Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Бургас-Александруполис" бил на път да стане изцяло руски проект

23 коментара

България се е отказала от участието си в проекта за строеж на петролопровода "Бургас-Александпуролис" не само заради малките приходи от транзитни такси, а и защото последното предложение на руския акционер за финансиране е предполагало добиване на пълен контрол от страна на Москва върху бъдещата тръба. Това става ясно от публикуваната в петък стенограма от заседанието на правителството в сряда, но което бе взето решението София да излезе от проекта и да плати дължимите 6.388 млн. евро в проектната компания за изграждане на петролопровода.

При приемането на предложението, финансовият министър Симеон Дянков се аргументира с това, че начинът за реализацията на проект вече не отговаря на параметрите на подписаното на 15 март 2007 г. тристранно споразумение за проектно финансиране според дела на всеки от акционерите.

 

В създадената по-късно Международна проектна компания "Трансболкан пайплайн" 51 на сто държи консорциум от руските държавни "Транснефт", "Роснефт" и "Газпром нефт" 24.5 процента има българската "Проектна компания нефтопровод Бургас – Александруполис – БГ”, която след прехвърляне между "Булгаргаз", "Българския енергиен холдинг" и "Техноекспортстрой" сега е собственост на Министерството на финансите. Останалият дял е на гръцки консорциум между "Хелпе-Траки” с 23.5% и гръцката държава с 1%.

 

Част от финансирането на проекта, оценяван на над 1 млрд. долара, трябваше да се осигури с кредит на "Трансболкан Пайплайн", а останалата – всеки от участниците според дела.

 

Финансовият съветник "Сосиете Женерал" обаче представя анализ, според който единственият начин за отпускане на кредит е той да се изплаща от приходите на петролопровода, посочва Дянков пред членовете на кабинета. Руският консорциум обаче не е бил съгласен, защото това би означавало тръбата да работи с високи тарифи, което я превръща в неконкурентноспособна.

 

"Беше също обяснено, че не е възможно да бъдат получени гарантирани доставки на петрол за петролопровода "Бургас-Александруполис". Също така бе допълнително показано, че проектът не би могъл да приложи конкурентоспособна тарифа и същевременно да бъде печеливш, че единственият начин за осигуряване на финансиране е проектът да бъде контролиран от "Транснефт”, вместо да бъде на равноправна и взаимноизгодна основа, и че реализирането на проекта въз основа финансиране без право на регрес е невъзможно поради пазарните условия. Също бе прието, че Петролопроводът Бургас – Александруполис не може да бъде икономически осъществим сам по себе си", заявява Дянков.

 

Той обяснява още, че при предоставяне на цялото финансиране за проекта от "Транснефт", това би означавало руската компания да поиска да контролира целия проект. Според него дружеството при това положение ще иска залог върху собствеността, както и право да поеме собствеността и експлоатацията на проекта, в случай, че проектната компания не направи дължимите плащания по заема от "Транснефт”.

 

"Транснефт” би бил заемодател и доставчик на нефт, както и би имал пълен контрол върху проекта. "Транснефт” би имал сериозен конфликт на интереси, включително и контрол върху това, дали би настъпило неизпълнение по заема, което би довело до прехвърляне изцяло на собствеността върху проекта към "Транснефт”. По този начин "Транснефт” предлага да осъществи проекта, но при условия, различни от вече уговорените", аргументира Дянков искането за оттегляне на София от проекта .

Явно притеснението на Дянков е свързано и с това, че България от 2008 г. не плаща дължимите си вноски за финансиране на дейността на "Трансболкан Пайплайн", премиерът Бойко Борисов заяви, че страната ни няма пари за петролопровода и при предлаганата от руснаците схема за отпускане на кредит бързо може страната ни да задлъжнее на мажоритарния акционер и да бъде изтласкана от проекта.

 

Затова Дянков предлага на българското дружество акционер в международната проектна компания да се отпуснат от бюджета 12.8 млн. лв. за увеличаване на капитала му, за да се разплати по старите вноски за проекта. те са за 6 380 788 евро, независимо че през март руснаците ги изчисляваха на 7.4 млн. евро, става ясно от думите на финансовия министър.

 

Така общите разходи на страната ни досега за "Бургас-Александруполис" ще надхвърлят над7.8 млн. евро с платените през 2008 г. 1.425 млн. евро.

 

Отпусканите допълнително 12.8 млн. лв. ще покрият всички задължения на България включително лихвите от 3 процента при забавени плащания.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

23 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #23

    Всички постановления и решения(1) на Министерски съвет попадат в раздела "Подзаконови нормативни актове" и нямат възможност да отменят, каквато и да е разпоредба от закон, приет от Народното събрание и влязъл в сила(2).

    Решение за изграждане на Дом-паметник на партията се взима от Секретариата на ЦК на БКП на 11 март 1971. Строежът му започва през 1974 г. и се финансира с дарения на стойност 14 186 000 лв. Дом-паметникът е открит на 23 август 1981 г.

    (1)През 1992 г. паметникът

  2. Анонимен
    #22

    Ловешката самолетостроителна фабрика, чиято продукция се оценява високо дори от асовете на Luftwaffe. Благодарение на братския СССР след победата на Деветосептемврийската социалистическа революция там от проектиране и изработка на самолети ДАР се преминава към производството на велосипеди и моторетки “Балкан”, а по-късно се сглобява автомобилното чудо “Москвич”! Другата Държавна аеропланна фабрика, тази в Казанлък, произвеждаща самолетите КБ, направо е закрита още в началото на съветската окупация, а висококвалифицираният персонал е натирен.

  3. Анонимен
    #21

    Дълго време официозната историография у нас твърдеше, че именно “братушките” са ни опазили от териториално осакатяване след края на ВСВ. Всъщност по време на следвоенните мирни конференции и преговори точно САЩ и Великобритания ни спестяват тази злочеста съдба. Именно те са категорично против откъсването на Пиринска Македония от България и даването й на Югославия. Малко по-късно обаче, под внушението на Кремъл, БКП извършва чудовищно национално предателство, развивайки бурна дейност за денационализирането на Пиринско и присъединяването му към тъмницата на народите – Югославия.

  4. Анонимен
    #20

    Има ли кой да вярва повече на лъжливото овчарче и какво ще поднесе то на страната по-нататък???

  5. Анонимен
    #19

    Вън руския ботуш от България.

  6. Анонимен
    #18

    Четейки по-долу отново забелязах, че костоваците отново са се наа-кали от кеф, че нещо в България е съсипано... Такава е природата костовашка - само да се руши и съсипва. Какъвто Вожда, такива и следовниците му.

  7. Анонимен
    #17

    До 6: Какъв дял от оборота идва от платежоспособни руски туристи? Дали голяма част от тях няма да бъдат пренасочени от туроператорите им другаде, например, в турски курорти? Дали това ще бъде компенсирано от повече посетители от други страни?

  8. Анонимен
    #16

    Я да видим коя дума е цензурирана продажници агенти турско-американски

  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #15
  10. Анонимен
    #14

    Оти ги ручахме жабетата? И кой сега плаща сметката? Всички българи, нали? Ама ние не сме съгласни. Да платят тези 16 милиона лева подред - Георги Първанов (агент Гоце), Сергей Станишев, загубения икономически министър Петър Димитров и цялата комунистическа сган от безродници.Дали ще ги накарат да направят това комунистът Бойко Борисов, който напусна бившата милиция, защото не поиска да хвърли членската си книжка от БКП? А не трябваше ли да платят и за всичките избити след 9.09.1944 г. над 37 хиляди

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.