Kaракачанов, поръчките и баничките

Почти всяка трета поръчка на МО се проваля

Колаж Меdiapool

"Фирми, произвеждащи банички и чорапогащници, обжалват договорите ни за обществени поръчки", оплака се наскоро военният министър Красимир Каракачанов.

Според него заради подобни практики се налага ремонтът и поддръжка на техника да бъдат извадени от обхвата на Закона за обществените поръчки, за да могат да се придвижват по-бързо. Предлаганите законови промени все още не са представени публично, но вече придизвикаха съмнения дали няма да доведат до злоупотреби и предизвестени победители.

Предвид славната практика на министерството в това отношение, тези съмнения съвсем не са лишени от смисъл.

Вероятно заинтересовани фирми може да са обжалвали умишлено поръчки на МО, но това не може да е извинение за хроничните проблеми и липса на капацитет на министерството да провежда поръчките си, през които всяка година изразходва стотици милиони левове на данъкоплатците.

Близо всяка трета поръчка на министерството се прекратява

През миналата година МО е обявило 90 обществени поръчки за различни стоки и услуги с възложител министъра на отбраната. От тях 23 са изцяло прекратени, а 4 са прекратени по част от обособените позиции, показват данни от МО, поискани и получени от Mediapool съгласно Закона за достъп до обществена информация.

За тази година ситуацията не е по-различна. За първите девет месеца са обявени 68 процедури. От тях 12 са изцяло прекратени, 3 са прекратени по част от обособените позиции, а 28 са в процес на реализация.

Проблемът е ясен от години. Още през 2011 година тогавашният военен министър Аню Ангелов обясни, че затрудненията се дължат, от една страна, на "огромния страх в администрацията от грешки по посока корупция и обвинения в корупция" и, от друга, на това, че на "експертно ниво някои хора си позволяват да продължават по старата си традиция, използвайки стария си опит".

Къде са проблемите?

Според информацията на МО основните причини за прекратяване на обществени поръчки са "липса на реална конкуренция, липса на подадени оферти или предложения, неотговарящи на посочените изисквания, проблеми с документацията, отказ на избрания изпълнител да сключи договор, грешки в техническата спецификация или невъзможност да бъдат осигурени необходимите средства".

Тази година има и допълнителни практики като нарушения при откриване на процедурата.

През миналата година най-често са се проваляли поръчки за утилизация на боеприпаси, доставки на облекла, резервни части и консумативи.

Особености на военните поръчки у нас – грешки, съмнения...

Зад тази статистика стоят и конкретни случаи, които тази година излязоха публично.

Военният министър Красимир Каракачанов прекрати съмнителната поръчка за покупката на четири учебни самолета за над 2.5 млн. лева. Toва стана, след като подозрения, че тя е нагласена за определен участник, стигнаха и до парламента.

Министерството я провери и засече "серия нарушения в поръчката, които не могат да бъдат отстранени без да бъдат променени условията, при която е обявена процедурата".

После МО призна гаф с поръчката за ремонт на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24 за над 31 млн. лева. Тя бе пусната със сгрешена документация, от която не става ясно колко точно машини иска да ремонтира министерството.

Заради грешки в подготовката на процедурата пък МО вече повече от година не може да купи пиросредства за авиацията. 

Вниманието привлече и поръчката за ремонта на старите съветски щурмоваци Су 25. Единствената подадена оферта от беларуския "Авиоремонтен завод 558", Баранович, за ремонта на 14 самолета е за 132 485 980 евро без ДДС или общо над 310 млн. лева. Тя значително се различава от заложената в тръжната процедура прогнозна цена – до 41 млн. евро без ДДС.

От партийното обединение "Демократична България" още през август предупредиха, че поръчката се прави с т. нар. "рамков договор“, за да се осигури възможност да бъдат похарчени повече средства без санкция от парламента и правителството.

На този фон военното министерство подготвя проектите за купуване на нов тип изтребители, бронирани машини и патрулни кораби, които се очаква да излязат общо около 4 млрд. лева.

Слаба активност на инспектората

През миналата година Инспекторатът на министерството е проверил четири поръчки. По искане на Софийската градска прокуратура са проверени поръчки за доставка на двигатели, кутии за самолетни агрегати (КСА-2) и резервни части за самолети МиГ-29 от 2016 г.

Проверени са и доставки на обувки и полеви облекла, както и движението на проекта за придобиване на нов тип изтребители.

През тази година е проверена само поръчката за поддръжка на корабни радиолокационни станции (РЛС) на фрегати клас Е-71". 

Още по темата
Още от България

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?