Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата очаква 1.1 млрд. лв. от концесията на летище София

Операторите на аерогарите в Мюнхен, Цюрих, Лион, Дъблин и др. с интерес

2 коментара
Държавата очаква 1.1 млрд. лв. от концесията на летище София

Финансовият ефект за държавата от концесията на летището в София се очаква да е 1.1 млрд. лв., съобщи транспортният министър Ивайло Московски в интервю за "24 часа", публикувано в понеделник.

Във вторник на засадение на Министерския съвет трябва да бъде одобрена самата процедура, стана ясно по-късно от разпространения дневен ред на правителствената среща.

По думите му, вече интерес към процедурата са заявили операторите на летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, както и инвестиционният фонд зад лондонското летище "Хийтроу". "Катарците и китайците също заявиха интерес, от Турция има" , посочва транспортният министър.

Намеренията са процедурата да бъде приключена до края на 2016 г. При обявяването им миналата есен със средносрочната бюджетна рамка  плановете бяха търгът за концесията да тръгне от твърда начална сума от 600 млн. лв., които ще отидат за погасяване на дълговете на БДЖ и нови локомотиви и вагони. Отделно ще е концесионното възнаграждение за ползване на държавното столично летище. Мизата обаче междувременно падна.

Московски обясни, че търгът ще започне от 570 или 580 млн. лв. "Ако тази сума нарасне, а дълговете на БДЖ ги редуцираме, те в момента са 500 млн. лв., и ако държавата помогне малко, ще се опитаме с около 200 млн. лв. да купим нови влакове, които да пътуват от София до Свиленград и до Бургас", каза той.

"В Националната компанията "Железопътна инфраструктура" вече вървят процедурите за участъците София - Елин Пелин, Елин Пелин - Ихтиман и Ихтиман - София. Жп линията София - Волуяк и Волуяк - Драгоман трябва да я приключим в този програмен период. Ако това се случи, то в Южна България до 3 или 4 г. ще имаме нови бързи релси, нови влакове и нови гари", посочва Ивайло Московски.

Намерението на правителството е концесията на столичната аерогара да бъде сключена по новия Закон за концесиите, чийто проект предвижда т. нар. вечни концесии, при които министерство и общини могат да обявяват процедури без срок за ползване от частни оператори, а той да е част от конкуренцията и офертите на потенциалните кандидати. Миналата седмица на заседание на Съвета за растеж, в който влизат партиите, подкрепящи управлението на кабинета на Бойко Борисов, стана ясно, че част от партньорите са имали забележки точно към "вечните" концесии и сега текстовете в таза част се прецизират и вероятно все пак ще има разписани максимални срокове за ползване на публична собственост, макар европейските правила да са доста по-либерални.  

По думите на Московски в средата или края на юни ще бъдат отворени и офертите за концесията на летището в Пловдив, към което също имало интерес.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Като е толкова изгодно, защо трябва да го даваме на КОНЦЕСИЯ? Ако сме толкова некадърни, да наемем фирма за управление! ИПИ определят кое да се продаде и НА КОГО, кое да се концесионира и НА КОГО!

  2. Мони_deactivated_1480055728
    #1

    Авансовото плащане около 570-580 млн. лв предполага, че при 5% годишна такса бъдещият концесионер трудно би могъл да върне банковите кредити до 12 години - максималният срок, за който се отпускали подобни суми.Най вероятно ще им искаме само 2% за всяка от 35 -те години.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.