Грандиозен провал на "Сбогом, мамо!" в Италия

Грандиозен провал на "Сбогом, мамо!" в Италия

Българката Мишел Бонев, която, въпреки скандалите, засне филм с пари от италианските и българските данъкоплатци, дочака премиерата в Италия. Както можеше да се очаква, филмът ѝ "Сбогом, мамо!" се оказа грандиозен провал, пише във вторник Дойче веле в кореспонденция от Рим.

Филмът на Бонева по български сюжет тръгна в италианските кина в края на миналата седмица. След първите прожекции през тези най-посещаеми дни бяха разпространени и данните на италианския бокс офис.

Филмът, направен със субсидии на италианския данъкоплатец в размер на 1 милион евро и с още 330 хиляди от страна на българския филмов център, бе разпространен в 80 кина на Апенините във веригата за дистрибуция на медийната империя на Берлускони. Дойче веле припомня, че за въпросните субсидии напразно кандидатстваха други италиански и български филми, а лентата на Бонев излиза по кината така да се каже по автоматизъм - понеже има субсидия.

Оказва се, че донесените от него приходи през първите дни са само около 65 хиляди евро. За сравнение - през същия период друг дебютен филм за силата на връзките в италианското общество, направен с  доста по-нисък бюджет, е привлякъл над  милиона зрители и е събрал половин милион евро приходи.

Да гледат "Сбогом, мамо!" са се престрашили едва 9 000 италианци. Ако техният брой се раздели на броя на кината, излиза, че Мишел Бонев е събрала по цели 10 души в зала.

"Тази статистика успяхме да потвърдим и емпирично. В най-посещаемото време за кино в едно от централните столични кина в залата, в която се прожектираше филмът "Сбогом, мамо!", се оказахме 8 човека. Малко след първите 20 минути останахме само 5…", пише кореспондентката на Дойче веле от Рим.

Според нея, "човек колкото и да се старае да гледа тази лента, без да намесва скандалите и емоциите, свързани със субсидирането и заснемането ѝ, естетическият резултат пак е отчайващ". Защото "филмът е претенциозен, безумно мелодраматичен и изобщо издиша по всички шевове - актьорска игра, сценарий, послание".

Българската действителност е далеч от реалността, режисьорката насилено я драматизира, при това в клишето за соцреализма. Историята, претендираща да е автобиографична и автентична, звучи кухо, измислено и неубедително, тя направо дразни интелигентността на зрителя. От земята до небето е разликата с филмите на редица автори от Източна Европа, спечелили важни награди на престижните кинофестивали със сериозни ленти за близкото минало на соцлагера, пише още дойче веле.

Подобни, че и по-остри оценки предлага и специализираната критиката в Италия. Вестник "Унита” нарече филма кичозен, вестник "Република” - патетичен, а агенция Анса - дори престъпен, припомняйки скалъпената награда, присъдена му по време на кинофестивала във Венеция и безпрецедентно високия бюджет, отпуснат под натиск от държавната телевизия РАИ.

В телевизионно интервю за телевизията на семейство Берлускони по повод премиерата авторката отрече да е била препоръчвана от българския или италиански премиер, както се намекваше в медиите, и сама определи произведението си като носител на високи социални стойности. За да подсили посланието си, Мишел Бонев разказа случки от личния си живот и детството - автентични според нея - в които тя се оказва жертва на жестока майка, докарала я до неуспешен опит за самоубийство. Жалко, че е трудно да ѝ се повярва както лично, така и на екрана, се казва в заключение на кореспонденцията на Дойче веле от Рим.

Премиерата на филма в България бе обявена за 6 май.

Споделяне

Още по темата

Още от

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?