Кабинетът вдигна четворно капитала в компанията за Бургас – Александруполис

Кабинетът вдигна четворно капитала в компанията за Бургас – Александруполис

Министерският съвет одобри в сряда отпускането на 150 000 лева от бюджет по сметката на Министерството на финансите за 2010 г. за увеличаване на капитала на "Проектна компания нефтопровод Бургас - Александруполис БГ" ЕАД от 50 000 на 200 000 лева.

Допълнителните средства са за оперативно-техническо обезпечаване на работата на компанията, която представлява интересите на България в международния проект за изграждането на петролопровода, обясниха от Министерството на финансите.

"Проектна компания нефтопровод Бургас - Александруполис - БГ" ЕАД е държавна компания с принципал министърът на финансите. Дружеството притежава 24.5% от капитала на "Транс-Балкан Пайплайн" Б.В., Амстердам, Холандия, която от своя страна е ангажирана с изпълнението на дейности по проучването, проектирането и строителството на нефтопровода Бургас - Александруполис.

Решението за допълнителните средства няма отношение към позицията на правителството дали ще продължи участието на България в проекта и дали той трябва да мине през територията ни.

За това се чака екооценката на проекта, която ще оформи окончателната позиция на страната. Дотогава обаче проектната компания трябва да продължи да работи, защото сме страна по споразумението за изграждането на петролопровода.

Американци "надничат" зад Лукойл - България

Междувременно сайтът "Бургасинфо" съобщи, че строителството на тръбата е застрашено от интересите на българското звено на руската петролна компания "Лукойл".

Сайтът се позова на "конспиративна геополитическа теория", развита от руското електронно издание "Москоу пост".

Неотдавна министър-председателят Бойко Борисов заяви, че България възнамерява да излезе от проекта за тръбата, започва с припомняне руското издание. Официалната причина, която изтъкнаха българските власти, е екологичният риск за страната. Премиерът нееднократно заявяваше пред медиите, че проектът за тръбопровода е безполезен и вреден за България, тъй като е заплаха за приходите на страната от туризъм. Тръбата ще донесе на България не повече от 35 милиона евро на година от транзитните такси, но същевременно ще застраши годишните ни приходи от 10 млрд. евро, натрупани от туризъм.

Според руското издание истинската причина за отказа на България от проекта е съвсем различна. Проектът не е в интерес на българското звено на "Лукойл", тъй като сега рафинерията ръководи всички петролни доставки за Бургас, както и износа след преработката на нефта, твърди то.

В момента, пише "Москау пост", в "Лукойл" притежател на 68.2% от акциите на компанията е руският клон на американска компания. А американските компании обикновено лобират в интерес на бизнеса си в чужбина чрез правителството на страната, продължава публикацията.

В края на юни, началото на юли в Истанбул американците са защитавали идеята за "модернизация", а именно - разширяване на Босфора и Дарданелите. Тяхната идея е нов канал между Черно и Средиземно море. Изграждането на такъв канал и разширяването на пролива ще струва много повече от тръбопровода, но ще даде възможност на американците да контролират Босфора и Дарданелите, продължава публикацията.

Турция отдавна разработва алтернативен петролопровод – проекта Баку - Джейхан, който ще заобикаля Босфора и Дарданелите на турска територия. В този случай Турция ще засили контрола над проливите и за американските военни кораби вече няма да бъде толкова лесно да попаднат в Черно море.

Единственият начин да получат контрол над пролива и Черно море е да се унищожи изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис, и то преди да се изгради тръбопроводът Баку - Джейхан. България е "най-слабото място" в проекта Бургас - Александруполис и поради това "Лукойл" като американската компания лесно може да ѝ окаже натиск.

Много интересно е какви ще са действията на Русия оттук нататък? Това може да бъдат както инвестиции в туристическия бизнес, така и разрушаване на монопола на "Лукойл", пише "Москоу поуст".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес