Ти си това, което четеш

Властта се мъчи да омаловажи отказа на бойните пилоти да летят

Борисов: Моето уважение към неразположението им, дано някой не ги подръчква
Никола Лалов | 17:02 | 25 октомври 2017 | 12 коментара

Управляващите втори ден се опитват да омаловажат отказа на бойните пилоти да летят. Парламентът отказа да изслуша военният министър Красимир Каракачанов по темата, премиерът Бойко Борисов ги иронизира  за "неразположението им ", а военната прокуратура излезе с резултатите от проведена светкавично още вчера проверка, установила че "няма бунт" в авиобазата "Граф Игнатиево".

Военните прокурори и полицаи не са "хванали" пилоти и техници, които да отказват да изпълняват задачите си и няма "каквито и да е данни за престъпление", съобщиха от държавното обвинение.

Преди ден военните пилоти масово отказаха да летят с обяснението, че се чувстват несигурни, че могат да изпълнят задачите си, което доведе до отмяна на планираните полети.

В "Граф Игнатиево" от месеци има силно напрежение заради поредното забавяне на проекта за покупката на нови изтребители и плачевното състояние на наличните съветски машини МиГ 29.

В сряда полети на авиобазата отново няма, но от военното министерство твърдят, че това се дължи на планирани по-късно други "мероприятия".

Борисов: "Дано някой не ги подръчква"

Премиерът Бойко Борисов не коментира в сряда проблемите в бойната авиация, но се усъмни, че е възможно някой да "подръчква" пилотите, за да откажат да летят.

"Моето уважение към неразположението им. Да, времето е лошо и мен ме е страх да летя в такова време, но летя, когато имам задачи. Говорих с министър Красимир Каракачанов, който ми каза, че след срещата им с тях нещата са решени", каза Борисов.

В характерния си стил той обясни, че за "никой друг не са давани толкова пари, колкото за българските военни летци".

"В последните години, особено в нашето управление, за българските военни летци са дадени стотици милиони, бих казал над милиард. За никой друг не са давани толкова. Осигурени са им най-скъпите и модерни самолети тип "Спартан". Най-скъпите произведени единствено за България "Пантери", най-скъпите и модерни хеликоптери "Кугър" (голяма част от тях не летят заради липса на средства – бел.ред), и на тях летят българските летци", заяви Борисов и добави, че има процедура за милиарди за нови самолети.

"Държавата се нуждае изключително от нови влакове и какво ли не още. Дори, ако погледнете алтернативния бюджет там са сложени мисля 500 млн. лв. за сектор "Сигурност", макар че ние още освен пресконференция друго не сме видели, за да можем да разсъждаваме", коментира Борисов.

Управляващите няма да се занимават със случая

Още във вторник пък вицепремиерът и военен министър Красимир Каракачанов обяви случая за "недоразумение" и коментира, че "армията не е детска градина". В сряда управляващите влязоха в същия тон, правейки се че няма проблем.

Те отказаха искането на БСП Каракачанов да бъде изслушан в парламента, а левицата в характерния си стил в последните месеци се опита да завихри политическа истерия около случая.

"Военните пилоти не издържаха на условията, при които са принудени да изпълняват своя дълг. Водената до момента политика на отказ и отлагане решаването на проблемите в сектор "Сигурност" доведоха до сегашната ситуация. Ние следим внимателно този процес и сме солидарни с исканията на военнослужещите", каза депутатът от БСП Николай Цонков.

Той обаче пропусна да припомни, че за бедстващото положение на военната авиация вина имат най-малко последните пет правителства, в това число кабинетите на тройната коалиция и Пламен Орешарски.

Депутат от ГЕРБ: "Ако от утре летят, значи нещо не е както трябва"
 
Депутатът от ГЕРБ Емил Христов, който оглавяваше парламентарното разследване на проекта за нов тип изтребители, коментира от своя страна, че "ако от утре пилотите летят, значи нещо не е както трябва".
 
"Добре, вчера те не искат да летят на тези самолети. Това означава, че от утре никой не трябва да лети от тези хора. Ако те започнат утре да летят, означава, че има нещо гнило, защото те или казват “оттук нататък е опасно и няма да летим” и спират изобщо да летят, или нещо друго се случва. Ако тези хора се качат на МиГ-овете утре, значи има нещо, което не е както трябва", коментира Христов пред Clubz.
 
"Те отказаха, да летят. Не един, не двама, групово. Това вече е сериозно. Това е въпрос на дисциплина, въпрос на изпълнение на заповеди. Мисля, че тук командирът на базата "Граф Игнатиево" е този, който трябва да отговори на въпроса как се е стигнало до това да има групово отказване да се изпълняват задачи. Задължение на всеки един командир е да познава обстановката, да познава хората си и да е в състояние да реагира при извънредни ситуации, а той не го е направил", добави Христов. 
 
Според депутата от "Обединени патриоти" (ВМРО) Милен Михов този инцидент трябва да бъде решен в рамките на ВВС и не трябва да се политизира.
 
ДПС: Пилотите имат право 
 
Бившият началник на отбраната и сегашен депутат от ДПС Симеон Симеонов коментира от своя страна, че не може да става дума за бунт, но посочи, че исканията на българските пилоти са изключително аргументирани. 
 
"Те имат право да се откажат от полети. Чувстват ли се психически нестабилни, неподготвени за полета, имат това право да се откажат. Не става дума за стачка, а за морално право", посочи Симеонов пред БНР. 
 
Той препоръча да се заложи на поддържане на бойните ни самолети, защото на този етап държавата трудно може да си позволи да купи нови машини:
 
"Трябва да се поддържат. Поне от изявленията на министър Каракачанов, той каза, че докато дойде новият самолет, ще се ремонтират старите. За модернизация е малко трудно, според мен, но поне да се поддържат старите самолети. Дори и сега, в момента, да се подпише договор за нов самолет, най-рано след 2 до 3 години ще дойде първият самолет", посочи Симеонов.
 
Радев се дистанцира, МО спря информацията
 
На този етап премиерът президентът и доскорошен командир на Военно-въздушните сили Румен Радев се дистанцира от случая. През последните месеци той влезе в челен сблъсък с управляващите заради отказа им да закупят бързо новите шведски самолети "Грипен" и парламентарното разследване на проекта за придобиване на нов тип изтребители.
 
Радикални настроения в бойната авиация имаше, още докато тя се командваше от Радев. Преди две години в знак на протест той дори хвърли оставка като командир на ВВС, но след това набързо бе разубеден от премиера Бойко Борисов.
 
Военното министерство от своя страна ограничи информацията за случващото се в базата, а командирът й ген. Иван Лалов няма разрешение да говори с медии.
 
Бивш пилот: Няма бойкот, а опит да се привлече вниманието
 
В сряда бившият военен летец и авиоинструктор о.р. майор Станислав Пешев коментира пред бТВ, че случилото се преди ден "не е бойкот, а начин да се алармира, да се поставят едни проблеми, които пряко касаят военната авиация".
 
По думите му военните, които нямат право на организирани протестни действия, и друг път демонстративно са оставали на земята – през 1992 г. и през 1995 г. Отново заради лошото състояние на ВВС.
 
Пешев разказа, че се е случвало по 6 месеца цяла ескадрила да не лети заради липса на агрегати, които струват по няколко десетки долара.
 
"Тези летци не могат да се подготвят адекватно поради малкия брой самолети. Липсата на часове ги кара да се чувстват несигурни, демотивирани”, допълни бившият пилот.
 
Той изрази мнение, че инцидентът с падналия в морето вертолет на ВМС, при който загина пилотът, също е свързан с недостатъчна подготовка.
 
"В МО е заровено кучето – тези проблеми са натрупани над 25 г. и винаги са решавани половинчато, на парче”, смята майорът.
 
Какви са проблемите?
 
Основните проблеми на бойните пилоти са малкото часове във въздуха заради лошото състояние на техниката.
 
Летците в изтребителната авиация се борят да натрупат по 30 часа във въздуха годишно и не всички успяват, въпреки че стандартът в НАТО е 180 часа. Затова е напълно разбираемо, че на моменти може да не се чувстват сигурни във въздуха.
 
Освен това пилотите се чувстват обидени от поредното отлагане на закупуването на нови изтребители. Бъдещето на проекта засега е неясно, а военният министър Красимир Каракачанов вече готви серия поръчки за Русия за остарялата и несъвместима с НАТО съветска техника.
 
Последният казус са проблемите с поръчаните 10 нови и ремонтирани двигатели от Русия за изтребителите МиГ 29. Oсем от тях не са приети и вкарани в експлоатация, защото липсват оригиналните формуляри на производителя и така не се знае кога са произведени, колко време са работили и най-важното - какъв е остатъчният им ресурс.

Още по темата
Още от България

Трябва ли правителството да разреши строителството на втора "кабинка" в Банско?