Ти си това, което четеш

Украинци "саботираха" плановете на МО да даде на руснаци поддръжката на МиГ-овете

Жалба на "Укринмаш" временно блокира договор с "РСК МиГ" за поддръжката на МиГ-овете
Никола Лалов | 18:19 | 19 декември 2017 | 13 коментара
Военното министерство спря поръчката за поддръжката на старите съветски изтребители МиГ 29, след като украинската държавна фирма "Укринмаш" подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията. 
 
МО обяви поръчката преди две седмици и покани само руската компания "РСК МиГ" с мотивите, че тя е производител на самолетите и държи лицензите за ремонта им. МО поиска руснаците да поддържат изтребителите 4 години срещу близо 81 млн. лева. 
 
Във вторник дори бяха планирани преговори  между министерството и руската държавна корпорация, но те са отложени докато КЗК да се произнесе. Казусът обаче едва ли ще свърши до тук, тъй като компаниите обжалват подобни поръчки и пред Върховния административен съд (ВАС).
 
Източници на Меdiapool от военното министерство твърдят, че украинците са заявили, че също могат да изпълнят поръчката, но според експертите на ведомството те нямат нужния капацитет за това – нямат лиценз, двигатели, кутии за самолетните агрегати и др. 
 
Само преди три дни военният министър Красимир Каракачанов предупреди за подобно развитие. Според него "става въпрос за странични фактори, които с технически хватки се опитват да саботират процесите". 
 
"Сценарийчето е да не се случи договорът за поддръжка на МиГ-29, а в сряда на заседание на Министерски съвет трябва да гласуваме допълнителни средства за ремонт на МиГ-29", коментира Каракачанов пред Дарик радио.
 
Очаква се в сряда Каракачанов да изнесе допълнителна информация по случая. 
 
МО се върна към услугите на руснаците, след като опитът да бъдат заобиколени по време на военният министър в миналото правителство Николай Ненчев се оказа неуспешен. Тогава министерството поръча на Полша ремонта на шест двигатели за старите съветски машини, но както и се очакваше, поляците нямат достатъчен капацитет да поемат цялостната поддръжка на самолетите. Това наложи МО да купи нови и ремонтирани двигатели от Русия, но сделката мина през българска фирма посредник. Оборудването беше доставено в България, но заради проблеми с документите се забави приемането им. 
 
На този фон военният министър Красимир Каракачанов се зае приоритетно със стягането на съветските изтребители, като целта му е да се поддържат всичките 15 машини на въоръжение във ВВС, които имат летателен ресурс до 2029. 
 
Според вече спряната поръчка руската корпорация трябва да осигури годишен "нальот" от 1450 часа - 1000 за едноместните изтребители и 450 часа при спарките при фиксирана цена на летателен час. В летателна годност във всеки един момент трябва да са изправни 2/3 от наличните изтребители.
 
Това е най-сериозната инвестиция в бойната авиация през последните години и ще я подсигури за следващите няколко години. В същото време обаче прави все по-съмнително изпълнението на проекта за покупката на нови съвместими с НАТО изтребители. 
 
Авиоексперти, сред които и президентът Румен Радев, оспориха мащаба на поръчката, като посочиха, че приоритетно трябва да се мисли за покупката на нова техника. 
 
"Надявам се да има разум и при инвестициите за МиГ-29, те са наложителни, но може много да се коментира в какви параметри, водещото трябва да бъде новата техника, там да бъде приоритетът", каза държавният глава, който доскоро командваше ВВС. 
 
Красимир Каракачанов обаче допусна наскоро дори възможността за модернизирането им. За целта експерти от "РСК МиГ" пристигнаха в началото на декември, за да направят прегледи на МиГ-овете.
Още по темата
Още от България