За удоволствие на потребителите, от които обаче по-защитени стават некоректните

Енергетика с часовников механизъм

Енергетика с часовников механизъм

Неплащане на тока, ако в десет дни от месеца е имало отклонение в стандартното напрежение, обезщетение за клиента и дори отнемане на лиценза на доставчика, ако това се повтаря. Неплащане на сметката за ток, ако е с 30 процента по-висока от тази за същия месец от предходната година, до изясняване дали е отразена истинската консумация. Проверка на електромера за сметка на електроразпределителното дружество в лаборатория по желание на абоната при съмнение, че не отчита правилно, както и предупреждения за проверка дали се краде ток. SMS-напомняне за изтичане на срока за плащане и включване на изключен заради неплатена сметка абонат за 4 часа след погасяване на задължението и без да се дължи такса за "вдигане на палеца на бушона".

Тези и други благини за потребителите са заложени в законови поправки, които трябва да пазят гражданите от лошите електроразпределителни монополи, които спират тока на длъжниците си, и от некачествен ток. Те се лансират от известно време от депутата от БСП и заместник-председател на енергийната парламентарна комисия Явор Куюмджиев, който в края на мандата на тройната коалиция бе заместник-министър по енергетиката. Драконовските мерки бяха представени в две поредни дискусии в Народното събрание, на които обаче не са били поканени представители на доставчиците на ток ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-Про", срещу които реално са насочени мерките.

Натиск заради хората или за пренареждане на пазара

Ликувайки от това, че управляващите най-сетне са се загрижили за техните права, потребителите може би забравят, че и ГЕРБ поведе война срещу енергийните мастодонти в началото на мандата си, която приключи с оттеглянето на германската Е.ОН от пазара в Североизточна България и продажбата на държавните дялове в електроразпределителните мрежи, единият от които стана собственост на близки до "Химимпорт" фирми. Така няма как да не се появят подозренията, че подновеният натиск срещу трите компании май цели по-скоро пренареждане на пазара, отколкото защита на потребителите, която на всичкото отгоре облагодетелства предимно длъжниците за сметка на коректните клиенти.

Сегашните собственици на трите електроразпределителни предприятия предупреждават, че предлаганите от Куюмджиев поправки са демагогски и ще доведат до още по-големи финансови проблеми в цялата енергетика. Те противоречат на европейското право и ще бъдат оспорвани пред Брюксел, което може да доведе до нова санкция за страната. Глобата обаче няма да бъде платена от управляващите, а от съвестните данъкоплатци, които обикновено си погасяват и сметките за ток, вода, парно. Друг, но не маловажен, е и въпросът, че след толкова предоставени законово права за неплащане на тока част от коректните абонати вероятно също ще предпочетат да отлагат или спестяват плащания на сметки, възползвайки се от възможностите за обжалване и проверки за сметка на ЕРП-ата.

Когато законови поправки се правят за 3% потребители

Надали има семейство в България, на което поне веднъж да не е било спряно електрозахранването, защото е имало финансови проблеми или е забравило, че е изтекъл срокът за плащане. Така или иначе, средно около 3 процента са абонатите, на които им се спира тока заради просрочени сметки, сочат данни на ЕРП-ата. Делът им е нищожен спрямо редовните клиенти, за да има толкова голяма защита на техните права за сметка на тези на коректните абонати.

На всеки му се е случвало да остава на тъмно – къде по-често, къде по-рядко, къде по-кратко, къде по-дълго, заради аварии, които не винаги са в съоръженията на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-Про", но по традиция те го отнасят. Съществуват и места, където има отклонения в качеството на доставения ток и гърмят уреди или пък манджата се вари по-дълго, но надали сумарно могат да се докажат десет дни с некачествен ток, за да си спестят засегнатите цялата сметка , че и да получат обезщетение за имуществените си вреди.

Всъщност, изплащането на обезщетения при повредени заради електрозахранването уреди е регламентирано и в момента в общите условия на дружествата, където по принцип е мястото за уреждане на отношенията между доставчик и клиент и споровете между тях. Такава е практиката и в европейските страни, давани от Куюмджиев за пример по отношение на качество на услуги, за които той обяснява, че, вярно, стрували по-скъпо отколкото у нас, но и там стандартът на живот бил по-висок. Регламентиране в закон на процедури по обжалване на сметки и проверки на електромери няма в друга европейска държава и ЕРП-ата недоумяват защо, след като управляващите толкова искат да защитят клиентите, не сторят това чрез наложени от регулатора поправки в общите им условия. Те и без това в момента са в процедура на промяна и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) трябва да се произнесе по тях в следващите месеци.

А другите от мрежата с некачествен ток!?

Повече от чудесно звучи за потребителите да не си плащат цялата сметка за ток, ако се докаже, че десет дни захранването им се е отклонявало от стандартите. Но дали управляващите са се замислили или удобно пропускат факта, че част от доставката на тока се пада на държавния "Електроенергиен системен оператор" (ЕСО), който обаче няма да подлежи на планираното за ЕРП-ата отнемане на лиценз, ако повтарящи се проблеми с качеството са при него. Освен това част от електроразпределителната мрежа в България, особено край морето, все още е на частни лица или предприятия. Те не я поддържат в добро състояние, а на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-Про", които по закон трябва да изкупят частните съоръжения, не се разрешават инвестиции за тази цел, за да се държат по-ниски цените на тока. Така няма как доставчик, който трябва да използва частен електропровод или подстанция, да гарантира качество през тези съоръжения, но се оказва, че ще дължи компенсации на клиентите си заради проблеми при тях.

Ако на абонатите законно се опрощава пълната месечна сметка заради отклонения в стандарта, се получава дупка във финансовата верига за плащане на тока от потребителя към доставчиците, производителите на тока и на въглищата. Иначе казано – ЕРП-ата няма да получат пари за част от купената от НЕК и доставена от ЕСО електроенергия и излиза, че трябва да я платят със свои пари, които и без това от 5 август бяха орязани от ДКЕВР, за да се намали цената на тока. Дали обаче управляващите са помислили, че енергодоставчиците може на свой ред да откажат да плащат на ЕСО и НЕК заради некачествен ток и така да се задълбочат още повече и без това критичните финансови отношения в енергосектора, където държавният търговец, АЕЦ, ТЕЦ-ове и мини са се "увъртолили" в дългове?

Проблемите с разплащанията в енергетиката ще се задълбочат и ако всички клиенти с 30 процента отклонение в сумата за плащане спрямо същия месец на предходната година са наясно, че са ползвали тази енергия, но решат да искат проверка, за да си отложат с месец-два плащането, тъй като в момента имат финансови затруднения, предупреждават дружествата.

Намеренията за крути наказания на ЕРП-ата за некачествен ток надали са съобразени и с това, че в момента ДКЕВР утвърждава показатели за качество, които дружествата трябва да постигат с разрешени им от регулатора инвестиции в мрежата. Това е утвърдената световна практика при определяне на регулираните цени на тока, но у нас комисията от години потиска инвестициите в мрежата, защото те влизат в цената на тока. Тоест, най-грубо казано, в момента държавата обвързва ниските цени на тока с ниското качество на електрозахранването и ако изискванията бъдат повишени, то това трябва да стане срещу разрешени инвестиции, респективно вдигане на цената на тока, което се налага от икономическата логика, но очевидно противоречи на политиката на сегашната власт. По данни на трите доставчика в момента те отговарят на определените от ДКЕВР показатели за качество на електрозахранването.

Кой мери и кой плаща сметката?

Предложените от Куюмджиев текстове не регламентират и как ще става измерването на качеството на доставяната за домакинствата електроенергия и за чия сметка ще става това. ЕВН например в момента има анализатори за качеството на тока, които при искане на клиента и за негова сметка се монтират на границата на имота за седем дни, а при доказване на отклонения в стандартите таксата се възстановява на клиента и се предприемат мерки за отстраняване на нередностите. Ако обаче се регламентира всички със съмнение за некачествен ток да искат безплатно измерване, доставчиците ще трябва да купят още много такива анализатори, което също е инвестиция и по принцип трябва да влезе в цената на тока, което очевидно може да стане най-рано от юли 2014 г.

ЕРП-ата посочват, че намерението на държавата да ги задължи да възстановяват без такси захранването на изключени заради забавени сметки клиенти до 4 часа след плащането ще се отрази върху нормалните работни графици на техните служители. Проблемът е в това, че електротехниците имат предварително определени за деня задачи по поддръжка на мрежата и, ако трябва да се спазва ангажиментът за врътване на бушона за 4 часа, това означава те извънредно да бъдат отклонявани от другите си задължения, от което ще пострадат останалите редовни клиенти. Освен това заради различните видове плащания – общи каси, банкови, през интернет, понякога погасяването на сметките се отразява при дружествата с известно закъснение, което може да даде основания на нередовния клиент за нови претенции към снабдителя.

Някои от енергодружествата обясняват, че няма да е голям проблем да възстановяват спряния заради дълг ток без такса, но това трябва да става в следващия работен ден след плащането, за да се планира работата на техниците, тъй като чисто физически те трябва да се придвижват между различните обекти. За експресно включване обаче те искат да продължават да се плащат определяни от ДКЕВР такси, тъй като се разстройват графиците и това предизвиква допълнителни разходи. Освен това доставчиците смятат, че при изключен бушон и платена сметка трябва да се изисква и заявление за възстановяване на електрозахранването.

Те не са съгласни и с това, че за своя сметка трябва да проверяват електромерите на клиентите, които се съмняват в тяхната точност, и то в предпочетена от абоната лаборатория. Ами ако абонат от Варна иска уредът му да се провери в негово присъствие в лаборатория в София, значи ли това, че трябва да плащаме и пътните и хотелските разходи на клиента, питат от ЕРП-ата. Ами ако на всички клиенти им се прииска изведнъж и неведнъж да им се проверят електромерите, продължават с въпросите те.

Сега снабдителите, които са собственици на всички електромери, ги проверяват за своя сметка на определен период от време, каквито са метрологичните изисквания. Обикновено проверката се прави в националната лаборатория към Българския институт по метрология и струва 36 лв. за всеки уред. Макар да има и частни такива лаборатории, ЕРП-ата ползват държавната като известна гаранция за независимост. Ако обаче клиентът се съмнява в показанията на измерващия консумацията му уред, той може да поиска проверка, но трябва да плати такса. Ако се окаже, че електромерът има отклонения, дружеството му възстановява тази такса и сменя уреда.

Когато държавата принуждава да се нарушава закона

Друг тънък момент с проверката на електромерите е, че ЕРП-ата са задължени да спазват Закона за обществените поръчки (ЗОП) при избор на доставчици на услуги, каквато е и проверката на уредите. Ако клиентите искат частна лаборатория да им провери съоръжението, това означава дружествата да нарушават ЗОП и да бъдат глобявани от регулатора.

Според електроразпределителните дружества опитите да им се вменят задължения при съмнения за манипулиране на електромера да пишат констативни протоколи само в присъствието на клиента на практика ще увеличат кражбите на ток, които в последните три години са около 5 млн. лв. годишно и част от тях също влизат в цената на тока като технологични загуби.

В момента експерти на дружествата използват специални уреди за проверка дали са манипулирани електромерите както на битовите, така и на стопанските потребители и, ако установят подобна намеса, демонтират уреда и го слагат в торба с пломба, която се разрушава при отварянето ѝ, за проверка в Българския институт по метрология. Резултатите от тази проверка са основание за служебно начисляване на киловати за плащане от некоректния клиент, което става по методика на ДКЕВР.

Бум на кражби на ток!?

Искането на процедурата да присъства и абонатът означава съответното ЕРП да го предупреди, че на еди коя си дата ще го провери, което дава възможност на крадците на ток да "изчистят" всички приспособления за точене на електроенергия, без тя да се отчита от уреда. Така доставчиците са лишени от шанса да хващат крадците и да си възстановяват поне част от загубите, които иначе влизат в цената на тока за всички изрядни платци.

Това неминуемо ще доведе до бум на кражбите и предварителните прогнози на доставчиците на ток са, че по този начин нивото на технологичните им загуби ще достигне 25 %, а с ценовото решение от 1 август 2013 г., ДКЕВР признава едва 11%.

ЕРП-ата са съгласни, че в сегашните им общи условия, които са в процес на промяна, може да бъдат заложени допълнителни защити на потребителите, но в диалог с доставчиците и най-вече да са в полза на коректните абонати. Някои от доставчиците смятат също така, че част от предлаганите мерки противоречат на други закони и най-вече на този за договорите, както и на европейски стандарти.

По-страшното обаче е, че в опитите си да задържат електоралната подкрепа с подобни трикове, уж в полза на потребителите и срещу лошите монополисти, управляващите, срещу които трети месец протестира част от обществото, всъщност ускоряват цъкането на часовниковия механизъм, прикрепен към заложената от последните три правителства бомба в енергетиката. А тя е не по-малко страшна от тази на социалното недоволство, което след време може да изригне отново, но не заради високите сметки за ток, а заради зачестяващи аварии.

Но какво ли им пука на управляващите, след като отсега е ясен виновникът – енергийният монопол в лицето на ЕРП-ата.

Мениджър на едно от тях преди време в неофициален разговор сравни образно енергетиката с кравата и каза, че тя все пак трябва да се храни, за да дава мляко. У нас обаче енергийната крава явно е подкарана към кланицата или към нечии други обори.

Споделяне
Още по темата
Още от Анализи и Коментари