Билетите за градския транспорт в София вече ще са за време, в рамките на което ще могат да се правят неограничен брой прекачвания. Сегашните билети от 1.60 лева, но без право на прекачване остават в сила, но такива ще се продават само от шофьорите в автобусите и трамваите и на касите и автоматите в метрото.
Новите тарифи за пътуване с градския транспорт бяха приети в четвъртък от Столичния общински съвет. Новите билети трябва да са факт от началото на 2023 г., а от септември тази година да влязат в сила променените правила за издаване на абонаментни карти.
Времевите билети ще са два вида. Първият ще е на цена от 1.60 лева и ще дава възможност за неограничен брой прекачвания в рамките на 30 минути. След последното прекачване пътникът ще може да довърши пътуването си дори и да са минали 30 минути. Вторият времеви билет ще е 2.20 лева и продължителност от 60 минути при същите условия за неограничено прекачване и довършване на пътуването след изтичането на 60-тата минута.
Въвеждането на нова тарифна политика за градския транспорт в София се чака от години. Миналата година управляващите от ГЕРБ-СДС дори обещаха тя да е факт от началото на 2022 г. За въвеждането ѝ се чакаше въвеждането на електронната система за таксуване, по която се работи от 2018 г.
Първоначално беше предложено билетите, издавани от шофьорите и в метрото, да са по-скъпи от времевите и да струват 2 лева. Срещу това предложение се обявиха председателят на общинския съвет Георги Георгиев, кметът Йорданка Фандъкова, както и шефът на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев. В крайна сметка беше решено цената им да остане 1.60 лева, но без възможност за прекачване.
Промени при картите
Според новите правила трябва да отпаднат съществуващите в момента тримесечни и шестмесечни карти за цялата градска мрежа, както и тези за пътуване с една линия, само за метро и комбинация между метро и една линия от наземния транспорт. Отпадат и талоните за 10 пътувания.Картите за една линия ще важат до края на годината.
Дневната карта за транспорта остава 4 лева въпреки планираното поскъпване с 2 лева. Въвежда се 24-часова карта за 6 лева, която включва и ползването на нощен транспорт. Той обаче беше спрян в началото на пандемията от Covid-19.
Остава възможността за купуване на месечна карта. Персонализираният ѝ вариант за цялата градска мрежа ще продължи да се продава за 50 лева. Без промяна е и цената на годишната карта – 365 лева, но тя вече ще важи и за нощния транспорт. Тя ще може да се плаща и на три вноски – първа за 150 лева, втора за 120 лева и трета от 100 лева. Така цената ще излиза 370 лева.
Въвежда се годишна карта за младежи до 26 години, която ще струва 250 лева.
Предвижда се ученическите и студентските карти да се продават за по 20 лева на месец. За докторанти цената остава 35 лева на месец за всички линии.
Пенсионерите ще плащат по 25 лева за месечна карта при 26 лева в момента. За хората над 68 години месечният абонамент се вдига от 8 на 10 лева.
Въвежда се карта за родители в отпуск по майчинство. Тя ще струва 10 лева на месец.
Общинските съветници ограничиха и комисионните, които частни фирми могат да получат, ако продават билети и карти от името на Центъра за градска мобилност. Те могат да получат до 10% от цената на превозните документи, а всеки договор с такъв частен продавач ще минава за одобрение през Столичния общински съвет.
Опасения
Въвеждането на новата тарифна политика стана повод от "Демократична България" да поискат одит на тикет системата на Центъра за градска мобилност. Опасенията им са, че тя може да позволява укриване на приходи, а собственикът на фирмата, която я изгражда, да е подставено лице и действително зад нея да стои друг човек.
В сряда кметът обяви, че такъв одит ще бъде направен, въпреки че до момента системата е проверена от Българския институт по метрология, както и от НАП. Минала е и през оценка на големите доставчици на картови разплащания заради възможността в автобусите, трамваите и тролеите да се плаща с банкова карта.
Опасенията на "Демократична България" не бяха подкрепени от останалите представители на опозицията – БСП и независимия Борис Бонев.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Добро утро! Още ли не си се успокоил бе човек? Премери си кръвното! Изпий едно хапче! Пази го това здраве, че няма да има кой да поддържа още дълго таралясника!
Колата ми някога ще стане на 30г., ако има кой бда я поддържа толкова години, но ти никога няма да станеш умен, колкото и да повтаряш, че моята кола те трови. Все същия глупав, надоучил форумен злобар ще си останеш.
Още ли си бесен за това, че не желая да ни тровиш с изтърбушенияс си 30-годишен тараясник?
Ами качи се в него и виж сам бе, ль0хман, ние да не сме ти информационна агенция на мързела? Или ти е против мекокиткеното достойнство да се возиш в адски транспорт? То понеже именно такива префърцунени и неинформирани китки като тебе (Б. Бонев), които не се возите в него, не знаете проблемите му, виждали сте го само на картинка по телевизора, но взимате решенията за тоя транспорт, затова и всичко му е толкова зле в него...
30 минути? Така ще бъде когато тези които вземат подобни решения не ползват градски транспорт.
да ви прекачат мана= ите !
Ако някой знае би ли ме информирал дали в столичния обществен транспорт още се съществуват перфоратори за билети, които са обект на подигравки и учудване за всеки чуждестранен турист, вкючително африканските!
Прекачване от трамвай 11 в автобус 107, качване от метростанция К. Величков, возене минимум 20 минути с трамвай, слизане на Център по Рехабилитация и зачакване на супер-дупер редовния автобус 107 с интервал на движение 20 минути в час пик, който е минал току що, преди трамвая...Честито на "печелившите", дето ще трябва да си купят втори билет за половин час, щото разписанията са малоумни и превозните средства се влачат.Или обратното ,качване в 107 сутрин в Княжево, чакане в задръстването на Любляна …
15 минути, след 25 минути слизане на Центъра по рехабилитация и зачакване на трамвай 11, с пиков интервал на движение 9 минути... Честито на "печелившите". Да не говорим бабите, които не разбират от смартфони как си купуват билет за време с телефон, ако не ползват карта...
Това е номерът, де. А за още по-голямо улеснение, предлагам прекачването да се допуска в рамките не на 30, а на 3 минути. Очевидно става дума за скриито вдигане на цените, като има една-две залъгалки за глупаци. Естествено е цените да се вдигнат при тоталното повишаване на енергията, но защо беше нужно да отнемат възможността да си купиш карта и пр.?
Само провинциалист, наблюдавал градския транспорт единствено на картинка или от прозореца на служебната си общинска кола може да твърди, че за половин час човек може да се прекачи. За половин час нито трамвай 5 стига до метрото в центъра, нито 11 до К. Величков, нито автобус 59 до Княжево. И това без ходенето към метростанция и чакането на влак. Отделно премахването на билетите с 10 талона си е грабеж, защото не може да ме карат да си взимам карта за цял месец, при положение, че ползвам услугите …
на градската дебилност пряко сили 10х в месеца, а през останалото време съм с кола/колело/пеша. Просто на бездънната каца център за градска дебилност и бяха дадени едни пари от държавата с условието да вдигнат цената на билета.Нагледен пример от снощи в 21:30. Спирка Автогара Овча купел. Трамвай 4 след 17 минути, трамвай 11 след 18 минути. Вместо единият да е след 8-9, а другият след 17, те се движат в пакет инси пречат, единият се движи празен зад другия, след като повече от четвърт час е нямало никакъв трамвай и за капак по спирките не спират заедно и да се изчакват с отворени врати, за да може който иска да се прекачи, щото са къси пероните и само си пречат, като в общия случай задният изчаква със затворени врати и нервничи, звънейки предният да се разкара от спирката. Същото е и със 11 и 22. Въобще с мал.о.у.мни разписания, влачещи се трамваи и въздуховози, като трамвай 3, клиентела не се печели, уважаеми общински некадърници, Карлос Шлифера и сие. Вие си оставате една бездънна каца, която праща на псевдо \"ремонт\" трамваи в дърводелницата в Красно село, не им поправя нито един от проблемите, заради които аварират ежедневно от линия, след което няколко месеца по-късно бракува въпросните прясно омацани с нова боя трамваи, за които сте потрошили от парите с които ви субсидираме. Далавера от доставката им в от Германия, до последния ден на бракуването им и които трамваи още стоят на плаца в красна поляна и за които никой жалък списвач-преписвач (пишман \"журналист\") не ви потърси сметка как пилеете парите на хората.