Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Калфин бръкна в кашата на социалното подпомагане

5 коментара
Калфин бръкна в кашата на социалното подпомагане

Министърът на труда и социалната политика Ивайло Калфин предприе ход, от който неговите предшественици през последните десетина години бягаха като дявол от тамян – повдигна въпроса за ефективността на системата за социално подпомагане. Нещо повече – Калфин заяви нагласа за въвеждане на промени в сферата на социалното подпомагане, които да намалят злоупотребите с някои от програмите.

Някои от изложените идеи звучат смислено, други – не толкова, но самият акт на осъзнаване на проблемите и заявеното желание за решаването им, заслужават адмирации. Тъй като предложенията за реформи все още не са достъпни в официален формат (въпреки обещанието това да се случи през тази седмица), коментарът по-долу е по-скоро концептуален.

Прекратяване на злоупотребите при "майките-студентки"

В периода 2009-2014 г. броят на майките-студентки, които са получили еднократна помощ за отглеждане на дете до 1-годишна възраст, се увеличава пет пъти - от 1 434 на 7 200, а общите разходи по програмата – от 3.5 млн. лв. на над 20 млн. лв. За същия период средната възраст при раждане на дете се увеличава от 27.1 на 27.9 години (и от 25,6 на 26,5 години за първо дете), а броят на новородените намалява от 89.0 хиляди на 66.6 хиляди.

Фигура 1: Брой на отпуснатите еднократни помощи за отглеждане на дете до навършване на 1 година от майка-студентки

Източник: АСП

Като добавим към това растящия глад за студенти в университетите и популяризирането на възможността за получаване на еднократна помощ чрез медиите през последните години, констатацията изглежда ясна: наблюдаваме не повишаване на броя на студентките, които стават майки, а повишаване на броя на майките, които стават студентки. Изплащането на помощите накуп и липсата на последващ контрол за продължаващо обучение е очевиден пропуск, от който (напълно нормално) все повече хора се възползват. Едва ли има млада майка (независимо от материалното ѝ положение), която би се отказала от възможността да получи 2 880 лв. на ръка, които да ѝ помогнат за отглеждането на детето.

Предложенията на министър Калфин за последващ контрол за продължаващо образование и изплащането на помощта на части са стъпка в правилната посока. В идеалния случай в програмата ще бъде заложен и някакъв диференциращ критерий (най-вероятно доходен), който да определя дали и в какъв размер майките-студентки ще могат да се ползват от помощта.

Съвсем друг въпрос е липсата на контрол в образователната система. Вратите на университетите са широко отворени и наред с правото на еднократна помощ за отглеждане на дете, дават и редица други (макар и по-малки) привилегии на хора, чиято последна цел е да научат нещо. „Контролът“ върху редовното посещаване на училище също е крайно съмнителен, а това е една от предпоставките за отпускането на друг тип помощ – месечните надбавки за отглеждане на деца.

Промяна на размера на детските надбавки в зависимост от броя на децата в семейството

Лансираните предложния за определяне на размера на т.нар. детски надбавки в зависимост от броя на децата в семейството очевидно имат за цел насърчаването на двудетния и тридетния модел в страната.

Бившият социален министър Хасан Адемов нарече предложения модел противоконституционен и дискриминационен. В нетипичен за Адемов стил, изказаните аргументи против идеята за намаляване на размера на надбавките за всяко дете след третото бяха крайно неубедителни (и дори подвеждащи).

Критиката на Адемов се базира на чл. 14 и чл. 47, ал. 2 от Конституцията, които определят държавната закрила на децата, майчинството и семейството. Разбира се, Адемов пропуска неудобния за тезата му и висящ точно над аргумента му чл. 47, ал. 1, който гласи че: Отглеждането и възпитанието на децата до пълнолетието им е право и задължение на техните родители и се подпомага от държавата.

Адемов де факто обявява цялата система за социално подпомагане (и не само българската такава) за противоконституционна, тъй като прилагането на диференциращ подход за определяне на нейните бенефициенти е всъщност основната ѝ функция. Критериите, по които се определя достъпът до детски надбавки (брутен доход, редовно посещаване на училище, възраст на детето и т.н.) няма как да бъдат обявени за дискриминационни. В крайна сметка това е предназначението на социалната система – да подпомага определени граждани на база техния социален и икономически статус.

С други думи: "диференциация“ и "дискриминация“ са различни неща, като първото е абсолютно задължителна предпоставка за съществуването на която и да е социална система. Нещо повече – именно поставянето на акцент върху диференцирания подход е това, от което българската система за социално подпомагане най-силно се нуждае. Предвид неблагоприятните демографски (и съответно фискални) перспективи пред страната, единственият начин социалните плащания да достигнат някакво адекватно ниво, което да помогне за преодоляването на причините за социалното изключване е, тяхната ефективност да бъде силно повишена.

Това означава злоупотребите да спрат, а средствата да се насочат към най-нуждаещите се. Министър Калфин си позволи да посочи част от проблемите, както и да предложи решения на някои от тях. Поне на този етап задаващата се реформа може да бъде определена като първа стъпка в правилната посока. Остава да видим докъде ще стигне смелостта на социалния министър в преследването на поставените цели.

*Текстът е публикуван на сайта на Института за пазарна икономика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Pavlova
    #5

    Това не са единствените помощи, които се разходват без нужния контрол. Всички помощи се нуждаят от последващ контрол на ефекта от тях. Например така наречените "интеграционни", които получават циганите. Нещо не виждам да са се интегрирали дори и на йота, средствата потъват в бездънна каца.

  2. Kiril Manolov
    #4

    Най-после се намери интелигентен български политик,който като добър държавник да бръкне в кашата наречена "социално подпомаагане".Личи си и школовката,получена като евродепутат,общувал с правилните хора!Ако тези идеи,прецизирани и оформени в нормативни актове се приложат и към тях се прибави и решение за незаконните "инвалидни" пенсии,ще има много спестени средства за по-добри цели! А г-н Адемов,когото уважавам,сигурно не мисли точно както се изказва по въпроса,но така се спазва партийната дисциплина в ДПС,особено,когато е в опозиция! /Непознато до сега състояние! /.

  3. marij
    #3

    За мен подпомагане на родителите чрез директно даване на помощи само стимулира безотговорното им отношение към възпитанието на децата. Парите, определени за децата, трябва да се спадат от данъците, тези които не работят ще получават помощи под формата на храна в училище за децата или плащане на таксите в детските градини.Никакви директни пари на ръка. И помощи за всички деца. Родители, чиито деца са контигент на децките педагогически стаи - без помощи, а децата в помощни семейства, но не на техни роднински семейства.

  4. Dan
    #2

    Браво Калфин! Не съм фен на АБВ, но подкрепям всяка смислена реформа. Социалното подпомагане трябва непрекъснато да се реформира с оглед на неговото деформиране и напразно хвърляне на нашите пари. Не е хуманно циганките да раждат по 10 деца без грижа за тях, само за да получават детски и после да ги разхвърлят по домове и приюти. Не може майки да се запосмат формално да следват само за да получат парите и после да отпадат от образование. Това е пак вид използвачество.Ако е социална помощ нека има смисъл! И да се проверява след даването й дали е помогнала или само се използва за друго.

  5. Boriana Boneva
    #1

    да ако има смелост трябва реформа на социалната сфера. Един от компонентите й трябва да бъде РАЗЯСНЕНИЕ на обществото кой какво взима и не взима от социалните помощи и какви са белезите по които се определя нуждаещия се. Ето, напр. аз не знам циганско семейство или българско семейство при което децата не ходят на училище получава ли детски?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.