Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Комунизъм или вътрешна мисия

109 коментара
Комунизъм или вътрешна мисия

На днешния ден преди 200 години в Хамбург се ражда евангелският теолог и практически педагог Йохан Хинрих Вихерн. Неговото учение и преди всичко активната му възпитателна и благотворителна дейност оставят траен отпечатък върху социалната действителност на XIX век в Германия. Нещо повече, общественополезните институции, вдъхновени и създадени от Йохан Вихерн, са живи и дейни и до днес.

Мога да разбера всекиго, който сметне почитането на паметта на един толкова далечен и непознат у нас християнски реформатор за прекалено отвлечено от днешните социални грижи на България. Със следващите редове ще се опитам да докажа обаче, че делото и ангажиментът на Йохан Вихерн се преплитат по най-неочакван начин с нашата действителност.

Изправени пред все по-безобразните ексцесии в българското училище през последните години, стъписани пред очевидно дълготрайните увреждания, които комунистическият режим е причинил в душите и сърцата на поколенията, в труда на Йохан Вихерн откриваме така нужната опора, напътствие и упование в крайната сполука.

Вихерн израства в благочестиво, не много имотно семейство. Учи в добри училища, но след ранната смърт на бащата, юношата трябва като най-голям брат да поеме издръжката на голямото семейство. Той прекъсва учението и започва работа на възпитател в интернат. По-късно следва теология в Гьотинген и Берлин.

След дипломирането си Йохан Вихерн започва през 1832 г. работа като учител в тънещия в бедност Хамбургски квартал Санкт Георг. Тук той за пръв път се сблъсква с неописуемо мизерните условия на живот на безработните, наемните работници, на техните семейства и преди всичко на съвършено изоставените от семейства и общество техни деца.

"В книгите си Вихерн описва по-късно какви сцени се разиграват пред
очите му и в Хамбург, и в Берлин...! Може да се прочете за майки, които едва кърмейки своето дете, трябва да продават млякото си, за да оцелеят. Вижда как цели семейства лягат гладни и мръзнещи, натъпкани по 7–8 души в неотоплявани стаи. Бащи-пияници, които пребиват децата си и злоупотребяват безнаказано с тях. Родители изпращат децата си да просят или крадат, а майките, които проституират, въвеждат отрано и малолетните си дъщери в занаята. Вихерн описва поголовно насилие, всеобщ разврат, физическо страдание и умствени разстройства сред млади и стари.

Решаващ поврат в жизнения път на младия теолог става едно интензивно преживяване, което евангелските кръгове, с които той е близък, наричат “духовно прераждане”. Този момент на просветление и духовно прозрение отваря очите му за човека като Божие творение, за децата като уникални същества, на които трябва да се посвещават индивидуални грижи. За тях, разбира Вихерн, за извеждането им от пътя на порока трябва да се полагат непрестанни усилия.

Склонен към дуалистичен поглед за природата на човека, той знае, че като свободни личности винаги можем да изберем Доброто или да тръгнем по пътя на Злото. Уважавайки правата именно на свободната личност, Вихерн полага в основата на своя педагогически метод тъкмо възпитанието в условия на свобода, но при непоколебимо прилагане на християнските принципи, тъй като само християнската вяра може да ги спаси от Злото.

В Хамбург Вихерн основава станалия легендарен благотворителен пансион “Рауес Хаус”, където приема момчета от, както днес бихме казали, “социално слаби семейства”. Под формата на “семейни” структури обитатели и възпитатели живеят заедно, учат, работят и се готвят за по-различен живот от онзи, който съдбата на бедняшкия квартал би предопределила на питомците.

Вихерн изгражда отново познатия още от реформатора Калвин институт на дяконите като църковни служители, които наравно с пасторите, преподавателите и презвитерите поемат социалните грижи, образованието и дори здравното обслужване на нуждаещите се.

През 1848 г. в Германия избухва революция. В Европа започват за пръв път да си пробиват път комунистическите идеи. Карл Маркс публикува същата година своя “Комунистически манифест” - един зловещ памфлет, ако го оценяваме с междувременно натрупания ни опит. По онова време обаче Манифестът упражнява върху много от съвременниците на Вихерн магическа притегателна сила.

Теологът отблизо и много по-добре от теоретика Маркс познава нуждите и мъките на “пролетариата”. Той е убеден, че революцията като реакция на социалната мизерия, на убийствения труд и безпросветно съществуване е и следствие на провала на Църквата да говори с хората на техния език, да се ангажира с душеспасителна, но и с чисто социална работа в полза на вярващите. Вихерн констатира все по-ширещо се безбожие, бездушие и занемаряване на християнската вяра и морално-етични принципи сред народа. Той търси отговор в истинското църковно учение, в любовта и взаимопомощта и го намира в институцията на “Вътрешната мисия”.

През септември 1848 г. в знаменателния за последователите на Мартин Лутер град Витенберг Йохан Вихерн държи програмна реч, с която полага основите на “Вътрешната мисия” на евангелската църква. Институцията на “Вътрешната мисия” се смята за отговор на църквата на социалния въпрос на XIX век (а може би и за XXI, ако се вгледаме в страни като България с нейната днешна духовна, политическа и материална катастрофа).

Още същата година (1848!) Вихерн пише своята брошура “Комунизмът и средствата да се предпазим от него”. Тъй като тя звучи поразяващо актуално, не мога да не цитирам някои мисли от нея. Комунизмът, пише Вихерн, е “една мрачна и аморална сила”. Тя е “недоносче” и като епидемия може да зарази обществото и да разруши установения от Господа ред в обществото, а и самата църква. Една от препоръките му като съпротива срещу идеите на комунизма е “улични проповедници” да се впуснат сред работниците и да им разясняват с прости думи принципите на Евангелието. На хората, пише Вихерн, трябва да се отворят очите за “измамите на комунистите”.

Основаната с негова помощ “Вътрешна мисия” е църковна система от учреждения и институции в помощ на нуждаещите се – от социални центрове, през учебни заведения, работилници за младежи, старчески домове до болници и сиропиталища. В Берлин Йохан Вихерн създава на площ от 750 дка дяконската институция “Йоханесщифт”, която съществува до днес и е централно учреждение за работа с изведени от криминалната среда младежи, за грижа за престарели и социално слаби.

Неотдавна чух една от възпитателките в “Йоханесщифт” да разказва за работата си с деца от семейства на наркомани, които живеят заедно с нея в отделен апартамент с обща кухня и баня, със съвместен график за деня и с твърди задължения, които всеки трябва да спазва. Децата, за които дори ставането от леглото до скоро е било проблем, постепенно свикват да поемат отговорност, да се учат, да ходят на църква – да приемат като закономерни наказанията, когато нарушат правилата. Закъснение за училище означава лишаване от джобни пари за един ден. Това е напълно в духа на Йохан Вихерн, за когото възпитанието означава спасение и който не престава да напомня, че “безделието е майка на порока” - затова всеки трябва да има възможност да се труди и да изпитва нуждата от полезно занимание.

Йохан Хинрих Вихерн е свързан и с още едно любопитно обстоятелство с българската история. От средата на XIX век той участва по поръчение на пруския крал Фридрих Вилхелм IV като съветник в проектирането и изграждането на модерния за времето си Берлински затвор Моабит. От 1858 до 1872 г. Вихерн е директор на смятания за еталон затвор, където въвежда строги изправителни мерки за осъдените и непознати дотогава форми на социална работа и грижи за тях. Затворът Моабит подслонява през 1933 г. един прословут българин, обвинен в запалването на Райхстага. Навярно само прибързаното му заминаване за Москва е причина възпитателните мерки, въведени от Йохан Вихерн, да не въздействат върху този затворник, наричащ се Георги Димитрофф.

Реформаторът и педагог Йохан Вихерн умира през 1881 г. сред своето семейство в Хамбург като оставя до опечалените следното послание на вярващ и скромен християнин:

"Мили мои, когато Господ реши да ме прибере при себе си, трябва да знаете, че единствената ми молитва е да бъда благословен, да бъда близо до Него и да намеря мир в Него. Винаги съм Му бил верен, но винаги съм съзнавал и голямата си слабост. Всичката си надежда слагам във вярата си, че Той в своята безгранична милост и заради пролятата и за мен Негова кръв ще прости греховете ми и в Него някой ден ще се съединя с всички Вас, които така обичам."

Други материали от автора може да намерите на сайта Де зората

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

109 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 17
    #110

    pi6e - След дипломирането си Йохан Вихерн започва през 1832 г. работа като учител в тънещия в бедност Хамбургски квартал Санкт Георг. Тук той за пръв път се сблъсква с неописуемо мизерните условия на живот на безработните, наемните работници, на техните семействаqvno ne samo komunizmut e lo6 stroi

  2. Патиланчо
    #109

    Ужасно се бях притеснил, че няма коментар от вездесъщия 17! Ето, че изсра поредния си бисер. Дерзай тъпо говедо.

  3. 2008
    #108

    Milene v GITMO te chakat za nadziratel.

  4. VNA
    #107

    Статията е чудесна, посланието е наистина силно.За чудещите се през 2008 какво иска да каже случило се през 1832г. ще напомня, че Идеи и Послания с двехилядигодишна давност са изключително актуални днес.Християните са силни точно с това двехилядигодишно наследство.

  5. любопитен
    #106

    Браво отново на М.Радев! Научих нещо наистина ново.

  6. wute
    #105

    да,след 200 години и ние ще сме както Германия...търпение му е майката...

  7. EuroBG
    #104

    Интелектуалните комуноиди мразят такива статии.Те не могат да предъвкат такава информация защото изпразнената от съдържание диплома, която са получили, не гарантира умения за самоанализа и свободно мислене. Такива статии разбиват комуноидните им илюзии че иерархиата в обществото, основана на използването на силни лакти и владеенето на гръбначни гимнастики. Според комуноидите наличието на хуманност е проява слабост.Единствената мярка за успех при полуграмотните комуноиди е силата. Ако я имат, те я използват. Ако я нямат, те се огъват около някои които я има.

  8. Ди
    #103

    Статията е много добра и аз с голям интерес чета Милен, българите ще плащат за безверието си в Господ с мизерията в страната, с лошото образование и липса на бъдеще за децата им. Страхът от Бога е начало на мъдрост казва Библията!

  9. jjj
    #102

    jjj

  10. НАБЛЮДАТЕЛ
    #101

    Възхвалата на Евангелизма и други секти е едно от основните задължения на ислямиста Мюмюн Рамадан, известен и като Милен Радев.Именно подобни секти най-бързо преклоняват глава пред настъпващия Ислям. Затова смъртния враг на Православието - Шорош, непрекъснато пуска тук т.н. "статии" на Рамадан

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.