно законодателят приема, че става въпрос за обикновена продажба на стоки.

В становището си организациите отбелязват, че аргументът за намаляване на ДДС за заведенията за хранене от 20 на 9 на сто бе подпомагане на бранша за преодоляване на последиците от мерките срещу коронавируса и запазване на работните места в сектора. В условията на пандемия обаче доставките на храни са нараснали в пъти, а и принципно хората все повече поръчват храна за вкъщи предвид бързото ежедневие.

Друг аргумент в подкрепа на искането за свалянето на ДДС и за доставките на храна вкъщи е това, че в европейските държави с намалена ставка в туризма тя за ресторантьорския бранш като цяло."В Испания, Франция, Италия и Австрия – облагане с 10 на сто ДДС при доставка на храна и за консумация на място; Холандия – облагане с 9 на сто ДДС при доставка на храна и за консумация на място; Унгария – облагане с 5 на сто ДДС при доставка на храна и за консумация на място и т.н.", дават се примери в становището

"Европейската комисия е предвидила и че в условията на развиващите се дигитални пазари по-широк кръг от клиенти се възползват от доставката на храни от разстояние, посредством онлайн платформи и виртуални ресторантски менюта, като този вид доставки от разстояние са изключени от общите правила, които се прилагат от "Правилата за електронната търговия и продажбите от разстояние и извън търговския обект не обхващат трансакциите в следните области: храни и напитки, които се доставят редовно до дома или до работното място на клиент", пише още в него.

Браншовите организации отбелязват още, че при доставката на храна за вкъщи трудът дори е по-голям, тъй като не става въпрос само за сготвяне на ястията, но и за услуга, предлагаща съставяне на специфични менюта по желание на клиента, което предполага качество и фантазия от страна на предлагащия тази ислига.

"Ресторантьорската услуга, независимо дали е предоставена на място или е предоставена за вкъщи, и в двата случая е услуга. Мястото на ползване на услугата от ресторантьора или предприятието за кетъринг, не може да я определя веднъж като услуга и втори път като стока", заявяват от двете организации.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес