Каракачанов: Руснаци няма да ремонтират Су-25, парите са преведени на Беларус

Каракачанов: Руснаци няма да ремонтират Су-25, парите са преведени на Беларус

Щурмовиците Су-25 няма да се ремонтират от руски специалисти. България вече е превела на Беларус парите за изпълението на тази поръчка. Това съобщи в петък военният министър Красимир Каракачанов.

Преводът за Беларус е бил направен в четвъртък - два дни, след като председателят на парламента Цвета Караянчева обяви при посещение в Москва, че е поканила руски специалисти да ремонтират машините в българския завод "Авионамс", въпреки че той няма необходимата за това техника.

Засега не е ясно колко пари са преведени на Беларус. Стойността на поръчката може да стигне около 100 млн. лв.

Договорът за ремонт на Су-25 е проблемен заради европейски санкции, наложени на Беларус. Той бе сключен с 558-ми авиационен ремонтен завод в Беларус и бе потвърден и с решение на правителството. Против него преди време се изказа министърът на икономиката Емил Караниколов.

Според военния министър обаче и Караниколов, и Караянчева не са имали достатъчно информация. Единственият вариант руски специалисти да участват е, ако има проблем с договора с Беларус, твърди министърът.

"Може би някой е подал, как да кажа, погрешна информация. Можем да отидем към такъв вариант, не дай си Боже, ако не се осъществи договорът с Беларус", заяви Каракачанов.

Самолетите Су-25 са изключително необходими за бойните способности на Българската армия. Това е единственият самолет за поддръжка от въздуха на пехотата и на флота, с който разполагаме, каза министърът на отбраната пред журналисти в авиобазата "Граф Игнатиево", помолен да коментира състоянието на договора с Беларус за ремонт и възстановяване на щурмовите самолети.

От 14 самолета сега летят 5. Всъщност днес един от тях ще се приземи. Остават 4, които през юли-август следващата година, ако не бъдат взети спешни мерки за тяхното възстановяване, ще останат на земята и армията ще загуби способности, а пилотите и техниците в авиобазата ще останат без работа. По тази причина Министерството на отбраната извърши обществена поръчка за сключването на договор за възстановяване на Су-25, обясни Каракачанов, цитиран от пресцентъра на военното министерство.

Министърът на отбраната припомни, че предложението за обявяване на обществена поръчка за ремонта и възстановяването на Су-25, направено през миналата година, е съгласувано от всички министерства и прието от Министерския съвет без забележки. В хода на процедурата от двете поканени страни, които могат да извършат ремонтните и възстановителни дейности, се е явила само Беларус. Другата фирма, която е руска, не е подала оферта.

Предложението за сключването на договор с Беларус, включително неговите финансови параметри, също са приети от всички министерства и от Министерския съвет.

"През март чиновници започнаха да обясняват, че има санкции, които могат да бъдат нарушени, което е абсолютно несериозно, имайки предвид практиката на други натовски и европейски държави", коментира Каракачанов. Според него ремонтът и възстановяването на действаща бойна техника не попада под санкциите, наложени от ЕС.

"Санкциите срещу Беларус са по отношение само и единствено на вътрешни репресии. Практиката и на други европейски държави ясно показва, че по отношение на възстановяването на бойните способности не трябва да има някакви ограничения", посочи министърът.

За да бъде изяснен този въпрос министерствата на икономиката и на отбраната са внесли на 19 юни т.г. предложение за допълнение на Постановлението на Министерския съвет номер 91 от 9 април 2001 г., което засяга ограниченията спрямо Беларус. Въпреки приетото от правителството допълнение, Министерството на икономиката прави предложение за дерогация до всички държави членки на ЕС, което на практика ще отнеме между 9 и 12 месеца.

"Ако ние не вземем спешни мерки, за да изпълним сключения договор, влизаме в хипотеза на нарушение и започваме да плащаме неустойки. Тази ситуация, в която хем ще плащаме неустойки, хем няма да ремонтираме самолетите, е безумна за мен", коментира министър Каракачанов.

"Сега ще дадем 2 милиарда и 200 милиона за нови изтребители и не виждам откъде ще вземем два милиарда за придобиването на нови щурмови самолети, които да заменят Су-25. Умният подход, отговарящ на интересите на нашата национална сигурност е от една страна да закупим новите самолети Ф-16, а от друга страна - да поддържаме тези самолети, които можем да ползваме и да експлоатираме без да товарим българския гражданин с допълнителни разходи. Това е разумното и правилно решение от гледна точка на националната сигурност и аз съм готов да поема отговорността за него", заяви министърът.

Той съобщи, че парите за възстановяване и ремонт на Су-25 вече са преведени на кореспондентска банка в Германия, която трябва да обслужва договора с Беларус. Ако няма проблеми с превода, следва Министерството на икономиката да издаде удостоверение за временен износ и да започне ремонта на самолетите.

Каракачанов посочи, че би било най-добре за държавата заводът към Министерството на икономиката "Авионамс" да получи необходимите оборудване, документация и лицензи, за да извършва ремонтни дейности и поддръжка на бойната ни авиация.

"Но това е процес, започнал през септември миналата година и ще продължи около две години - период, в който ще се наложи да приземим Су-25, докато договорът с Беларус предвижда да получаваме самолети с възстановени възможности преди да изтече ресурсът им за експлоатация", посочи Каракачанов.

Споделяне

Още по темата

Още от България