Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България губи европари заради недовършени транспортни обекти

За едногодишното закъснение на обхода на Монтана строителят получи коледен бонус от 5 млн. лв.

5 коментара
България губи европари заради недовършени транспортни обекти

България ще загуби пари от оперативна програма "Транспорт" заради недовършени транспортни обекти. Това стана ясно при пускането на обхода на Монтана във вторник. Нещо повече, за едногодишното закъснение на обекта строителят е получил допълнително 5 млн. лв. от държавния бюджет дни преди Коледните празници.

В същото време премиерът Бойко Борисов обяви, че са необходими 5 милиарда лева, за да се направи целият път до Дунав мост ІІ и да се довършат магистралите "Струма" и "Хемус". Той не съобщи откъде ще дойдат парите, нито се ангажира в какъв срок ще бъдат направени тези важни пътни коридори. През следващата година държавата планира да тегли нов дълг до 5.3 млрд. лв., но той ще отива за покриване на дефицита, който трябва да падне до 2%.

Към момента осигурено финансиране има само за довършването на магистрала "Струма". Очакванията са оставащите около 65-километра през Кресненското дефиле да погълнат цялото европейско финансиране за магистрали през настоящия програмен период до 2020 г. от около 600 млн. евро.

За първи път губим пари по "Транспорт"

Въпреки крещящата нужда от пари за финансиране на пътни и жп магистрали, за първи път за изминалите седем години България ще загуби средства по програма "Транспорт" 2007-2013 г. Ден преди крайния срок за разплащане транспортният министър Ивайло Московски не съобщи какви ще са загубите. Изпълнението на програмата е на 81% към 16 декември, по данни системата ИСУН, а последният срок за плащане е 30 декември.

Справка на министерството на финансите сочи, че през ноември по програма "Транспорт" са платени едва 27 млн. евро. Така, за да няма загуба на пари, през декември е трябвало да бъдат разплатени 312 млн. евро, но не е ясно дали това е направено.

Вероятно транспортното министерство не е успяло да се справи със задачата, защото нямаше рязане на ленти на жп проектите по линията София – Пловдив – Бургас.

В същото време регионалният министър Лиляна Павлова отчете 100% усвояване на средствата за пътища и обяви, че страната ни няма да загуби нито едно евро от ресурса.

"Построихме 300 км нови магистрали, обходите на Монтана, Враца, Габрово, Западната дъга, участъкът Кърджали- Подкова – изключително важни пътища и огромна инвестиция от европейската солидарност", отчете министър Павлова при прерязването на лентата на обхода на Монтана.

Програма "Транспорт" се очертава да бъде с най-слабо изпълнение от всички оперативни програми през изминалия програмен период, сочат данните в ИСУН към 16 декември.

Пет милиона бонус за забавения обход на Монтана

За забавеното изпълнение на обхода на Монтана от над една година изпълнителят на обекта обединение "Обход Монтана" с водещ партньор "Трейс груп холд" е получил допълнително близо 5 млн. лв. от държавния бюджет, става ясно от регистъра на обществените поръчки.

Това става въпреки заканата на държавата исканите пари да не бъдат дадени, но в крайна сметка е намерен изтърканият аргумент със "слабите почви". Средствата се предоставят за "стабилизиране и укрепване на теренната основа и откосите на пътя", е посочено в договора, който е подписан на 10 декември.

Съгласно първоначално сключения договор обходът на Монтана трябваше да е готов през ноември 2014 г., но вместо това срокът многократно беше удължаван, като през това време изпълнителят държеше на исканите допълнително 5 млн. лв. заради "слабите почви" и в крайна сметка ги е получил.

"Имаше огромно забавяне при реализацията на проекта, но в крайна сметка успяхме буквално за една година да приключим строителните дейности по него и днес да го въведем в експлоатация, за което благодаря на АПИ, строителите и всички заинтересовани страни", заяви Лиляна Павлова при прерязването на лентата.

Ако това не беше направено, рискът беше загуба на 46.5 млн. лв., осигурени от програма "Транспорт" 2007 – 2013 г.

Инвестициите в Северозападна България продължават

Сега остава да бъде оправен пътят след Монтана в посока Видин, който е целият в кратери и пътуването през него е изпитание за шофьорите.

Като първи приоритетен обект за догодина обаче Павлова посочи завършването на обхода на Берковица със средства от държавния бюджет. Другият е рехабилитацията на пътя Монтана – Добри дол – Лом, който е част от пътя до Видин, каза регионалният министър. Отсечката е включена за финансиране по оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 г.

Първостепенна задача беше изваждането на тежкия трафик от центъра на Монтана, а сега е важно да се обезопаси движението по третокласния път до Добри дол, с цел максимална безопасност при придвижване на всички местни жители и транзитния трафик, каза Павлова.

За региона изключително важни ще са и инвестициите по оперативна програма "Региони в растеж". От тях за Монтана са заделени 20 млн.лв., за Лом – близо 18 млн. лв., а за Берковица - над 6 млн. лв.

Борисов за Господ, отчетата и милионите

Премиерът Бойко Борисов не пропусна да се похвали с изсипаните милиони в Монтана, благодари както повелява традицията на "началника" и съобщи за нови милиарди.

Само с два реализирани обекта – обходният път и водният цикъл, в Монтана са инвестирани над 101 млн. лв., каза Борисов при откриването на пътя днес. По думите му показателно е, че това вече се случва не само в Южна, но и в Северна България.

Той благодари на отците, че са благословили входния път на Монтана да е безопасен и да няма жертви. "Отчетата казват: Чукай, за да ти отворят, искай, за да ти дадат. Някои градове се управляваха лошо, други много добре. Монтана е от тези, които се управляваха добре. Но действително работим повече и ние, приходите са над 2 млрд. и 6-7-стотин милиона повече, които успяхме да съберем, плюс 3.8 млрд. изплатихме за КТБ, а за да направим целия път до Дунав мост, плюс "Струма" и цялата "Хемус" трябват 5 млрд. Смятайте какво е загубила държавата и не се говори, но ние стиснахме зъби и успяхме да възстановим на всички вложители парите. Една година не само вашите проекти, кмете, бяха замразени, щетата, която ни беше нанесена на държавата, представете си колко беше, всичко беше блокирано", заяви Борисов, обръщайки се към кмета на Монтана Златко Живков.

Премиерът призовава кмета да заработи по-активно по енергийната ефективност на блоковете, защото е заделен втори милиард за безплатно саниране.

"Това е огромна придобивка и е абсолютно безплатно за хората. От 1 януари започваме малките сгради, така че създайте си екип и действайте", подкани Борисов Живко Златков.

Борисов заяви, че е поел ангажимент да даде пари за ремонта на два булеварда в града. "На първия Министерски съвет кметът да ми даде сметката и ще го завършим в най-кратко време и храмът в Монтана. В тези светли празници да си пожелаем Господ да е с нас. Когато той е с нас, виждате, че всичко едно по едно се случва", заключи Борисов. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #5

    Загубите в жп сектора ще бъдат феноменални. Правителството няма концепция и стратегия за развитие на този вид транспорт, поради което резултатите са видими. Повечето от проектите не стават за нищо, а парите потъват незнайно в кой джоб. Положението е отчайващо.

  2. Дончо
    #4

    За нова година раздадоха ли бонусите за плюене по правителството?Притеснявам се да не пропуснете някой.

  3. Дядо ми Петър
    #3

    Ние сме на всеки километър. С ножици и лентички в ръка. (А пък ние ви пълним гушките. Но все ще дойде моментът да ви хванем за тях).

  4. Sgt. Pepper
    #2

    Отче, нямаш ли някоя непотребна тапа, да му запушиш на тоя устата?

  5. Бивши комунисти НЯМА!
    #1

    Типично по мутренски вместо да стабилизират икономиката ще строят скъпи нискокачествени магистрали на кредит. Това се казва програма на партия. Добре че могат да редактират вот.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.