Изследване: Шест групи потребители има в социалните мрежи

Има шест групи на потребителите във виртуалните социални мрежи, сочи проучване, проведено от Института за изследване на населението и човека при БАН и цитирано от БТА. Проучването не е представително и е направено от млади психолози сред 103-ма души от 30 до 50 години от София и страната за общуването им в социалните мрежи.

Първата група потребители са "консервативните потребители" в интернет, като тяхната цел е чрез общуване в социалните мрежи да възобновят свои стари контакти, но не и да търсят нови.

Втората група е на "пасивните потребители", които предпочитат предимно да разглеждат чужди профили в социалните мрежи. Целта им е да намерят своето място, като се сравнят с други хора, чиито профили разглеждат. Или това е т. нар. "социално сравнение".

Третата група потребители е на "екстравертите експериментатори", които са едни от най-активните в социалните мрежи. Те са най-отворени за нови контакти и използват за това всички приложения на Фейсбук.

Четвъртата група потребители е на т. нар. "професионалисти" - журналисти, хора на изкуството, политици и известни личности. Те са изключително ангажирани с това "да си правят реклама в мрежата и имат 24-часов активен профил". Тези потребители или сами осъществяват виртуалните си контакти, или специално наети сътрудници обновяват техния профил. Целите им са по-различни от тези на другите потребители и са по-комерсиални. Потребителите от тази група имат и много социални контакти, но те целят с тях да набират привърженици - или да "търсят публика или аплодисменти". Тези потребители имат над 500 или повече от 1000 "контакти с приятели" в мрежата.

В петата група потребители попадат т. нар. "фалшиви потребители" - те поддържат по един или по няколко фалшиви профили в мрежата. Много често тези потребители имат само фалшиви профили, а някои от тях имат реален, но и фалшиви профили. Чрез тях те манипулират и тормозят други потребители - близки, дори и непознати, като и чрез кибертормоз.

Последната група е на "креативните потребители", тя е интересна, защото хората в нея се стремят да влагат творчески елемент при общуването си в мрежата. Тези потребители са "чувствителни към обратната връзка, която получават, а до известна степен, са и нарцистични".

Психолозите коментираха, че родители се регистрират с фалшиви профили в мрежата, "за да следят децата си с кого имат контакти".

Още от